Vierailija

Eli minulla (30 v) on ollut nyt kaksi migreenikohtausta, tänään ja toissapäivänä. Sitä ennen on ollut muutaman kerran raskausaikana, mutta hyvin lievinä, näköhäiriöitä, ja siedettävää päänsärkyä. Nyt siis en ole raskaana, mutta odottelen kuukautisia alkavaksi synnytyksen jälkeen. Näiden kohtausten jälkeen, varsinkin tänään, minulla on ollut väsynyt ja voimaton olo, tuntuu, että en näe vieläkään normaalisti. Onko tämä normaalia? Kuinka pitkään voi jatkua? Voiko tämmöiset kohtaukset olla oire jostain muusta taudista? Toivoisin myös vinkkejä, miten mahdollisesti voi välttää migreeniä ja lieventää oireita. Pari 400 buranaa otin heti, kun näköhäiriöt alkoivat.

Kommentit (20)

kuin Relert on ollut kaikkein paras, vie kohtauksen aiheuttamat päänsäryt 100% pois, buranat ym. ei auta kohdallani yhtään mitään, tulee vain huono olo. Myöskään muista täsmälääkkeistä ei ole ollut apua. Voi sitä valtavaa helpotuksen tunnetta tuon Relertin ottamisen jälkeen, yleensä auttaa n.puolessa tunnissa, mene ihmeessä lääkäriin!

punaviiniä ja jolleikkin (ikävä kyllä =) ) suklaa aiheuttaa migreeniä. Ja kaikki sellaset " villit" kuviot jotka vilisee silmissä niin sellasia ei kannata tuijotella :D

Itselläni selkeästi pahin on tuo punaviini.. En uskalla sitä edes maistaa koska 99% varmasti alkaa migreeni.. Käytössä on myös täsmälääkkeet. Ja tosiaan sen migreeni kohtauksen jälkeen tuntuu kun kaikki ei ole kunnossa tuolla pääkopassa.. Itsellä myös sitä tulee.. Näköhäiriöitä myös..

Mutta jos olet huolissas niin kannattaa mennä lääkäriin.. Jos en nyt ihan väärässä ole niin eikös (aivo)kasvaimet aiheuta joskus migreeniä (mutta taitaa olla harvassa ja ei kannata suotta hermoilla moisesta.)

hae täsmälääkkeet niin auttaa paremmin kun nuo Burana 400mg. Itsekin joskus pärjään pelkällä buranalla mutta onneks on ollut täsmälääkityskin kun ei meinaa muuten särky millään loppua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sinulla on ollut vasta niin vähän kohtauksia että on luultavasti mahdotonta päätellä, liittyykö niihin laukaisevaa tekijää. Joillain esim. punaviini voi toimia laukaisijana. Itselläni vain stressin helpottaminen. Niin ja tietysti kuukautiskierto: kuukautisten aikana migreeniä on tilastollisesti useammin kuin muulloin, naisilla siis.

Ibuprofeeni auttaa, jos sen ottaa heti ensimmäisten oireiden alettua. Eli ei varsinaisia näköhäiriöitä vielä, vaan hieman vilinää tai valopisteitä. Samantien kapselimaisena 800 mg niin voi auttaa.

Jos migreeni pääsee päälle, ei siihen enää buranat auta, vaan täsmälääkkeet.

Näköhäiriöistä sen verran, että aurat kestävät yleensä tunnin, jonka jälkeen niiden pitäisi poistua. Jos ne jatkuvat, saattaa kyseessä olla muukin kuin migreeni.

Kohtauksen (olkoon lieväkin) jälkeen minulla on yleensä " krapulapäivä" . Eli aivan kuin olisi kauhea kankkunen, veto pois, huono olo, tekee mieli pizzaa jne.

Minulla pahin laukaisija on valo. Kirkas valo silmiin osuessaan on todella vaarallinen. Myös kirkas yleisvalo ja esim. sälekaihtimet ovat kauheat. Siksi kuljen useinkin aurinkolasit päässä kesät talvet. Raitakuviot, pienet kuviot yleensä laukaisevat myös kohtauksen.

Kurja sairaus, mutta ei vaarallinen onneksi jos pysyy aloillaan.

Minulla on myös lievä migreeni. Näköhäiriöitä, puheen puuroutumista, kielen, huulien ja käden puutumista. Päänsärkyä ei tule, jos otan heti näköhäiriöihin särkylääkkeen.

Minulla alkaa migreeni oudoista hajuista esim. steariini, valon heijastukset, univelka.

Seuraavana päivänä on ns. jälkisärkyä, kun kumartuu, niin päästä vihlaisee.

Siskollani on todella paha migreeni, pahimmassa tapauksessa ensiavun keikka, ambulanssilla pitää viedä.

Hän on alkanut syömään b-vitamiinia (Berex muistaakseni) se on pidentänyt migreeneiden väliä ja helpottanut kohtauksia. Joku lääkäri oli suositellut tuota Berexiä.

Siskollani pahin laukaiseva tekiä oli joskus e-pillerit, monta kokeili, mikään ei sopinut. Ja valon heijastukset, käyttää aina aurinkolaseja ulkona.

Autolla en pysty pimeällä ajamaan, koska vastaantulevien valot häikäisevät ja aiheuttavat kohtauksen. Rokkikeikoilla tykkäisin käydä, mutta kun niissä on ne pyrot aina mukana, niin en vaan voi. Kova yskä laukaisee minulla myös kohtauksen. Minulla voi auttaa kohtauksen alkaessa 800 mg Buranaa ja 665 mg Panadolia yhdessä. Aina ei auta. Särkyä voi kestää kolmekin päivää ja sen jälkeen on parin päivän " krapula" (just siltähän se tuntuu), väsyttää, on hutera olo, näkö on sumea. Mun kaksi vanhinta tyttöäkin kärsii migreenistä ja tulee koulusta poissaolopäiviä sen takia.

kokeilemaan estolääkityksiä! Monelle niistä on apua. Estolääkityksiä ovat mm. beetasalpaajat, verenpainelääkkeet, Topimax ja muut epilepsialääkkeet ja Seroquel (jota käytetään muuten myös tasaavana kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä).

Itselläni on ollut pahoina stressikausina sellaiset 2-4 kohtausta viikossa eli ihan hirveää elämää. Kokeilin muistaakseni kolmea estolääkettä ennenkuin löytyi se toimiva: graduni valmistui.

Nyt kohtauksia kerran kuussa tai harvemmin. Minulla laukaisijoita ovat alkoholi, kirkas valo (valkoisesta lumesta heijastuva aurinko on kamala), suuttuminen (viha jota ei saa purkaa esim työkaveriin), liian vähäinen lepo, liian vähäinen ravinto. Migreeniä on mulla vain silloin kun on stressiä, mutta sitä onkin melkein aina :(

Täsmälääkkeen kun otan ajoissa ja menen piemään nukkumaan/yrittämään nukkumista niin toimii. Buranasta ei ole mitään hyötyä. Jos pitkitän esim kotiinlähtöä töistä kesken päivän, kohtauksesta tulee pahempi.

Pahimpana kipukautena taisi elimistö tottua triptaaniin niin kerran jouduin sairaalaan tiputukseen kun tuli paha kohtaus. Toivon mukaan viimeinen laatuaan. Tuntui, etät kuolen kipuun.

Minulla ei ole näköhäiriöitä (auraton), Päätä särkee tietystä kohdasta toispuoleisesti, kasvot puutuvat, on huono olo (mutten oksenna), hajut, äänet ja maut muuttuvat voimakkaiksi.

Kohtauksen jälkeen on kova makeanhimo (migreeni laskee serotoniinitasoa aivoissa, sokeri taas nostaa) ja sallin itselleni karkit " hoitona" . Kohtaus väsyttää pariksi päiväksi.

ennakoivasti makeannälkää. Olen väsynyt. Mulla ei kaikki täsmälääkkeet auta. Zomig auttaa. Raskauden aikana voi käyttää panacodia, mikä ei täsmälääke ja ei auta yhtä hyvin. Olen kuullut, että auralliseen ei täsmälääkkeet auta. En tiedä sitten .

lisää. Taitaa olla aika yleinen vaiva. Tänääkin yhä tuntuu, että näkökyky ei ole ihen kohdallaan. Oli huvittavaa huomata, että kuinka moni asia täsmäsi teidän kanssa. Luulen, että molemmat kohtaukset laukaisi kirkas valo, toisena päivänä juuri sälekaihtimista heijastuva. Sitä epäilinkin laukaisijaksi. Saapa nähdä nyt mihin suuntaan tämä kehittyy, edellisestä kerrasta onkin jo kuukausia, silloin tuli kaksi kohtausta viikon välein. Nyt vain oli paljon pahempia. Stressiä on tällä hetkellä, ja tosiaan nuo hormonit taitavat hyrrätä.

Mulla on myös samanlainen aurallinen hormonimigreeni. Alkoi kun kuukautiset alkoivat 13v. - silloin oli ihan järkyttäviä päänsärkyjä. Pillerit helpottivat tilannetta huomattavasti. Mullekaan ei tule enää kunnon päänsärkyä ollenkaan.

Raskauksien ekalla kolmanneksella oli migreeneitä ihan kiukulla ja sitten ne loppuivat kunnes imetys loppu ja kuukautiset taas alkoivat. Se hyvä puoli niissä on, että kun en syö pillereitä (minulla on epäsäännöllinen kierto) migreeni varoittaa aina päivää ennen kuukautisia kuin kello... Mulla laukaisevana tekijänä on myös kirkkaat valot. Ja migreenikohtaus kestää 3 päivää (vaikka varsinaisia oireita - auraa ja päänsärkyä ei olisikaan koko aikaa). Mulla valonarkuus silmissä varoittaa migreenistä ja kestää yleensä päivän kaks sen jälkeen, samoin jyskyttävä päänsärky kumartuessa tai ponnistaessa.

Yksi migreeniä estävä tutkittu ja tehokas keino on syödä magnesiumia säännöllisesti. Syön joka päivä ja viimeksi mulla on ollut migreeni viime keväänä. Magnesiumia voi syödä sellaiset 350-700mg/ päivä - magnesiumista huomaa kyllä jos sitä syö liikaa -> tulee ripuli (työterveyslääkäri suositteli).

Olen sairastanut migreeniä kuusi vuotiaasta lähtien.

Minulla raskauden ja imetyksen aikana ei ollut kirtaakaan migreeniä.

Pahimmat jotka laukaisevat minulla kohtauksen on sauna, alkoholi, univelka ja sterssi.

Kun nukun säännöllisesti ja harrastan aktiivisesti liikuntaa niin kohtauksia harvemmin.

Kohtauksiin on täsmälääkkeet. Tavalliset särkylääkkeet ei auta vaikka vetäisin niitä paketillisen.

Kohtaus alkaa väsymisellä ja puhe menee sekavaksi. Sitten järjetön särky jota kestää ilma lääkkeitä kolme vuorokautta. Eka vuorokausi niin kipeä etten pysty tekemään mitään seuraava helpompi ja kolmantena pientä jomotusta ja unisuutta.

Parasta olisi kun kohtaus tulee että saisi heti otettua lääkkeen ja voisi vähän nukkua.

Meillä perheessä migreenikkoja, minä myös. Jo lapsena oli muutama kohtaus ja vuosien mittaan ovat liittyneet kuukautisiin, silloin tällöin muulloinkin. Varsinaisia näköhäiriöitä kuten auroja ei ole, näkö vain sumenee kohtauksen aikana.

Mutta mutta...nyt raskauden aikana olikin joku päivä oikein kunnon aura ja päässä loppupäivän pöljä olo. Kipua ei ollut kun vähän epämääräistä. Vissiin nämä raskaushormonit saivan aikaan tämän poikkeavan migreenin.

jos ottaa niitä riittävän ajoissa heti kun tajuaa kohtauksen alkavan. Pahinta itselläni on, jos kohtaus alkaa unessa enkä saa lääkettä ajoissa vaan vasta kun herään jo kunnon kipuun.

Kaikilla ei myöskään ruoka-aineet tms aiheuta oireita vaan ne on aika yksilöllisiä ja saattaa ajan kanssa vaihdella. itselläni erilaiset tuoksut ja stressi laukaisivat kohtauksia nuorempana, nyt taas syyt ovat hormonaalisia kuten naisilla usein. Kohtauksia tulee harvoin, mutta niitä tulee sitten kausittain. Esim. viikon verran joka päivä (siis nykyään menkkojen ajan), joten popsin sen ajan pillereitä, etteivät pääse pahaksi.

Jos päänsärky äityy kovaksi, olo on jälkeenpäin monta päivää outo. Päätä jomottaa lievästi ja olo on tokkurainen, nuutunut ja puuroinen. Silti vaiva ei haittaa minua yhtään niin paljon kuin teini-iässä ja nuorena aikuisena. Eka raskaudessa vaiva katosi kokonaan ja nyt toka raskauden jälkeen oireet on alkaneet uudelleen juuri menkkojen yhteydessä.

kun estrogeenitaso ronmahtaa. eli kuukautisten parina ekana päivänä. näin myös täällä. hyviä lääkkeitä löytyy kyllä.

mutta kannattaa varistaa että saa riittävästi unta ja ruokaa ja välttää muita laukaisevia tekijöitä tuolloin.

Välissä voi olla muutama päivä, että tosiaan huomaa millaista on elämä ilman migreeniä, olo on tosi levollinen, ruhallinen, ympäristökin tuntuu rauhallisemmalta jne. Mutta sitten nuo oireet alkavat taas: väsymys, näköhäiriöitä, eli pieniä pisteitä näkökentässä (joskus keväällä näen sahalaitoja, kirkas valo aiheuttaa) ärtymystä, mielialan vaihteluita, makeanhimo jne..ja lopulta järjetön päänsärky ja pahoinvointi. Joskus tuntuu, että noita " ennakoivia" oireita voi olla tosi pitkäänkin ennen päänsärkyä. En ole löytänyt täysin sopivaa lääkitystä, täsmälääkkeetkään eivät aina auta eikä ainakaan sama lääke.

Te muut migreenistä kärsijät, onko teillä tällaista, että oireita on tosi tiheään? Kuulostavatko nuo edes migreenin oireilta?

Kuukautisten kestettyä noin kolme päivää alkaa oireilu. Kohtauksen jälkeen ole täysin pihalla ja toisessa maailmassa voin pahoin ja oksennan kun päätä vähänkin käännän (krapula ilman loppua). Keskittyminen on vaikeaa ja väsymys sanoinkuuvaamaton.

Gynekologi sanoi että saan varautua oireiden pahenemiseen vaihdevuosien lähestyessä. Ja kun se " aikakausi" on takana migreeni katoaa.

Vaivat alkoivat kolmannen raskauden jälkeen.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat