Seuraa 

3,5 vuotiaalle tyttärelläni ilmestyi noin viikko sitten vyötärölle punaisia näppylöitä. Niitä ei ole missään muualla kehossa, pelkästään vyötäröllä, sekä takana että edessä. Niitä on nyt tässä viikon sisään ilmaantunut uusia. Näpyt on ikäänkuin ryppäissä. Ovat kovia, eivät märkiviä saati kuiviakaan.. Eivätkä ne edes kutise. Ovat vaan hirveen inhottavan näkösiä =/ Allergista ihottumaan en sen usko olevan. Hydrokortisonilla olen päivittäin rasvannut, muttei siitä ole mun mielestä apua ollut.

Osaisko joku sanoa mistä vois olla kyse?

Kommentit (15)

Onko lapsesi sairastanut vesirokon? Jotta vyöruusun voi saada, on vesirokko täytynyt sairastaa. Ja vyöruusupotilaalta voi tosiaan henkilö saada vesirokko tartunnan jos ei sitä ole sairastanut.

Vyöruusu tulee VAIN toiselle puolen kehoa, tietylle " hermostoalueelle" ja se on kyllä melkeimpä aina todella kipeä! Ensin iholle tulee punaisia näppylöitä, jotka myöhemmin muuttuvat rakkuloiksi, alueet laajenevat ja lopulta ruvettuvat. Jotenkin kuulostaa etei lapsellasi ole tästä kyse.

Meidän pojalla tuli vähän aikaas sitten iholle punaisia näppylöitä, ei märkäpäitä tai muutakaan, lääkäri meinasi, että joskus vain jonkun virusinfektion yhteydessä iho reagoi tällä tavalla. Näppyjä ei kutissut, eivätkä ne olleet kipeät, lähtivät parissa viikossa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tota vyöruusua minäkin vähän epäilen, mutta tuntuu niin hassulta että se voisi olla näin pienellä lapsella =/ Vaikka eipä tuo kai ikää katso. Kortisonia en nyt laita, soitan huomenna aamulla neuvolaan ja katsotaan jos sieltä vaikka antaisivat aikaa. Tulen kertomaan mikä näppylöiden aiheuttajaksi paljastuu, kunhan se nyt ensin selviää.

Yazmin

Oltiin eilen iltakävelyllä ja päätin käyttää tyttöä päivystyksessä. Siellä oli vastassa kaksi sairaanhoitajaa, jotka alkoivat tyyliin keskenään väittelemään voiko vesirokko tulla kahta kertaa ja sitten pähkäilivät laittaako lääkärille vaiko ei.. Jonoa oli aikalailla, ja päätin itse ettei jäädä jonottamaan. Päivystyksessä kun edetään kiireellisyysjärjestyksessä ja meillä tosiaan oli vaan niitä näppylöitä, joihin haettiin diagnoosia. No, sairaanhoitajat olivat kuitenkin sitä mieltä, ettei kyseessä ole vyöruusu, koska näppyjä oli sekä selässä että vatsassa. Juuri sitä minäkin ajattelin. Samoin kuume ja kipu kulkevat taudin kanssa käsikädessä lähes poikkeuksetta, ja niitähän tytöllä ei ole. Meinasivat että varata aikaa omalääkärille,mutta arvatkaa vaan saako sinne aikaa NÄPPYJEN takia..

Aamulla taas sitten tsekkasin nuo näpyt ja ne oli kyllä huomattavasti vaalentuneet. Aion nyt niitä tarkkailla- lisääntyvätkö ja muuttuvatko märkiviksi.

Meimi79:

Lainaus:

vyöruusu on kyllä aika lailla vanhempien ihmisten tauti. Vesirokko virus jää kehoon hermojuuriin " oleileen" vesirokon jälkeen ja voi sieltä joskus kymmenien vuosien päästä yleensä yleiskunnon laskiessa (yleensä vanhana) aktivoitua ja puhjeta vyöruusuksi. Todella kyllä harvinaista että lapsesi olisi sen saanut.

Harvinaista, mutta ei mahdotonta. Ok, -Yazminin- lapsi vielä pieni, mutta kaikki on mahdollista. Sitä paitsi, eikös aranja73 juuri kertonut, että oli *itse* lapsena sairastanut vyöruusun?? Tottahan näpyt voivat olla jotain muuta - mitä tahansa - mutta kuvaus kyllä sopinee hyvin vyöruusuun... Mutta ei tietenkään sitten, jos vesirokkoa ei ole sairastettu.

Huhuu, -Yazmin-! Tuliko _oikea_ diagnoosi? ;o)

Olen sairastanut vesirokon kuulemma alle yksi vuotiaana ja silloin oli lääkäri sanonut äidilleni, että koska olin niin nuori, niin vesirokko voi tulla joskus myöhemmin uudelleenkin. Minullakin oli kuulemma kuitenkin silloin pienenä ihan selvät näppylät, yhden onnistuin jopa itse raapaisemaankin ja tietysti naamasta... No, en kuitenkaan ole kyseistä tautia uudelleen saanut ja kaitpa se lääkärikin oli ollut sitä mieltä, että jos se uudelleen tulee, niin sitten joskus vuosien päästä siitä ensimmäisestä sairastumisesta.

Näppylöitä on siis edelleen. Eivät ole lisääntyneet, saati sitten hävinneetkään.. Vaalentuneet sen sijaan ovat ainakin mun silmään. Vesirokkoa se ei ole- nimittäin näppyjä olisi kyllä tullut lisää, ja toisekseen nämä eivät ole vesikellon näköisiä. Ontelosyylistäkään ei ole kyse, vaikka hyvin voisi oireet ja kuvaus sopiakin tähän.

Tyttö on edelleen hyvässä kunnossa ja ilonen, tuskinpa siis mistään ihmeestä on kyse.. Tulen ilmoittamaan jos jotain uutta ja ihmellistä ilmaantuu =)

Ensiksikin, tytöllä on ollut vesirokko, joten vyöruusun mahdollisuus sen perusteella on olemassa. Soitin tänään aamulla neuvolaan, ja siellä th oli sitä mieltä, että kyseessä voisi olla uusi vesirokko. En kyllä usko. Muistan hyvin kun tyttö sen sairasti ja näpyt oli kyllä ihan selvästi sillon vesikelloja ja hajallaan pitkin kehoa. Muutenkaan en oikeen saanut selvää että mitä nyt pitäisi tehdä- taisi olla sen verran outo juttu terkkarillekin. Minäkin luin, että on enemmän 60-70 vuotiaiden tauti ja jotenkin olen minäkin sen aina yhdistänyt stressiin.. Selvisipä sitten kuitenkin, että tuntemattomasta syystä tautia voi myös esiintyä pienillä lapsillakin. Harvoin kylläkin.

Näpyt on tytöllä siis vyötäröllä, tossa vatsassa sekä selässä. Ne ovat semmosessa " vyömäisessä kuviossa" mutta poissulkisikohan se sitten kuitenkin tuon vyöruusun kun on molemmilla puolilla kehoa?

Kuumetta, enkä usko että lämpöäkään tytöllä on.. Yleisvointi on ihan normaali eli jaksaa touhuta ja leikkiä niinkun ennenkin. Mitään ei valitakaan.

Näpyissä/rakkuloissa on havaittavissa lievää muutosta- märkää niissä ei kyllä mun mielestäni ole, mutta jotenkin kiinteemmiksi ovat menneet.. Onpas tämä vaikeeta =/

Taidan huomenna heti aamusta käyttää varmuuden vuoksi siellä tk:ssa. Piti jo tänään, muttei ollut mahdollisuutta. Aika hurjaa jos olemme tietämättämme tartuttaneet muita pikkuisia saati sairaita ihmisiä =/ Onneksi tyttö on kotihoidossa! Täytyy nyt pitää " karanteenissa" siihen asti, että syy selviää.

Kiitos kun jaatte tämän mysteerin kanssani =)

Tulen taas raportoimaan kunhan saan uusia kuulumisia!

tuli minullekin ensin mieleen, mutta en tiennyt, että se voi tulla lapsille! Mielenkiintoista... ;-) Täältä löytyi hyvää infoa: http://209.85.135.104/search?q=cache:7h3wJHT5wnwJ:www.tohtori.fi/%3Fpage...

Oletkin jo varmaan -Yazmin- saanut asiaan selvyyttä, kerrothan sitten meillekin! ;-)

(Huomattakoon, että JOS on vyöruusu, niin niistä rakkuloista voi sitten tarttua vesirokko sitä sairastamattomille! Se, että vyöruusu olisi lapselle " helppo" tauti, ei sinänsä yllätä, kun itse vesirokkokin on aikuiselle usein todella paha tauti, vaikka lapsi hyvässä lykyssä voi sen sairastaa liki oireettomana. Vaaraton tautihan vesirokko ei missään tapauksessa kuitenkaan ole.)

En osaa äkkipäätään arvata,mitä ne voisivat olla, jos ei mielestäsi allergista ihottumaa esim. vyöstä tms. Mitä tuskin onkaan, kun ei kerran kutise - mutta etenkin kun EI kutise, niin älä käytä näppyihin kortisonia! Kortisonia ei pitäisi käyttää esim. bakteerien, virusten (ja loisten...), hiivasienen jne. aiheuttamiin tulehduksiin ilman, että se on yhdistettynä pöpöt tappaviin ainesosiin. Jos lisääntyvät etkä keksi mitä ovat, niin vie tyttö lääkäriin varmuuden vuoksi.

Muistan itse sairastaneeni moisen ekaluokkalaisena. Se ei kylläkään muistaakseni ollut kipeä, kuten vyöruusun perinteisesti pitäisi olla. Sinuna käyttäisin lapsen joka tapauksessa lääkärillä. Tulehan kertomaan kun vaiva selviää!

vyöruusu on kyllä aika lailla vanhempien ihmisten tauti. Vesirokko virus jää kehoon hermojuuriin " oleileen" vesirokon jälkeen ja voi sieltä joskus kymmenien vuosien päästä yleensä yleiskunnon laskiessa (yleensä vanhana) aktivoitua ja puhjeta vyöruusuksi. Todella kyllä harvinaista että lapsesi olisi sen saanut. Ja vyöruusu esiintyy yleensä toisessa kyljessä, ulottuen kainaloon ja rinnan alueelle, lisäksi siihen voi liittyä kuumeilua, yleiskunnon laskua, päänsärkyä ym.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat