Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Itse tässä odottelen toista lasta ja olen mennyt innoissani tytön vaatteita läpi, koittaen katsoa, että mitä jätän seuraavalle. On se vaikeaa! Tosi tahraiset ja sellaiset on helppo karsia pois, mutta muut... Tulee helposti ajateltua, että tuo ja tuo vaate menee ihan hyvin alusvaatteena talvella jne, vaikken itse vaatteesta pitäisikään. Pitäisiköhän vaan olla rohkeampi ja jemmata vaan ne oikeasti kivat vaatteet :)

Sitten mua lisäksi aika paljon kyllästyttää nuo tytön vaatteet, onhan niitä niin kauan katsellut. (Paitsi ihan pikkuisimpia vaatteita, joita en malta seuraavalle alkaa pukemaan:) Ja kun suuri osa on vaaleanpunaista ja osa kukkaista ja koristeista, mitä on meille tullut jokapaikasta lahjaksi jne. Hyvin hyvin vähän on itse tarvinnut ostaa, mikä on mahtava juttu(!), mutta toisaalta harmittaa, kun tyttö ei oikeastaan ole puettu sillälailla ollenkaan, kun hänet oikeasti haluaisin pukea, siis kaikkea muuta, kuin sitä vaaleanpunaista ja söpöä :) Koitan tehdä parhaani noiden saatujen vaatteiden kanssa. On niin paljon hyviä iloisempiakin värejä olemassa, kuin tuo vaaleanpunainen ja tykkään yksinkertaisemmasta tyylistä. Onpa kyllä säästynyt paljon rahaa, jota ei meillä kauheasti ole..

Jos seuraava onkin poika, niin tuleepa ainakin itse ostettua vaatetta tällä kertaa, kun näissä vaatelaatikoissa ei montaa vaatekappaletta pojalle ole. Ja lahjaksi tietysti tulisi sitten sitä vaaleansinistä! Huoh. Kauhean " mustavalkoista" tuo vaaleanpunainen-vaaleansininen systeemi!

Tämä ihan pähkäilynä, älkäähän pitäkö liian pinnallisena, vaikka aika valitukseltahan tämä kyllä kuulostaa ;)

Sivut

Kommentit (28)

kukkakuteet, jos mustavalkoinen ajattelu häiritsee.

Itse säästin vain parhaat, mutta meillä ikäeroa esikon ja mahdollisten sisarusten välillä tulee olemaan vuosia, joten siksi karsinta. Muuten olisin säästänyt kaikki ehjät. Ja olen pukenut lapseni melko pitkälle unisex-vaatteisiin, joten jos kakkonen on eri sukupuolta ei haittaa tippaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

seuraava vauva on, saatat tarvita erittäin monet vaatekerrat päivässä. Voithan sinä sitten laittaa niitä pois sitä mukaa, kun tuntuvat turhilta, kun huomaat miten paljon vaatteita päivässä uuden vauvan kanssa menee. Jollet sitten suunnittele jo kolmattakin lasta...

siis toki laitoin roskiin kaikki likaiset ja tahraiset, mutta muuten varastoin kaikki talteen. tarkoituksena/toiveena oli tehdä toinen lapsi perään, ja kuopus syntyikin sitten 2v päästä, mutta oli eri sukupuolta... käyttöön otin silti kaikki neutraalit vaatteet ja laitoin loput kiertoon.

tällä hetkellä kiertoon lähtee kaikki siistit ja ehjät vaatteet. enää en jemmaile. vauvanvaatteista säästin äp- laatikollisen verran, sisältää myös leluja, lakanoita yms.

Mutta ahdistaa kun kaikki kaverit jotka saavat lapsia on kyttämässä mun lapsen vaatteita ja kuvittelevat että annan ne heille ja vielä ilmaiseksi. Tai ainakin lainaan, jolloin ne ovat entisiä... Älkää pliis ihmiset kuvitelko saavanne kaikki toisten vanhat vaatteet ja tavarat, toiset haluavat niitä myös säilyttää omille ehkä tuleville lapsilleen. Hyvin kun on itse pitänyt ja uutena ostanut, ei todellakaan halua niitä pois antaa, varsinkaan ilmaiseksi.

meillä toisteiseksi vain yksi poika, jolle olen ostanut mahdollisimman paljon sellaisia unosex-vaatteita. Siksi, että pidän niistä enemmän ja siksi, että jos tulee toinen lapsi, ne käyvät todennäköisemmin sille silti.

Sukulaisilta saa sitten niitä vaalean- ja tummansinisiä moottoripyörä- ja ralliautokuvioisia vaatteita, jollaisia en missään nimessä itse ostaisi lapselle. Ja täytyy ne vaan sitten käyttää, tyytyväisenä, kun rahaa ei ole kovin paljoa. Ja olenhan minä niihin tyytyväinen, ei siinä mitään, mutta ne eivät vaan ole sellaisia, mitä itse ostaisin ja ostan, silloin kun ostan.

Siiliviili ihmetteli, että miksei sukulaisille voisi sanoa, että oma maku on eri. Olen juuri tätä miettinyt, että olisi mukava sanoa jotain, koska olen nyt niin lopen kyllästynyt tuohon vaaleanpunaiseen ja tosiaan se ei sovi ollenkaan sellaiseen tyyliin, jollaisen tytölläni toivoisin olevan, ja joka olisi, jos itse ostaisin kaikki vaatteet.

Minusta vaan tuntuu, että saattaisivat pahastua ja ottaisivat sen nipotuksena ja epäkiitollisuutena. Toisaalta tuntuu myös, että esim. isovanhemmilla on jonkinlainen " oikeus" ostaa ensimmäiselle lastenlapselleen millaisia vaatteita haluavat lahjoiksi. Vai onko tuo ihan hassu ajatus?

Tämä kuulostaa paljon suuremmalta dilemmalta, kuin mitä se on :) Joka tapauksessa taidanpa jollain tavalla vihjaista asiasta niille, jotka meille vaatetta antavat.

ja olen kierrättänyt kaikki vaatteet, huonokuntoisimmat esim. varavaatteiksi tarhaan tai pihavaatteiksi. Ja mun ei niitä tarvitse mihinkään kaappiin säilöä, kun isomman vaatteet voi suoraan siirtää kuopuksen koriin kun jäävät pieniksi :)

Melkein on enemmänkin se ongelma, että tyttöset alkavat olla liian samankokoisia. Ulkovaatteet varsinkin siirtyy aina pienemmälle, vain hanskat, hatut ja kengät ostan uusina nuoremmallekin.

Nyt on ruvennut pienempi valittamaan, että siskolla on kauniimmat vaatteet. Mielestäni vaatteiden kunnossa tms. ei kuitenkaan niin hirmu suurta eroa ole, varsinkin kun silloin tällöin ostan uutta nuoremmallekin. Olen selittänyt tytölle, että isosiskon vaatteita käyttämällä riittää paremmin rahaa kuopuksen harrastuksiin yms. Sitten kun kuopus menee kouluun, pitää kierrättämistä kai alkaa harkita vähän tarkemmin.

Jemmaan kaikki suht hyvänä säilyneet, joista itse pidän. Tosiasiahan on, ettei ne siellä pahvilaatikossa parane ;) Ja nyt kun esikoinen 4v. niin käyttää samaa vaatekokoa suht pitkään ja vaatteilla muutenkin kulutusta PALJON. Housuja jemmaan ehkä heppoisemmin kriteerein kuin paitoja, mutta kuitenkin vain ehjiä ja tahrattomia.

Ne esikoiselta pieneksi jäävät, jotka muuten ok mutten vaan hirmuisesti itse tykkää, myyn kirppiksellä tai lahjoitan tutun pojalle (meidän poikien välistä) rymyvaatteiksi jos äitinsä haluaa tai liatan UFF:lle. Risat ja kestotahraiset menee roskiin.

Ulkovaatteet olen tähän asti säilönyt kaikki kuopukselle. No jotain rukkasia/hanskoja on mennyt poisheitettävään kuntoon, mutta haalarit, hatut, kengät varakengiksi.

Sukulaisilta saa sitten niitä vaalean- ja tummansinisiä moottoripyörä- ja ralliautokuvioisia vaatteita, jollaisia en missään nimessä itse ostaisi lapselle. Ja täytyy ne vaan sitten käyttää, tyytyväisenä, kun rahaa ei ole kovin paljoa. Ja olenhan minä niihin tyytyväinen, ei siinä mitään, mutta ne eivät vaan ole sellaisia, mitä itse ostaisin ja ostan, silloin kun ostan.

[/quote]

Mikset sano sukulaisille että teidän vaatelinjanne on vähän klassisempi?

Itse olen sanonut kaikille sukulaisille ja tutuille ettei vaatteita kannata meille ostaa. Joskus isovanehmmat ostavat jotain kallista kuten talvikengät niin että olen ne itse valkannut.

tai sanonut merkin: toivoin lapselle ruskovillan villahaalaria ja se hänelle tuotiin.

enää koulussa.

Eskariin aloin ostaa uutta. Ihan tasapuolisuuden nimissä.

Itse jouduin käyttämään kahden vanhemman sisaruksen vaatteet " loppuun" ja se ei aina ollut kivaa.

13

Kaksi lasta meillä ja kolmas tulossa. Esikoinen on poika ja toinen on tyttö. Tulevasta en tiedä. Mutta kaikki vähän kulahtaneet, nukkaiset yms. olen surutta hävittänyt niiden jäätyä pieniksi. Vauva-aikoina molemmilla oli käytössä aika paljon beigeä, valkoista jne. jotka kävi molemmilla. Näitä vauvan vaatteita luovutin ison kasan ystävälleni säilytystilan puutteen vuoksi ja siitä syystä, kun meidän ei pitäny lääkäreiden mukaan saada enää lapsia. Vauvan vaatteista parhaimmat säästin ja osan olen jemmannut lapsille muistoksi.

Tälle uusimmalle tulokkaalle haluan ostaa uusia vaattteita riippumatta siitä kumpaa sukupuolta hän on. Perusvaatevarasto, jolla päästään alkuun löytyy molemmille. Ja sit ku vauveli syntyy mä pääsen shoppaa oikein urakalla ;) . En halua käyttää samoja vaatteita monella lapsella -edes vauvana. Ostan sit vaikka kirpparilta uusia vaatteita, jos ei rahat riitä Stokkalle ;) .

Eli jotain tosi ihania, ja klassikoita tuli säilytettyä. Mutta kaikki muu sai mennä tavalla tai toisella kiertoon aika surutta. Menivät kirppikselle ja myin huutonetissä, ja lahjoitin ne vähemmän hyvä kuntoiset eteenpäin.

Ja onneksi tein niin, sillä nyt kun katselen esikoisen vauvakuvia niin en kyllä haluaisi niitä vaatteita enää käyttää toisella lapsella, jolle tulee yli 10 vuoden ikäero esikoiseen.

Onneks laitoin silloin kiertoon kun kelpasivat vielä jollekin. Nyt ne eivät enää kelpais varmaan kellekään vaan olisivat vaan enää aikansa elänneet ja rumat.

Toinen syy oli myös että ei meillä ole koskaan ollut hirveesti säilytystilaa, eli oli pakko karsia sitä tavara määrää jotenkin.

Nyt on ihanaa kun hyvällä omatunnolla saa ostaa seuraavalle lapselle ihania vaatteita ihan oman maun, joka on tässä vuosien varrella hieman muuttunut, mukaan taas.

Meillä kyllä vaatteet olivat hyväkuntoisia (vaatteita on paljon ja niitä huolletaan hyvin) ja ikäero oli alle 2 v ja molemmat samaa sukupuolta. Nämäkin tietysti vaikuttaa.

Mutta usein käy niin että neljän vuoden jemmaamisen jälkeen jotkut vaatteet näyttääkin niin " vanhoilta" ettei enää kehtaa käyttää joten paljon on kuopuskin saanut uutta. Juhlavaatteet voi hyvin kierrättää nuoremmalle, ne ei niin kärsi neljässä vuodessa. Meillä on tyttöjen välissä poika joten hänelle pitää kaikki tietysti ostaa uutta, sitten ne siirretään sukulaispojalle (kaikki mitkä kelpaa, loput vien Konttiin).

ja olen säästänyt kaiken. Rikkinäiset vaan olen heittänyt pois. Ei tulisi mieleenkään luopua ehjistä vaatteista ja kaikkia on kyllä tullut pidettyä jossain, vaikka mökillä sitten, jos ei muualla.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat