Seuraa 

Miten saada 1 vuotias nukkumaan? Päiväunille ja yöunille meno on yhtä vaikeaa. Pyöritään ympyrää, hypitään tasajalkaa pinnasängyssä. Tiputetaan tuttia lattialle. Lopulta mulla menee hermo ja otan viereeni omaan sänkyyn ja siinä aikansa yrittää kontata ja pyöriä ja lopulta nukahtaa. 3v nukkumaan meno kestää pari tuntia. Aloitetaan ajoissa puolikahdeksan aikaa, mutta ei vaan nukahda kuin vasta joskus 21.30-22.00 vaikka aamulla aikainen herätys. Olen miettinyt jos siirtäisin lapset nukkumaan samaan huoneeseen, mutta en tiedä tuleeko siitä yhtään mitään. Pienempi sentään nukahtaa vähän aikaisemmin, mutta jos laitan samaan huoneeseen niin käykö siinä niin että molemmat on yhtä pitkään hereillä. Kuuntelen kateellisena kun jotkut saa lapset nukkumaan jo kasilta. Ja joillakin jopa haluavat itse nukkumaan. Ei vaan meillä. Yhden kerran 3v on halunnut itse nukkumaan.Itse olisin tosi tyytyväinen jos edes yhdeksältä lapset nukkuisivat. Kaikki vinkit on tervetulleita.

Kommentit (4)

Meillä 1- ja 3-v pojat jotka siirrettiin kesäkuun alussa samaan huoneeseen nukkumaan. On huomattu että noin keskimäärin eivät häiritse toisiaan vaikka kumpikin vielä itkeskelee öisin. Viikko sitten saatiin pikkuveljelle myös tavallinen lastensänky johon nukuttaminen on paljon helpompaa kun pääsee vaikka viereen jos ei muuten onnistu. Pinnasänkytouhu vei meillä joka ilta vähintään tunnin.

Nukkuuko teillä 3-v vielä päiväunia. Meillä nukkuu vain silloin kun herää aamulla ennen seitsemää ja silloinkin korkeintaan tunnin. Illalla yritän saada molemmat petiin klo 20. Pikkuveli myös herätetään päikkäriltä klo 14, yleensä nukkuu lähes kolme tuntia kuitenkin.

Itse olen huomannut että tuo päiväunien ajoitus on ratkaiseva iltatouhujen suhteen, jos nukkuvat liian pitkään niin ilta venyy kohtuuttomiin. Meillä lapset oli pakko siirtää samaan huoneeseen nukkumaan koska mies tekee yötyötä noin kerran viikossa enkä pystyisi nukuttamaan näitä eri huoneisiin.

t. pöppis

meillä on myös 1v ja 3v sisarukset. Esikoisen sänky on lasten huoneessa, mutta hyvin usein haluaa meidän sänkyyn, nukahtaa siihen ja kannetaan sitten omaan sänkyyn. Uni tulee yleensä viimeistään puolessa tunnissa nukuttaen eli silitellään ja ollaan vieressä. Jos ei tule niin otamme pojan hetkeksi vielä jalkeille tai useimmin sanotaan että äiti/isi menee nyt iltapalalle tms...hyvää yötä. Ja poika jää itsekseen odottelemaan unta.

Molemmat nukkuvat päiväunet n.12-14. Esikoinen vähän lyhyemmät n. 1,5h ja yöunet 10-10,5h. Iltapuuhiin aletaan n.19.30 -20 ja nukahtaminen tapahtuu yleensä n. klo. 21. 1v siskonsa nukahtaa aiemmin yleensä n. 20-20.30.

1v sisarus nukkuu tavallisessa sängyssä meidän sängyn vieressä. Yleensä nukahtaa syliin kun esikolle luetaan iltasatua, joskus harvoin tutin kanssa jopa itsekseen.

Mitään erityisiä neuvoja on vaikea antaa....itse hermoilin esikon nukuttamista aikanaan, mutta nykyään yritän ottaa rennommin. Tärkeintä meillä unen kannalta on säännöllinen päivärytmi, hyvät ulkoilut ja illan rauhoittaminen ja erityisesti tietyt iltarutiinit.

Tärkeintähän on seurata lasta, unta pitäisi olla riittävästi jos jaksaa keskittyä leikkeihin yms...Jos lapsi hoidossa nukkuu päiväunet mikä yleensä on kuitenkin tärkeä levähdys päivään vaikka yöuni jäisikin lyhyeksi. Pitää vain katsoa enemmän sitä vuorokauden kokonaisunimäärää ja tosiaan sitä lasta että miten jaksaa.

Tsemppistä! Ai niin hyviä vinkkejä löytyy mielestäni myös www.mll.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä on yksi reilu 3-vuotias, jonka kanssa on todella saatu miettiä näitä nukkumisasioita (reilun 1 v ajan oli ihan hirveää meidän kaikkien mielestä, eikä apua löytynyt mistään). Nyt lapsi on kasvanut ja aika korjannut osan ongelmasta. Olen myös hyväksynyt sen asian, että tyttömme vaan ei tarvitse niin paljon unta kuin kuvittelin. Päiväkodissa on " pakko" nukkua päiväunet, jolloin iltaunille ryhdytään vasta klo 21 ja hän nukahtaa yleensä aikaisintaan puolen tunnin kuluttua, yleensä lähempänä kymmentä. Viikonloppuisin ja kesälomalla ei päiväunia nukuttu, nukkumaan mentiin n. klo 20:30-21 ja hän nukahti parhaimmillaan 5 minuutissa. Vaikka nukkumaanmenoaika on mielestäni aivan liian myöhäinen tämän ikäiselle, herää hän itsekseen seitsemän jälkeen ja on pirteä ja reipas. Ja kun olemme lopettaneet liian aikaiset nukuttamisyritykset, ei tyttäremmekään hermostu ja illat ovat paljon miellyttävämpiä (vaikkei " omaa aikaa" jää lainkaan).

En osaa sen ihmeemmin auttaa, mutta toivon sydämestäni teille voimia ja pikaista helpotusta tilanteeseen!

Nukkuuko 1v yhdet päiväunet? Meillä 11kk nukkuu yhdet päiväunet ja on kyllä väsynyt, kun menee sänkyyn. Nukahtaa ennen 20.00

Sen jälkeen vien 3v:n sänkyyn n. klo 20.00. Olen huoneessa kunnes nukahtaa. Auttaisiko tuo läsnäolo teillä? Meillä nukahtaa aina alle 20 minuutin. Kai äidin läsnäolo rauhoittaa. Ja molemmat on aina laitettu klo 20.00 sänkyyn, kroppa rutinoituu siihen. Onko teillä kellonajan vaihdelleet paljon? Ja jotkut 3v jättää jo päikkyjä pois. Meillä kyllä vielä nukutaan. Onko ilta tarpeeksi rauhallinen? Meillä rauhoitutaan iltapalalle jo 19.00 maissa ja sitten vaan kirjoja yms luetaan, ei mitään riehumista.

Samaan huoneeseen olen minäkin haaveillut laittavani joskus, mutta en ehkä vielä uskalla. Nukkuvat nyt tosi hyvin ja pelkään, että häiritsisivät toisiaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat