Seuraa 

Osaako joku lähiaikoina äitiysrahaa hakenut sanoa, maksetaanko päivärahaa vuoden 2006 vai 2005 verotettujen tulojen perusteella?

Viimeisin verotushan on tuo 2006 mutta Kelan sivuilla puhutaan vuoden 2005 työtuloista päivärahan maksun perusteena. Mietin vaan, onko tuo kohta Kelan sivuilla päivittämättä vai onko vuosiluku oikeasti oikein.

Tiedosta kiitollinen!

Kommentit (13)

Jos sinulla on laskettu aika helmikuun alussa, lienee äitiyslomasikin alkaa vasta tammikuussa? Tuolloin verotus menee vuoden 2006 verojen mukaan, koska se on siihen mennessä viimeisin valmistunut verotus. Mulla oli taannoin sellainen tilanne, että äitiysloma olisi alkanut 6.1.2004. Mutta aikaistin äitiysloman alkamaan 31.12.2003, koska sain paremman äitiysrahan vuoden 2001 kuin 2002 verotuksen mukaan. Sinunkin siis kannattaa laskettaa molemmat vuodet (sekä mahdolliset 6kk tulot) ja katsoa mikä niistä on paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

aloitin äitiysloman kuukautta aiemmin varhennettuna, koska ei ollut vakituista työtä, ja että tulisi enemmän työssäolokuukausia.

Itse toimitin äitisrahahakemuksen työpaikan palkkatoimistoon, ja laitoinkin paperin liitteeksi viestiä ja paljon kysymyksiä, jotka koskevat 6kk tuloja ym hankalia juttuja. Kyllä ne siellä palkkatoimistossa sitten osaavat laittaa oikeat liitteet mukaan ja kertoa, jos paperissa on puutteita!

että jos se katsotaan viimeisten 6kk tulojen perusteella (siis jos ne paremmat) niin katotaanko ne sillon hakuhetkellä (eiks niitä haeta joskus 24 viikolla)niin siitä 6kk taaksepäin? Tai voinko hakea esim. vasta raskausviikoilla 35 joten katotaanko ne sitten siitä 6kk taaksepäin? Ymmärsköhän kukaan mun kyselyitä..

kiitti!

milloin hakemuksen jättää vaan sen mukaan milloin äitiysloma alkaa.

Eli tällä hetkellä jos äitiysloma alkaa viim. 31.12.07, äp-raha tulee vuoden 2005 verotuksen mukaan.

Jos äitiysloma alkaa 1.1.2008 alkaen, tulot menee vuoden 2006 verotuksen mukaan.

Näin asia oli ainakin tuolloin kun mulla oli tuo tilanne, enkä usko että olisi siitä muuttunut. Vaikka verotus valmistuukin aina joulukuussa, sitä aletaan soveltamaan vasta tammikuussa.

Eli kun jäät äitiyslomalle 2007, lasketaan 2005 vuoden mukaan.

Kun 2008, lasketaan 2006 tulojen mukaan...

Verotuksen vahvistumiseen menee aina se kaksivuotta aikaa.

Mun ymmärtääkseni ne katotaan vakityössä olevalle vasta jostain tosi läheltä äitiysloman alkua, niin se 6kk taaksepäin. Eli vaikka hakemuksen laittaa heti kun mahdollista (viikolla 22) niin joutuu myöhemmin toimittamaan palkkatodistuksen. Näin olen ymmärtänyt, mut ihan varma en ole.. Kannattaa kysyä suoraan kelasta, laittaa vaikka kelan nettisivujen kautta kysymyksen menemään! =]

Itse taas olen määräaikaisessa työsuhteessa, ja kun se loppuu just tossa viikon 21-22 tietämillä, niin mun tulot voidaan ottaa huomioon niistä tuloista, jos olen väliajan (töiden loppumisestä äitiysloman alkuun) työttömänä. Muussa tapauksessa ne väliajan tulot vaikuttaa kans.

jonttu rv 19+1

laskettiin vuoden 2005 verotuksen perusteella, mutta hain sitten muutosta nykyisten tulojen perusteella koska minulla oli työt alkanut 2005 vuonna kesken vuoden ja olin sen vuoden harjoittelijan palkalla, ero oli siis huomattava nykyiseen tuloon. Joku raja siin oli et olikohan silleen et jos on tällä hetkellä 20% paremmat tulot vähintään niin voi hakea nykysten tulojen perusteella.. ne katotaan sit sillain et viimisen puolen vuoden tulot pitää olla esittää josta ne sit laskee sen..

Varma en kyl ole mut mielestäni näin :)

Mulle ainakin sanottiin, että äitiysloman alkamisajankohdasta taaksepäin katsotaan 6kk tuloja(siis jos ne ovat 20% paremmat kuin viimeksi vahvistetussa verotuksessa). Itselläni on sellainen tilanne, että määräaikainen työsuhde loppui 31.7.07, enkä halunnut enää jatkoa äitiysloman alkuun saakka. Mulla la on 3.12.07, joten äitiysloma alkaisi 27.10.07. Neuvoivat kuitenkin KELA:lla aloittamaan äitiysloman varhennettuna, jotta saisin paremman äitiyspäivärahan. Mullahan ei ole tuloja 31.7.07 jälkeen, joten mitä enemmän siihen äitiysrahalaskelmaan saa mukaan työssäolokuukausia, sen paremmaksi äitiysraha muodostuu. Sekavaa taisi tulla selityksestä.

että sitä äitiyspäivärahaa pitää hakea vähintään 2kk ennen laskettua aikaa, eli sillonhan se ei enää ole mahdollista viikolla 35.. vaan joskus rv 30 paikkeilla...

Tällä hetkellä viimeinen vahvistettu verotus on vuodelta 2005, eli sen perusteella lasketaan. Vuoden 2006 vahvistettu verotus valmistuu kyllä käsittääkseni joskus loppuvuonna. Onko jollakulla tietoa, voidaanko äitiysraha maksaa vuoden 2006 verotuksen perusteella, jos sitä hakee vasta aivan tämän vuoden lopussa? Itselleni se verotus olisi ainakin parempi. Entä kuinka myöhään äitiysrahaa pitää viimeistään anoa? Itselläni laskettu aika on helmikuun alussa.

Hei,

viimeiset kuusi kuukautta tarkoittaa äitysloman alkua edeltävää kuutta kuukautta. Ei ole sen suhteen merkitystä, milloin rahaa haet. Jos sinulla on vakituiset kuukausitulot, voit hakea työnantajalta palkkatodistuksen ennakkoon ja viedä hakemuksen ja palkkatodistuksen samaan aikaan Kelaan viimeistään kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa.

itse myös kyselin jo asiaa kelalta, ja kun mulla on la 5.2, niin kelan sivujen laskurin mukaan äitiyslomani alkaa 31.12, jolloin tulot otetaan huomioon vuodelta 2005. Eli jos ä-loma alkais 1.1.08, niin huomioidaan vuoden 2006 tulot.

Ja jos hakee äitiyspäivärahaa 6 kk:n tulojen perusteella (jos uskoo että tämänhetkiset tulot ovat sen 20% paremmat kuin indeksillä korotetut vuoden 2005 tulot), niin sit tietenkin tän hetkiset tulot ratkaisee. Mutta tulojen siis pitää olla sen 20% paremmat, ja korotusindeksi vuoden 2005 tuloihin oli joku 1,04.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat