Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen vastavalmistunut ja ensimmäisessä työpaikassani. Kauhulla luen juttujanne. Miten selviän?!

Kommentit (16)

että opettajien vanhempainiltoja ei voi harjoitella. Ne ovat sen luokanopettajan vastuulla kenen luokasta on kyse. Ja haloo, kuka on koskaan ollut pph:n pitämässä vanhempainillassa? :)))

Kiitos nro6, yritän vaan jotenkin selvitä jännityksestäni. Luultavasti vanhemmat ovat ihan mukavia, mutta jos joukossa on av-mammoja, olen lirissä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

minä vähän luulen, että täällä on moni suu paljon suuremmalla kuin live-elämässä. Olen itse ollut joskus neuvolaterkkana, ja sitä työtä en kuunaan uskaltaisi tehdä enää luettuani av:ta. Onneksi olen ihan muualla hommissa...

Mutta yhtä kaikki, av on ollut olemassa jo minun neuvola-aikoinani, enkä ole työssäni silloin tavannut yhtäkään lähellekään av-tason idiotismin vanhempaa, vaan kaikki olivat ainakin melko mukavia.

Selviät kyllä ja unohdat av:n, vedät illan vain ajatellen, että av:ta ei koskaan ole ollutkaan!

En ole asiantuntija, mutta tee illalle suunnitelma samalla tavoin kun teet koulutunneille. Opettele illan runko ulkoa. Mieti mitä kysymyksiä vanhemmat voisivat sinulle tehdä, ja mieti miten niihin vastaat. Kysy vanhoilta kurssikavereilta tai muilta kolleegoilta, mitä näin syksyn aluksi pitää vanhemmille kertoa.

Itse valmistuin perhepäivähoitajaksi pari vuotta sitten ja me jouduimme pitämään vanhempainillan päiväkodissa yhtenä osana tutkintoa. Luulis, että tiukemmat vaatimukset teillä?

ollut omaa luokkaakaan. Työharjoittelut tehdään harjoittelukouluilla, joissa joka luokalla on tietysti myös oikea ope harjoittelijan lisäksi...

oli tosi villejämoni ja ongelmatapauksia. Vanhempainiltan tulevat vanhemmat oli niitä, jotka todella välittivät lapsistaan. Ja tietysti siis suurempien ongelmatapauksetn vanhemmat jättivät kokonaan tulemtta. Tietysti siinä oli aika orpo olo, kun oli nuori ja vastavalmistunut, ei omia lapsia - ja sitten huolestuneet vanhemmat kysyvät " Kerro nyt mitä meidän pitää tehdä!" . Mutta kun on oma itsensä ja oikeasti välittää opettajan työstä -- sen kyllä huomaa -- niin hyvin se meneee!

vedimme sen vanhempainillan silti siellä päiväkodilla. Siis kukin itsenäisesti eri päiväkodeissa. Sitä ennen olimme olleet muutaman kuukauden ajan siellä työharjoittelussa.

2

Eli periaatteessa riittää, että seuraa sitä sapluunaa. Pitää huolen että käy läpi kaikki asiat mitkä pitääkin.

Aluksi voi pyytää vanhempia kertomaan nimensä ja kenen vanhempi on. Hyvä konsti on pitää tyhjä istumajärj pohja edessä ja siihen nopsasti samalla kirjaa kenen vanhempi istuu missäkin.

Toki ihan aluksi esittelee itsensä ja voisit esim kertoa senkin että olet juuri valmistunut ja ekassa paikassa. Ole avoin ja rehellinen, mutta älä pyytele anteeksi kokemattomuuttasi!

Lisäksi pidä mielessä, että yhdenkään oppilaan asioista ei voi puhua yleisesti ellei vanhempi itse tuo asiaa esiin, tyyliin " mites kun meidän nicolla on sitä lukivaikeutta? " . Eli muussa tapauksessa vaan yleisellä tasolla.

Tsemppiä, hyvin se menee!! Mulle ainakaan ei ole osunut yhtään av-mamma vanhempaa vielä eteen. Tosin eipä ole kuin 3 pidettyä vanh iltaa takanakaan :)

Ei kannata välittää niistä typeristä ihmisistä. Suurin osa meistä vanhemmista on ihan mukavia ja opettajan työtä arvostavia tyyppejä. Vanhempainillan jälkeen olemme mekin mieheni kanssa välillä naureskelleet joidenkin vanhempien kummallisille kysymyksille ja vänkäämisille. Lähinnä olemme vain miettineet, että miten opettajat jaksavat nykyään näiden paineiden ja vaatimusten alla. Tsemiä vaan :)

kyllä niistä sen verran inhimillisyyttä löytyy. Ja jos joku alkaisikin tiukemmin puhumaan sulle, niin aivan varmasti joku toinen vanhempi tulee pelastavaksi enkeliksi sulle, ja sanoo kovistelijalle takaisin. Ja tääkin siksi että oot uusi, ja joltain kultaiselta ihmiseltä löytyy silloin empatiakykyä ja herää suojeluvaistot.

Ei ne halua sua heti alkuun pelästyttää niin, että lähdet pois. OIkeesti se menee varmasti tosi leppoisasti, sillä noi ikävämmät esimerkit, mistä täällä saa lukea on kuitenkin äärimmäisiä juttuja.

Eli ei kannata kantaa huolta. Vähän niin kuin oppituntia pitäisit.

Tulet toivoamaan, että siellä kävisi edes prossan verran samanlaista vapaata keskustelua kuten täällä. Vanhemmat tulevat luokkaan tuppisuina ja istuvat möllöttävät ja pelkäävät, että joutuvat ryhmätöihin. Tunnin kuluttua poistuvat posket hehkuen ja edelleen tuppareina. Kotiuduttuaan nämä vanhemmat avaavat av:n ja keskustelu sujuu. Näin Suomessa, onneksi?

t. ope

Kannattaa todella valmistautua etukäteen. Voit vaikka kysellä etukäteen reissuvihkossa (jos sellainen on käytössä) mistä vanhemmat ovat kiinnostuneita ja mistä haluaisivat keskustella. Minun painajaisten vanh. ilta oli sellainen, että minä vain yksi luettelin tiedotusluontoisia asioita ja vanhemmat eivät sanoneet mihinkään yhtään mitään. Oli tosi kiusallinen ilmapiiri koko ajan. Mieti miten voit välttää sen.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat