Vierailija

Siis tänään alkoi kyllä huolella vituttaa tuo hyväpalkkainen paperimieheni. Minä maksan meidän taloudessa lähes kaiken: vakuutukset, nettiliittymän, autoon liittyvät kulut, vastikkeen, puolet asuntolainasta, yleensä ruuan, lapsen vaatteet jne. Ja mies siis tienaa reilusti yli puolet enemmän kuin minä. Jos jättäisin laskut maksamatta, niin ei tuo mieskään niitä maksaisi ja perintään menisi. Sanokaa nyt hyvät siskot, että mitä teen? Mielestäni kuitenkin paremmin tienaavan tulisi maksaa enemmän tai ainakin puolet yhteisistä kuluista, eikö? Muuten mies on kyllä ihan ok, mutta tämä raha-asia on todella alkanut rassaamaan...

Kommentit (17)

Meillä on yksi tili, minne molempien tulot menevät ja sieltä maksetaan kaikki. En vo tajuta miten joissain lapsiperheissä vielä yritetään pitää " omat rahat" . Meillä ainakin 90% tuloista menee yhteisiin menoihin (asuminen, auto, ruoka), joten on ihan luonnollista, että ne yhdessä maksetaankin. Välillä minä tienaan enemmän, välillä mies, eikä ikinä tästä asiasta ole ongelmaa tullut. Tärkeintä on luottaa siihen, että kumpikin pelaa samalla puolella, eikä törsää yhteisiä rahoja.

Pidät parin kuukauden ajan kirjaa kaikista perheen menoista ja arvioit lisäksi harvemmin tulevat laskut. Sitten pyydät miehen perheneuvotteluun. Esittelet laskelmat ja kerrot, miten paljon hänen oikeudenmukainen osuutensa menoista on. Lisäät tähän 10 % vaivanpalkkaa siitä, että tästä lähtien hoidat hänen raha-asiansa ja laskunmaksunsa siten, että viivästyskuluja ja -korkoja ei enää mene.

Valvot vierestä, kun hän laittaa nettipankissaan päälle toistuvan tilisiirron, joka siirtää tuon summan tilillesi joka kuukausi. Siitä sitten makselet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä mies maksaa koska tienaa enemmän. Eikä nurise. Saisin kyllä tasapuolisuuden nimissä osallistua yhteisiin maksuihin enemmänkin, mutta mies ei vaadi. Saan siis törsätä " omista" rahoistani ja mies maksaa muun. Toisaalta se on ihan oikein, koska hoidan lapset ja teen muutenkin enemmän kotona kun täällä kerran olen.

Jos olisin ap, puhuisin miehelle järkeä. Jos ei hän pysty hoitamaan laskuja, vaimon tilille siirrettävä riittävän suuri (ja hyvitykseksi vieläkin enemmän) summa laskuihin voisi toimia. Jos taas mies ei lainkaan halua osallistua omilla rahoillaan perheen elatukseen, pistäisin miehen pihalle. Elatusmaksut kun on maksettava, halusi tai ei.

olen ihan samaa mieltä ja me noin olemme tehneetkin

laskimme kaikki menot ja jaoimme ne tasan

hyvin on sujunut tienaamme yhtäpaljon ukon kanssa

En tosin itse oo töissä vaan äitiyslomalla... Ihan pelottaa kun pitäis keväällä jäädä kotihoidon tuen varaan. Nyt on nimittäin niin että mieheni ei juuri osta meille ruokaa tai muutakaan päivittäistavaraa, ei ees 4 kk vanhalle vauvallemme. Tosin vuokran maksamme puoliksi. Mies ei muka jaksa mennä työpäivän jälkeen kauppaan, sanoo että mulla on enemmän aikaa. Muttei siis tarjoa rahaa mihinkään, itse saan maksaa. En tajua miten tää on tähän mennyt, ennen lapsen saamista ja yhteen muuttoa mies kyllä osti meille molemmille herkkuja ja piti huolta... Oon yrittäny vihjata monin tavoin et miehen pitää osallistua enempi hankintoihin, mutta aina mies vaan suuttuu. En kyllä enää jaksa, pärjäisin paremmin yksinhuoltajana!

määrätyn summan rahaa elatukseen. Toinen vaihtoehto on että haet nettitunnukset hänen tililleen ja siirrät tulojen suhteessa yhteiselle tilille rahaa josta maksat laskut ruoat yms.

Se on kuule sinusta täysin kiinni. Yksi vaihtoehto on että miehen tili tulee heti kahdelle tilille joista toinen on yhteistili

Mutta en tiedä mitä muutakaan voisi tehdä. Kerran olen tehnyt niin, että jätin laskut maksamatta ja perintätoimiston perittäväksihän ne lopulta menivät, joten pitihän ne minun sitten lopulta maksaa. En usko, että mies ilkeyttään jättää laskuja maksamatta, vaan on yksinkertaisesti niin laiska ja saamaton. Huoh, kuten sanottua, en tiedä mitä pitäisi tehdä. Tuo jonkun ehdottama suoraveloitus miehen tililtä minun tilille voisi ehkä toimia. -ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat