Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Aiemmassa iida-ketjussa jo sain kivoja nimiehdotuksia ja voi olla että pysymme noissa nimissä. Ihastuin kuitenkin nimeen Elin, mutta se tuntuu suomalaiseen sukunimeen liian erikoiselta. Ehdottakaa jotakin samantyylistä tai kertokaa mielipiteitä nimestä Elin.

Kommentit (20)

Ruotsissa Elin-nimi on yksi suosituimmista tytönnimistä.

Itse pidän myös Elin-nimestä kovasti ja lausutaan siis " eelin" , ja jopa vakavasti harkitsin sitä tytöllemme, mutta koska tämä nimi on hankala Suomessa päädyimme Elsaan :)

Mutta siis, itse olen ruotsinkielinen, lapsista tulee kaksikielisiä, ja jotenkin Eelin kahdella e:llä taas ei ole minun makuuni.. Harmi vaan että Elin kyllä usealle tuo assosiaatiot ties mihin ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Linda, Iidamaria, Amanda, Matilda, Sandra, Lyydia, Ellen ja Erin. Sukunimemme on suomalainen -nen loppuinen ja siitä löytyy kaksoisvokaali myös. Sanokaahan mielipiteitä tähän vaikeaan valintaan. Tulen sitten ilmoittamaan mihin päädyimme.

Vaikka nimi lausutaankin pitkällä alkuvokaalilla " Eelin" niin aina löytyy niitä luupäisiä mukamas hauskoja tyyppejä jotka lausuvat nimen takuuvarmasti lyhyellä alkuvokaalilla tai pahimmassa tapauksessa miehen elintä tarkoittavilla muilla synonyymeillä.

Siksi en laittaisi lapselle nimeä Elin.

Jos ironia tyylilajina on itsellesi tuntematon ja oma kirjallinen ilmaisusi rajoittuu ns. asiatyyliin niin ei silti kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä toisten pumpuista ;)

Olen kyllä hyvin tietoinen nimitilastoista. Elin on mielestäni ihan hyvä nimi ruotsinkieliselle, mutta valitettavasti jos ympäristö on suomenkielinen niin assosiaatiot valtaosalla ihmisiä ovat ihan jotain muuta kuin miltä nimi lausuttuna kuulostaa.

Henkilökohtainen mielipiteeni on että suomenkielisessä ympäristössä pitää ottaa huomioon myös ne mielleyhtymät mitä nimi suomenkielisille synnyttää vaikka lähtökohta olisikin ruotsinkielisen nimen valinta. Olisi väärin laittaa lapselle nimi josta hän tulee kärsimään.

Minusta on parempi kertoa assosiaatiot heti ja suoraan vaikka alkuperäinen näyttääkin ottavan siitä nokkiinsa kuin hymistellä takanapäin ja antaa lapsen kärsiä. Sitäpaitsi alkuperäinen nimenomaan kysyi mielipiteitä nimestä - ei passaa laittaa kysymystä nettiin jos ei kestä rehellisiä vastauksia. Totuus on kuitenkin se, että valtaosalla suomenkielisistä assosiaatiot tuohon kirjoitusasuun ovat juuri ne mitä kirjoitin...

Pidän Matildasta erittäin paljon, sille annan siis ääneni.

Varpu80:

Lainaus:

Linda, Iidamaria, Amanda, Matilda, Sandra, Lyydia, Ellen ja Erin. Sukunimemme on suomalainen -nen loppuinen ja siitä löytyy kaksoisvokaali myös. Sanokaahan mielipiteitä tähän vaikeaan valintaan. Tulen sitten ilmoittamaan mihin päädyimme.

että jonkun naisen nimi olisi ollut Naima Elin, mutta tuo lienee (tai ainakin toivottavasti!:) legendaa. Itse en Elinistä niin välitä, kun tuo merkityskään ei ole mitenkään viehättävä. Lisäksi pelkäisin varmaan, että tyttöäni haukuttaisiin koko elämänsä " Elimeksi" .

Mutta miltäpä kuulostaisi Erin?

eniten Sandrasta, tosin Lyydia ja Matildakin aivan ihania.

Linda on myös kaunis

Ellen ja Erin eivät ole minun makuuni, eikä iidamaria. Amanda on erittäin kaunis mutta itse miellän sen tokanimeksi enkä kutsumanimeksi.

Siis: Sandra Matilda,

tai Lyydia Amanda, minun makuuni ykkösnimet

Vaikka Maksa, Munuainen, Haima, Keuhkot (kelpaiskohan monikko?), Sydän, Perna, Ohutsuoli (jee, tää on hyvä!), Silmä, Korva, Iho,... tai sitten ihan suosiolla joku niistä mitä maallikolle tulee ensimmäisenä mieleen kuitenkin...Penis?

Mutta ihan vakavasti ottaen... KEKSI JOTAIN MUUTA, IHAN MITÄ VAIN!

Toivottavasti tää oli trolli ;)

Varpu80:

Lainaus:

Nyt tuli uudet nimet listaan: Ellen ja Erin, siis noiden aiempien lisäksi. Nyt sitten vaan päättämään.. Toivon jo että enää ei tule hyviä ehdotuksia:)

...niin Elin on ensimmäisistä etunimistä kolmanneksi suosituin! Eli ilmeisesti Suomessakin ruotsinkieliset mieltävät sen ruotsinkieliseksi nimeksi, joka äännetään " eelin" , ei elimeksi. En usko ap:n viestin olleen trolli. Mutta no, itse pidän kyllä ko. nimeä vähän hankalana juuri samasta syystä.

Tässä linkki:

http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/files.nsf/files/D7B70DA071DC285B...$file/Suosituimmat_ruotsinkielisten_lasten_etunimet_2006.pdf

(tai vaestorekisterikeskus.fi -> Tilastot -> Suosituimmat ruotsinkielisten lasten etunimet -> 2006)

Alkuperäiselle (ja sori, nyt tulee toistoa):

Elina

E(e)rin

Elena

Estelle/ Estella

Malin

Karin

Ester

Ethel

Edit(h)/ Eedit

Elvi/ Elviira/ Elva (= yksitoista...)

Ellen

Helen

Elna

Elma

E(e)dla

Elli

E(e)da

Eela

Elsa/ Else/ Elsi

Elisa/ Elissa/ Eliisa

ovat Ellen (oli meilläkin harkinnassa) ja Matilda (esikoisemme nimi on Elsa Matilda.. ;) ).

Eiköhän noista kaikista vaihtoehdoista tosiaan löydy oikein hyvä nimi, ihan kivoja kaikki.

Teillä siis mietinnässä monta todella kaunista nimeä! Itse raakkaan heti sivuun Iidamarian, koska en yhtään tykkää ensimmäisestä nimestä, enkä liioin yhteen kirjoitetuista erisnimistä.

Aivan ikisuosikkini on tuo Sandra, tosin itse suosin muotoa Santra, mutta tuokin aivan ihana! Toiseksi nimeksi sopisi jokin suosikeistannekin.

Sandra Maria

Sandra Matilda...

Myös tuo Erin on joskus keikkunut omilla listoilla. On jotenkin ryhdikäs ja reipas nimi, ja kuitenkin niin naisellinen.

Erin Amanda

Matilda-nimi on myös kaunis ja ennen kaikkea jotenkin suloinen! Tulee mieleen ihana lettipää-liisa, nokea poskessa, sukat makkaralla...

Matilda Lyydia olisi kiva yhdistelmä.

Valitsettepa minkä tahansa vaihtoehdoistanne, on lapsella tosi kiva nimi!

Syysyötuulin Omppu

ps. Nilla: eiköhän assosiaatiosi tullut vähemmälläkin vaahdolla selväksi. Ei myöskään kannata tulla nettiin vastaamaan, jos noin kovasti ottaa " pumpun" päälle...

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat