Seuraa 

Meillä himpun yli 1-vuotiaalla ovat yöunille nukahtamiset melkoisen taiston takana. Lapsi ei vaan osaa nukahtaa sänkyynsä. Yleensä hilluntaa kestää tunti, joskus enemmänkin. Ennen piti nukuttaa aina syliin, mutta tästä on onneksi päästy eroon. Nyt lähinnä laitetaan sänkyyn iltamaidon jälkeen ja toivotetaan hyvät yöt ja poistutaan itse viereiseen huoneeseen. Käydään heti rauhoittelemassa, jos huutaa. Ei siis itke juurikaan, mutta monta kertaa saa ravata rauhoittelemassa ja kippaamassa takaisin sänkyyn, poimimassa tuttia tms. Ollaan kokeiltu myös sitä, että jään itse pojan viereen nukkumaan, silittelen jne, mutta tuntuu, että tämä vaan villitsee lapsen menoa entisestään. Kestääkö lapsen nukutus aina tunnin? Meillä tilanne ei ole muuttunut mihinkään, vaikka iltarutiinit ovat olleet aina samat, unisadut luetaan, rauhoitellaan tilannetta jne. Mikään ei tunnu tehoavan. Lapsi on jo selvästi väsynyt illalla. Joka päivä rytmit pysyvät samana ja ulkoilua on monta tuntia päivässä.

Kommentit (14)

Samaa kysymystä kuin otsikossa mietin minäkin noin kolme kuukautta sitten, kun aina rinnalle nukahtanut poika piti vierottaa ja totuttaa nukahtamaan itsekseen. Otettiin rinnan sijaan loruja ja kirjojen katselua ja sitten vain valot pois ja omaan sänkyyn. Hoksasi kyllä idean nopeasti (=itsekseen nukahtaminen), mutta hulinaa riitti. Ei ehkä tuntia niin kuin teillä, mutta tavallisesti puoli tuntia ja joskus enemmänkin. Ei itkenyt niinkään, vaan kuvailemallasi tavalla riekkui hereillä ja vaati kellistämistä ja joskus sylissä rauhoitteluakin. Mutta pikkuhiljaa olen tässä huomannut, että useimpina iltoina poika nukahtaa hyvin nopeasti, ilman että kertaakaan tarvitsee hyvän yön toivotusten jälkeen käydä hoitamassa. Eli pikkuhiljaa toivottavasti teilläkin... Me ollaan miehen kanssa oltu tosi tyytyväisiä, että osaa nukahtaa itse, ilman että vieressä tarvii istua.

Bea76 ja poika 1v5kk

Monasti vauvat nukahtavat helposti, syliin, rinnalle, pulloon yms. 1-v kieppeillä pitäisi sitten useimmilla vasta alkaa opetella sitä, miten unta itse haetaan ja silloin nukahtamiset venyy. Aikansa siinä opetellaan, ei siihen poppaskonstia ole. Kuten edellinen sanoi, päiväunet kannattaa katsoa, ettei nuku päivällä liikaa, koska illalla olisi hyvä olla väsynyt. :) Ja minä kyllä vuoden ikäistä vielä nukutan. Eli olen vieressä. Ei se menoa yllytä, jos ei anna mitään ärsykettä; juttele yms. Minusta aina kun opetellaan uutta taitoa, on hyvä olla turvana vieressä. Ja selkeä kellonaika ainakin meillä auttaa, aina 20.00 sänkyyn. Rutinoituu siihen, että aina tiettyyn aikaan nukkumaan, herää aamulla aika samoihin aikoihin ja päikyille aina 12. Ihan oikeasti siitä on apua, että kaikki on samaa aikaa, vaikka se näin pienten kohdalla hullulta tuntuu, kun ei tietty kellosta tiedä mitään, mutta kroppa rutinoituu niin sanotusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

on kyllä aina nukutettu omaan sänkyyn. ..yleensä nukahtanut suht helposti ja vaivattomasti, välillä ollut kausia että nukuttaminen on kestänyt. me ei olla vielä harjoiteltu yksin nukahtamista. muutama satunnainen kerta yritetty ja itku on semmoista että lopulta nukahtaminen kestää vain paaaljon kauemmin kuin että jos nukuttaa silitellen tai kättä masun päällä pitäen. nyt kun vuoden ikää alkoi lähestyä, alkoi nukuttaminen olla paljon työläämpää, sekä päivällä että illalla. 45 minuuttia joskus saatoimme istua vieressä ja laulaa ja paijata. nukahtaminen helpottui kun siirryimme yksiin päiväuniin. nyt nukahtaa sekä päivällä että illalla samantien kun vie sänkyyn.. kysynpä siis, nukkuukohan lapsenne liikaa päivällä.. että ei sitten ole vielä yhtään väsynyt kun nukkumaan laitetaan? ..jos tästä ei ole kysymys niin sitten en kyllä osaa sanoa tähän yhtään mitään:).

Meillä poika 1,5v siirtyi n 1kk sitten pinnasängystä lastensänkyyn nukkumaan, koska yritti kiipeillä pinniksestä pois. Kysymykseni kuuluukin,että miten saada sängystä pois hyppiminen stopattua?

Aiemmin emme koskaan nukuttaneet poikaa, koska nukahti pinnikseen itsekseen iltapuuhien jälkeen. Mutta nyt vieressä istuessa ja rauhoitellessa menee äkkiä 30-60 min. Sekä ennen päikkäreitä,että yöunille käydessä.

Minua ei tuo nukuttaminen haittaa, on ihanaa kun pääsee välillä itsekin vähän omiin ajatuksiin pimeään huoneeseen=) Ajattelin vain,että miten muut tekevät, opetetaanko lapsi heti siihen,että nukahtaa kokonaan yksin ja hänet palautetaan esim. huoneen ovelta takaisin sänkyyn jos meinaa nousta ylös???

Toinen asia joka vaivaa on,että poika heräsi tänäkin aamuna n klo 5, n 1h nukutuksen jälkeen sammahti vielä vajaaksi tunniksi....Eli ei osaa nyt sitten yölläkään jatkaa uniaan ilman vierusvahtia, jos havahtuu hereille....

Kiitollisena kommenteista

Kiiuli&pikkuriiviö

Meillä on tosi tarkka rytmi päivässä. Monien mielestä olen liiankin tiukka tuon rytmin kannsa, mutta mielestäni lapsi tarvitsee sen. Ruokailut ja unet siis toteutetaan kellontarkasti samaan aikaan. Päiväunia nukkuu yhdet n. 11.30-14.30. Unet ovat kyllä pitkät, mutta en halua lähteä herättämäänkään kesken unien. Aamupäivällä ulkoillaan yleensä pari tuntia ja illalla saman verran, jos vaan säät sallivat. Joka ilta aloitetaan samaan aikaan iltapesut, luetaan iltasatuja ja mennään maitopullolle ja nukkumaan. Todella pitkään nukutimme niin, että olin aina vieressä. Nyt lapsi ei ikinä itke, joten poistumme toiseen huoneeseen, jotta oppisi nukahtamaan myös itse. Toki kiljuu, karjuu, juttelee jne., mutta menemme heti rauhoittelemaan. Toivottavasti iltameno hieman rauhoittuisi, kun tuo perheen lapsiluku kasvaa aivan pian.

salmiakkisisu:

Lainaus:

Nyt lapsi ei ikinä itke, joten poistumme toiseen huoneeseen, jotta oppisi nukahtamaan myös itse. Toki kiljuu, karjuu, juttelee jne., mutta menemme heti rauhoittelemaan.

Menettekö siis rauhoittelemaan juttelemistakin? Meillä hulinoivan pojan annetaan peuhata yksin - rauhoittelemaan mennään jos itkee tai jos kuulee äänestä, että seisoo pinnoja vasten. Muuten siis saa rauhoittua itsekseen.

Bea76

Heippa!

Meillä poika siirtyi perhepetiin n. 10kk iässä, kun nukuttaminen ja nukkuminen oli yhtä hulabaloota. Aikaa meni hyvinkin tunti eikä poikaa saanut rauhoittumaan sänkyynsä. Tai ehkä olisi saanut, mutten raaskinut huudattaa. Tuohon ikäänhän osuu monesti eroahdistuskausi ja nukuttaminen on vaikeaa. :( Meillä selvittiin nukuttamisesta tuossa iässä niin, että otettiiin poika vanhemman viereen ja pidettiin siinä tiukasti kiinni. Siihen poika nukahti nopeasti. Nyt poika on 1v.6kk ja n. 1kk sitten oppi nukahtamaan omaan sänkyynsä ihan itse ilman mitään huutoja tai mutinoita. Kokeilin kerran jättää ja siitä lähtien on jäänyt itse ilman mitään temppuja. Oltiin miehen kanssa molemmat ihan ihmeissämme, kun näin helposti kävi. En suinkaan sano että perhepeti toimisi kaikilla, mutta meillä rauhoitti yöt (sain itsekin nukuttua, kun ei tarvinnut nousta sängystä miljoona kertaa yössä laskemaan toista alas) ja ajan ollessa sopiva, poika oppikin nukahtamaan ihan itse huolimatta siitä, että aikaisemmin oli aina nukutettu.

-Terppari ja poika 1v.6kk

Meillä siis ei ole tarvinnut nukuttaa koskaan. Ihan pienenä vauvanakaan poika ei nukahtanut ikinä syliin eikä rinnalle, vaikka syliin olisi joskus halunnut hänen nukahtavan. Söi yöllä, irrotti otteensa tissistä, valvoi hetken jolloin yleensä nostin omaan sänkyyn ja sinne nukahti. 4 kk:n iässä siirrettiin omaan huoneeseen, kun alkoi heräilemään isin satunnaisiin kuorsauksiin ja kellon sointiin yms. Hän siis tarvisi oman rauhan nukkumiseen. Kävin imettämässä hänen huoneessaan ja nostin aina omaan sänkyyn. 10 kk:n iässä, kun alkoi kävellä, oli pieni ajanjakso jolloin täytyi käydä useampaan otteeseen kaatamassa sänkyyn takaisin ja rauhoittelemassa ja aina kun on kipeänä. Muuten aina iltaisin sylitellään, lauletaan iltalaulu ja jätetään nukahtamaan itsekseen. Meillä toiminut aina, joten luulen, että nämä nukahtamis ja nukkumis asiat on hyvinkin yksilöllisiä, paljolti lapsen luonteesta johtuvia. Toki niitäkin voi yrittää hellästi muokata. Meillä Poika nukkuu 12 tuntia yössä heräämättä ja on tehnyt niin siitä 6 kk:n iästä saakka, kun lopetti yösyönnin. Itse olen aina ollut todella huono nukkuja, koliikkivauva, pätkäuninen ja nyt aikuisenakin herkkäuninen ja huono nukahtamaan. Aina täytyisi jonkun vieressä olla. Teidän varmaan vain kannattaa olla kärsivällisiä ja pysyä siinä, minkälaisen tavan valitsettekin nukuttamiseen. Toivotaan, että lapsenne hälinät ovat ohimenevää.

Kivoja juttuja ihmiset tänne osaa kirjoitella, mutta mitenkähän sais eds jonkun meillä toimimaan??? meidän 1v1kk tyttö huutaa kuin henkensä hädässä kun illalla laittaa sänkyyn. Tyttö itkee, huutaa, karjuu ja raivoaa.....kunnes nukahtaa.. aikaa menee 15min-tunti, yleensä yli puol tuntia. Istun vieressä tai toisessa huoneessa, tapahtuu aina sama, ei vaikutusta. on sydäntä särkevää kuunnella sitä huutoa, eikä se huuto laannu sylissäkään jos on kerran päässyt alkamaan.

Isompi osaa nukahtaa jo itsekseenkin(3v5kk), mutta koska lapset menevät meillä samaan aikaan nukkumaan niin menee siinä samalla. Oikeastaan aika pian vauvan koliikin loputtua alkoi tämä rytmi. Makoilen siellä lasten kanssa ja meidän 10k tytöllä kestää se 30-60 min vaikka olis kuinka väsynyt. Niin kauan kun vaan jalat kantaa niin nousee ylös ja yrittää konttailla sängystä pois yms. Esikoinen oli ihan samanlainen. Muistelen että nukutus alkoi helpottua sitten kun tuli kuvioihin iltasadut ja esikko rauhoittui niitä kuuntelemaan, n.2-vuotiaana. Taitaa olla niin että pienillä käyvät aivot niin kuumana uusien taitojen takia, että ei malta mitenkään pysähtyä nukahtamaan.

Meillä iltarutiinit aina samat ja samaan aikaan. Lapsi juo iltamaitonsa siinä 20.15 ja sen jälkeen sänkyyn. Nukahtaa nykyään klo 21 ja herää 6.30-7.00. Normaaliin jutusteluun ei mennä rauhoittelemaan, mutta kiljumiseen kyllä ja varsinkin sitten, kun äänessä alkaa olla negatiivinen sävy. Kovasti tarvii silittelyjä ja rauhoittelua, kun ei vaan pysty olemaan paikallaan. Nukkumaan käynti on siis hurjaa ähräystä ja sähellystä. Maitopullo on valitettavasti se ainoa tainnutuskeino. Mä haluaisin kovasti irti tuosta pullottelusta, mutta lapsen nukahtaminen on niin äärimmäisen vaikeaa muutenkin saati sitten ilman unimaitoa. Lisää vinkkejä? Perhepeti toimi meillä n10 kk ikään asti. Sen jälkeen lapsi ei enää pysynyt vieressä, kun nousi aina seisomaan. Nyt omat sängyt on kaikille paras ratkaisu. Pinnasänky on ihan kiinni omassa sängyssämme.

jonkin aikaa, ennen kuin menee huoneeseen rauhoittelemaan, ettei mene aivan turhaan. Äkkiähän lapsi huomaa, että palvelu pelaa, kun vähän teen näin ja näin. :)

Molemmille lapsilleni olemme tehneet niin, että annoimme sänkyyn laiton jälkeen touhuta, jos sille tuntui. Jos touhuaminen vain jatkui tosi kauan, kävin kippaamassa pitkälleen, peitto päälle, suhisin " hyssss" ja lähdin pois. Juttelemaan ei olla alettu lainkaan yöllä.

pieni kitinä myös yleensä on loppunut itsestään aika äkkiä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat