Vierailija

Siis vuosien varrelta koottuja urputuksen aiheita, joihin opea on vaadittu tarttumaan:

-Opella kun on niin lyhyet päivät, iltapaäiväkerhoa voisi pitää päivän päätteeksi

-Nykylapset kun ovat levottomia, liikkaa olisi syytä olla joka päivä 1-2 tuntia

-Open pitää järjestää muuta puuhaa jumppatuntien ajaksi lapsille, jotka eivät pidä liikunnasta.

-Aamulla lasten on saatava tulla sisälle puoli kahdeksalta

-Kaikki kotitehtävät on open kirjoitettava lapsen reissariin ylös

-On open syy, jos lapsi ei tee läksyjä, koska ope puhuu niin epäselvästi ettei lapsi ymmärrä, että läksyt pitää tehdä

-Ope on huolimaton, koska lapsen jumppasortsit ovat kadonneet

-Ope on vastuuton, koska vie ryhmän uimahalliin

-Ope on tiukkapipo, koska lasten pitää tulla kouluun tasan kahdeksalta eikä esim kaksikymmentä minuuttia yli

-Open pitää tarkistaa lapsen reppu joka päivä, ettei siellä ole mitään turhaa kannettavaa

-Open pitää tiedottaa kotiin joka päivän päätteeksi jokaiseen perheeseen erikseen, kuinka on mennyt

-Open tulisi pohtia, mitä saa aikaan 27 lapsen elämässä jos jää oman lapsen tai oman sairauden vuoksi kotiin yhdeksikin päiväksi

-Tekipä lapsi mitä tahansa, open on sanottava hyvin tehty ja annettava leimoja. Lapsia pitää kannustaa.

-Open pitää neuvoa lapsia olemaan niin, että esimerkiksi viikonloppuna osaavat olla kauniisti. Nyt tässä on ollut puutteita.

-Ope ei ymmärrä, että lapset ovat aina oikeassa, eivätkä koskaan valehtele. Johtajatkaan eivät valehtele. Jotkut opettajat valehtelevat.

-Open pitää siirrellä lapsia rinnakkaisluokilta toiselle sen mukaan, missä kulloinenkin kaveri on.

-Jos lapsi ei opi samaa tahtia muiden kanssa, kyse ei ole yksilöllisyydestä vaan siitä, että ope ei osaa opettaa

-Jos lapsi mekastaa tunnilla, kyse on yksilöllisyydestä, joka pitää sallia

-Kaikille on annettava samat tehtävät

-Jos lapsi ei pidä jostakin asiasta, lapsen ei tarvitse sitä asiaa tehdä vaikka opetussuunnitelma niin sanookin.



Sivut

Kommentit (153)

Vierailija:

Lainaus:


Jumppatunnin voi myös lopettaa niin ajoissa, että tämän ehtii tehdä, pitäähän niiden oppilaidenkin kuitenkin ehtiä seuraavalle tunnilleen.



Ekaluokkalaisten perään täytyy vielä katsoa. Se on niiden opettajien työtä.




näkökulmasta. Opettaja on vastuussa oppilaistaan oppituntien aikana alusta loppuun. Ei parane myöhästellä eikä päästää lapsia tunnilta liian aikaisin. Jos jotain sattuu, arvaat varmaan, kenen päätä vaaditaan vadille. Opettajalle välitunti ei ole yleensä luppoaikaa ilman valvontojakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:


normaalille luokalle. Vaadin opettajaa kirjoittamaan kotiin tulevat viestit tai tarkastamaan, että lapsi on kirjoittanut ne oikein/ymmärrettävästi. Läksyt pitää myös olla selkeästi merkityt, opettajan siis tarkastettava.




Eli ihan eri juttu. Totta kai open pitääkin hoitaa ne työt mistä palkan saa.

Et voi olla tosissasi!? Koulu on koulu ja päiväkoti päiväkoti. Koulussa on tarkoitus jo ihan ekaluokalta asti opetella itsenäisyyttä ja itsenäistä toimimista, vastuunottoa yms. Opettaja on opettaja, ei lastenhoitaja.



Kyllä seitsemän vuotiaan voi olettaa itse pitävän huolta tavaroistaan, jos ja tietenkin kun, hänelle on KOTONA opetettu kyseinen asia. Vanhempien tehtävä on myös pukea lapsi niin, että tarkenee ulkona pakkasellakin.



Ja miten monta vuotta olisi sellainen pehmeän laskun aika sieltä päiväkodista kouluun? Ei ihme että on nykyajan nuoret niin avuttomia...

Eli valittajaopettajia. Ovat varmaan juuri niitä samoja, jotka eivät edes valmistele tuntejaan, vaan ovat niin leipääntyneitä, että vetävät vuodesta toiseen samat rutiinit.

Meillä on kyllä ekaluokkalaiset osanneet uida hyvin kun ovat aloittaneet uimakoulun 4 vuotiaina.

Toiseksi, esikoisen opeksi sattui vastavalmistunut lapseton mies. Hän oli hyvin reipasotteinen, eikä tyhjiä höösännyt. Alussa lapset kakistelivat, kuten vanhemmatkin kun läksyt oli hukassa ja lasten piti olla itsenäisiä ja huolehtia omista tavaroistaan.



Mutta kas, juuri tämän miesopettajan luokka on tällä hetkellä yksi parhaiten menestyineitä luokkia koulussa. Nämä 5 luokkalaiset osaavat hoitaa asiat itse ja hoitavat läksynsä ja lukevat hyvin kokeisiin. Ei tarvitse perseen takana vahtia kun vastuuta on annettu heille.

Luokalla on pari sellaista, jotka ovat kiikun kaakun siinä ja siinä, miten pärjäävät. Toisen äiti varsinkin on sellainen, että teki joka läksyt lapsen puolesta ekat vuodet ja kuskasi ja haukkui ja huusi jne..

Mutta kun opettaja jatkoi samaan tahtiin (antaen kyllä erittäin hyvää yksilöllistä opetusta), poika reipastui ja on selvinnyt hyvin luokalta toiselle. Jos opettaja olisi lähtenyt leikkiin mukaan ja tehnyt kaiken pojan puolesta, poika ei pärjäisi itse.



Yhden lapsen kohdalla on ollut sitten sellainen opettaja, joka merkitsi läksyt jokaisen lapsen kirjaan, huolehti vaatteet ja kaiken mahdollisen ja antoi hymynaamoja yms. Tämä luokka joutui toiselle opettajalle ja olivat ihan hukassa. Eivät osanneet tehdä mitään kun olivat tottuneet, että opettaja tekee kaiken. Heille oli kova koulu alkaa yhtäkkiä " isoiksi" kun olivat tottuneet siihen, että opettaja paapoo ja huolehtii.



Enemmän olen tyytyväinen siihen opettajaan, joka vaati itsenäisyyttä ja sitä, että oppilaat ovat itse vastuussa teoistaan. Jos hommat jää hoitamatta, istutaan koulun jälkeen ne tekemässä. Kummasti oppivat tekemään läksynsä ja hoitamaan velvollisuutensa.

Lainaus:

Minusta kouluun kuuluu päästä sisään jo puoli kahdeksalta. En ole kuullutkaan, että ei pääsisi.




Kuka ne oppilaat sinne luokkaan päästää? Kuka valvoo, ettei heille (tai luokassa oleville toisten oppilaiden tavaroille) tapahdu mitään? Siis kuka kantaa VASTUUN työajan ulkopuolella? Olitko ajatellut kenties itse ilmoittautua vapaaehtoiseksi vastuuhenkilöksi...? Opettajillakin on usein kouluikäisiä omia lapsia, ja harva kai haluaa muutenkaan tulla

Lainaus:

ilmaiseksi

työpaikalleen joka aamu puoli tuntia (10h joka kuukausi)etuajassa.



Lainaus:

Kyllä ope voisi katsoa ainakin ekaluokkalaisen jumppashorsien perään. Eli huolimaton on myös ope, jos jotain jää.




:D Et ole tosissasi! Meillä kyllä lapset osasivat pitää huolen omista jumppakamoistaan jo päiväkodissa, vaikka siellä sentään vielä 6-vuotiaistakin oli vastuussa yksi aikuinen seitsemää lasta kohden (koulussa yksi opettaja vastaa yli 24-28 oppilaasta). Ja jos jotain olisikin joskus unohtunut jonnekin, niitä olisi nimikoinnin ansiosta ollut helppo etsiä löytölaatikosta. Ihan ilman open apuakin...



Lainaus:

Uimahallissa voisi alkaa kyllä käydä vasta kolmannella luokalla. Ihan liian aikaista aloittaa ekalla.




Veikkaanpa ettei opettajillakaan olisi tätä vastaan mitään... Ikävä kyllä (no, toisaalta onneksi) OPS määrittää kuitenkin sen, mitä suomalaisille koululaisille milläkin luokka-asteella opetetaan - ja kunta sen, millä resursseilla. Ja moni lapsi oppii uimaan jo siellä päiväkodin puolellakin, eli vielä pienempiäkin viedään ihan turvallisesti sinne uimahalliin.



Lainaus:

Olisi hyvä, että opettaja kertoisi miten päivä on mennyt. Päiväkodissa saa aina päivän päätteeksi rupatella hoitajan kanssa, jos haluaa. Se on luontevaa, mutta kaikki muuttuu äkisti ekaluokalla.




Niinpä.

Lainaus:

Rupatella

. Kuinka monta kertaa olet hakenut lapsesi koulusta ja yrittänyt jutella silloin opettajan kanssa? Se on totta, että kulttuuri muuttuu aika radikaalisti, mutta sille on opettajan aika vaikea tehdä mitään konkreettista. Pelkästään oppituntien pitäminen (minkä kuitenkin pitäisi olla se pääasia) vaatii melkoisesti vapaa-ajalla tehtyä työtä, lisäksi päälle tulevat arvioinnit, kokoukset, vanhempainvartit, juhlat, yökoulut, kaikenmaailman projektit, kasa selviteltäviä asioita paitsi vanhempien myös oppilashuoltoryhmän kanssa jne.



Ja ei, en ole itse opettaja. Kaksoissiskoni on :) Itselläni kokemukset opettajan työstä rajoittuvat lähinnä oppilasnäkökulmaan ja oppilaan vanhemman käsityksiin sekä lyhyisiin sijaisuuksiin opiskeluaikana. Nostan todellakin hattua hyperkärsivällisille opettajille!

Todella harmillista alkaa uusia ostamaan ja niillä voi olla tunnearvoakin.



Kaikki löytyisi paremmin, jos opettajat käskisivät vanhempia merkkaamaan vaatteet tarkoin.

sellaiset vanhemmat, jotka tukevat illan teemaa ja pitävät omalta osaltaan keskustelua aisoissa. On tosi ikävää, jos muut vanhemmat villiintyvät aivan kuin lapset mukaan open rökittämiseen jostakin aiheesta. Itselleni kävi näin, kun olin yhden kerran lähettänyt käsinkirjoitetun viestin koteihin, kun muutos tuli viimetingassa itsestäni riippumattomista syistä. Varmaan viisi-kuusi vanhempaa lynkkasivat minut ja kyseenalaistivat taitoni opettajana, koska en osaa tiedottaa oikeaoppisesti, oikea-aikaisesti, asemoida oikein jne. Kuin tykin suusta tuli uusi syytös, kun edellisen sain selvitettyä. Tämä keskustelu jatkui näiden vanhempien osalta koko vanhempienillan ajan. En enää lopulta ottanut heidän päivttelyynsä osaa, mutta en myöskään saanut heitä vaikenemaan. Heitä hillitsi parhaiten se, kun muut vanhemmat sanoivat heille että se on jo käsitelty, pyydetty anteeksi, selitetty, hei oikeesti olkaa hiljaa mua kiinnostaa nyt joku tietty.

Vierailija:

Lainaus:


Oppilas on aamulla pöllinyt äidiltä kaksi askia tupakkaa. Luokan- valvojan on SEURATTAVA tyttöä kaikki välitunnit että mahtaako likka polttaa. Rangaistukseksi äiti määräsi opettajan antamaan 2 tuntia jälki-istuntoa - opettaja valvoo.




Miten ihmeessä te ITSE olette selvinneet koulusta? Ei minun oppilasaikana mitään läksylistoja tulosteltu, jokainen oppilas huolehti ITSE läksyistä, se on katsokaas osa sitä vastuuntuntoiseksi opettelua. Jo oli unohtanut tehdä läksyt niin sitten sai merkinnän " pääkallovihkoon" ja aina lukukauden päättyessä opettaja laski merkit ja niiden määrä vaikutti käytös ja huolellisuus numeroon. Ei tästä kenellekään mitään traumoja jäänyt vaan ihan vastuullisia kansalaisia on meidänkin luokasta kasvanut vaikka opettaja " vaati" muistamaan läksyt itse.



Eikös koulun pitäisi valmentaa ja opettaa lapsia itsenäiseen elämään ja tulevaisuuteen? Miten ihmeessä teidän kullannuput tulee pärjäämään tulevaisuudessa jos opettajan on niiden p*rseetkin pyyhittävä vielä 6-luokalla?



Mikä ihme tekee meidän lapsista niiiiin erikoisia että heiltä ei voisi vaatia samaa mitä meiltä vaadittiin 10 tai 20 vuotta sitten ala-asteella?

Tuo juuri ärsyttää. Kaikki kuuntelevat yhden ihmisen ääneen ajattelua, joka lähentelee kiusaamista. Tuleeko joillekin ihmisille jonkun sortin regressio, kun joutuvat jälleen luokkahuoneeseen?

Miksi koko vanhempainiltoja sitten edes järjestetään jos opettajia ei kiinnosta edes se hukkuvatko lapset vai ei ja miten heidän turvallisuutensa voitaisiin paremmin taata?

yläasteen oppilailla on PAKKO olla pyöräkypärä. Opettajakunta sitten valvoo, että KUKAAN ei pyöräile koulumatkoja ilman kypärää. HUOM! 500 oppilaan helsinkiläinen yläkoulu! HUOM! Vrt. Suomen laki.



Oppilas on aamulla pöllinyt äidiltä kaksi askia tupakkaa. Luokan- valvojan on SEURATTAVA tyttöä kaikki välitunnit että mahtaako likka polttaa. Rangaistukseksi äiti määräsi opettajan antamaan 2 tuntia jälki-istuntoa - opettaja valvoo.



Yleensä kyllä jaksaa naurattaa.

Ratkaisu: Opettajan olisi pitänyt huomauttaa kiveä potkivalle, ettei saa potkia kiviä. Ongelmia aiheutti se, kun lapsi muisteli, että kenkä lensi mereen ekalla potkaisulla. Ei helkutti ette usko, että tätä asiaa on oikeasti jonkun suu vaahdossa huutavan vanhemman kanssa puitu. *purskahdin nauruun huvittavasta muistosta*.

normaalille luokalle. Vaadin opettajaa kirjoittamaan kotiin tulevat viestit tai tarkastamaan, että lapsi on kirjoittanut ne oikein/ymmärrettävästi. Läksyt pitää myös olla selkeästi merkityt, opettajan siis tarkastettava.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat