Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

On tullut meillä ajankohtaiseksi hankkia jonkinlainen esto tietyntyyppisille (välivalta, seksi yms.) internetsivuille pääsemiseksi. Poika on kiinnostunut internetin esim. YouTubesta ja tykkää katsella lähinnä musiikkia, ninjatyyppisiä esityksiä ja lasten piirrettyjä sieltä. Osaa itse mennä sivulle, mutta miten suojata, ettei vahingossa eteen avaudu järkkyjä kuvia? Tässä vaiheessa hän on vielä mennyt vanhempien vahtiessa.

Kyselin Elisalta ja heillä olisi sellainen kuukausimaksullinen palvelu, jolla voidaan estää tietyntyyppisille sivuille pääseminen (ns. lapsilukko). Onko teillä kokemusta tästä? Onko toimiva systeemi? Vai miten olette tehneet?

Kommentit (4)

Siellä olikin hyvää tietoa asiasta. Meillä on Elisan tietoturvapalvelu ja siihen saa parin euron lisähintaan kuukaudessa lisäpalveluna lapsilukon, joka kuulosti juuri sellaiselta mitä tarkoitin. Voi siis rajata aiheita, mille lapsi ei pääse. Eihän tuokaan esto 100% varma ole, mutta on sentään jokin. Estää edes jollakin tasolla sen, ettei lapsen eteen avaudu vahingossa jokin ruma sivu, kun etsii tietoa esim. googlesta.

Mutta edelleen siis pyrimme siihen, että olemme sivusta seurailemassa, mitä hän tietsikalla tekee.

Olen ihan hiljattain herännyt tajuamaan tuon vasta itsekin! Oma 6.luokkalaiseni kun osaa jo tosiaan koko lailla kätevästi etsiä tietoa Internetistä ja on alkanut käyttää YouTubea juuri musiikkivideoiden etsimiseen. Itse olin juuri yhtenä päivänä vieressä, kun vastaan tuli sinne jonkun laittama " musiikki" video... :-o Huhhei... Internet ON vaarallinen paikka ja vanhemmilla on suuri vastuu ja päävastuu, mutta siitäkin huolimatta olin jo pari vuotta sitten vähän yllättynyt, miten ATK-tunneilla lapset oli jätetty aika lailla oman onnensa nojaan " etsimään tietoa" ... Koulussa estoja on varmaan vaikka minkälaisia, mutta kun itse olen vähän sitä mieltä, etteivät nekään ole sataprosenttisia. Hyvänä esimerkkinä roskaposti ja kaikenmaailman virukset, joiden lähettäjät ovat päivä päivältä ovelampia kiertämään kaikenmaailman suodattimet...

No, nyt en oikein vastannut kysmykseen - enkä hirveän hyvin osakaan. Jo eri Internet-selaimissa on mahdollisuus asettaa estoja sivustoilla esiintyvien sanojen perusteella, mutta kuten sanoin, ei tuo menetelmä ole mielestäni kovin luotettava sekään... Parempi toki kuin ei mitään!! En kyllä varauksetta lähtisi maksamaankaan ko. palvelusta ennen kuin tutkisin oman koneen, selaimen ja käyttöjärjestelmän sisäiset mahdollisuudet estoihin. Lisäksi omassa F-Securessani (virus- ja vakoiluntorjuntaohjelma) on mahdollisuus lapsilukon käyttöönottoon, mihin voi lisätä lapselle ja/tai teinille räätälöidyn oman profiilin, johon listataan Internet-sivujen sallittu sisältö. En ole tuota vielä kokeillut, mutta täytyy harkita asiaa vakavasti... ;-/ Siltikin pahoin pelkään, ettei lukkojen ja estojen luotettavuus ole 100%, sillä kyseessä on kuitenkin vain kone ja esim. YouTuben viedoista saattaa löytyä vaikka mitä ihan " kilteilläkin" hakusanoilla! Tehokkainta siis olisi estää koko YouTube ja kaikki vastaavat sivustot... *huoh*

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä lapset pääsevät koneelle vain aikuisen valvonnassa. Ja olen , että jopa You-Tubessa saattaa eteen tulla vaikka mitä, joten en usko, että kauhean tehokasta estoa on olemassa.

Käytännössä on kai helpointa laittaa koneelle salasana ja luoda sen alle käyttäjäprofiili, joka oikeuttaa etukäteen määritetyille sivuille pääsemisen. En tosin osaa sanoa miten se tehdään, meillä kun mies hoitaa nuo jutut.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat