Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Ihmettelen vain, kun tytön päiväkodissa oli joku tuonut synttäreidensä kunniaksi karkkia muille lapsille, oli eka kerta meidän lapselle. En ymmärrä, miksi 3-vuotiaalle annetaan jo karkkia ja kuinka älytöntä ja väärin on tuoda vieraille lapsille karkkia?! Eikö joku keksi vaikka olisi parempi?

Eikö vanhempien päähän mahdu ajatus, että kaikki eivät välttämättä vielä näin pieniä opeta ja totuta karkkiin?!?

Sivut

Kommentit (84)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja lähinnä siitä syystä, että joutui ikäviin tilanteisiin synttäreillä ja juhlissa, kun ei karkkia syönnyt (poika sanoi aina, ettei tykkää karkista, koska ei tiennyt mitä se oli). Eli nykyisin poika sitten on saanut karkkia silloin tällöin, lauantaisin yleensä ja ihan muutaman karkin vain - ei halua enempää.

Minusta 3-vuotiaan ei tosiaankaan tarvitsisi syödä karkkia. Ei isommankaan. Mutta esim. meidän tapauksessamme näimme paremmaksi "opettaa" lapselle karkinsyönti, kuin antaa lapsen kärsiä siitä, että kaverit pitävät häntä outona, kun ei tykkää karkista.

Pojan 2,5-vuotias pikkusisko ei karkkia saa ja yritän pitää hänetkin karkista erossa ainakin 5-vuotiaaksi.

kaikki missä oli sokeria ja rasvaa oli pahasta. Karkkia ei saanut, eikä muutakaan ja silloin harvoin kun oli juhlapäivä ja syötiin jotain hyvää niin äiti muisti korostaa ettei saa syödä paljon kun on niin epäterveellistä. Seurausta tästä totaalikieltäytymisestä on ollut se että kun ikää tuli lisää ja alkoi olla omaa rahaa käytössä niin sitten käytiin veljen ja siskon kanssa salaa kaupassa hakemassa herkkuja ja syötiin matkalla kotiin. Ja paino alkoi nousta. Ja nousi edelleen lisää kun muutin asumaan yksin. Kun vihdoinkin sai syödä ilman kamalaa kontrollia. Nykyään osaan syödä herkkujakin kohtuudella ja opetan saman omille lapsillekin. Ovat saaneet karkkia ja keksiä ym. vuoden iästä alkaen. Jos on käyty esim. kahvilassa niin olen antanut maistaa. Mutta eivätpä nuo niin kamalasti välitä makeasta. Joskus syödään karkkia mutta ei meillä mitään karkkipäiviä pidetä. Herkutellaan silloin kun siltä tuntuu eli ehkä kerran kuukaudessa. Monesti haluavat mieluummin sämpylän tai porkkanan kuin keksin.

Ihmettelen suunnattomasti vanhempia jotka kieltävät sokerin täysin lapsen ruokavaliosta. Miksi? Kun kuitenkaan ei ole mahdollista varjella lasta sokerilta koko elämää. Ja mikä tekee karkista pahemman vaihtoehdon kuin keksi tai jätski?

Eiköhän nyt jokainen lapsi saa itse päättää mitä tarjoaa. Ne jotka ei saa syödä olkoon sitten syömättä.

2. noin käy kun on liian tiukka. Meillä karkkia saa silloinkuin haluaa niin kuin muutakin ruokaa, joten ei ole tuollaista vinkumista ja karkkia halutaankin sitten noin kerran kaksi kuussa.

Lainaus:

että kun meidän lapset syö karkkia niin kaikkien muidenkin pitää. MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ!!!!!!!!

Päiväkotiin voi viedä ihan hyvin tarjoiltavaksi vaikkapa keksiä ja jäätelöä, pakkoko sitä karkkia on sinne kantaa?????

Lainaus:

Lainaus:

ja nyt sitten kaikkia kiellettiin tuomasta synttäritarjoiluksi karkkia.

.

kun meidän lapset ei syö karkkia, niin ei kyllä syö sitten muutkaan! ARGH! Pistää vihaksi tuollainen minäminäminä-asenne!

juodaan mehua ja limppaa.. Kun lapsilla on synttäreitä,niin varmana vien namia tai jotain päiväkotiin/kouluun.. Voi kun olen nyt kamala ihminen.. Miksi tästäkin asiasta piti tappelu tehdä,kun jokainen vanhempi itse sen asian päättää ja kantaa vastuun..

ihan kaikkea ei päiväkotiinkaan saa viedä, esim jätskiä ei ainakaan Helsingissä kaikkiin päiväkoteihin saa viedä lainkaan, koska kylmäketjun katkeamattomuudesta ei ole takuita.

Eihän lapsi edes tiedä karkista ennenkuin sitä sille tuputetaan. Ei meilä anneta limsaakaan tai makkaraa koska emme itse syö. Mehua lapsi kyllä saa.

Typerää opettaa lapsi karkin syömiseen, aivan kuin sitä ei ehtisi tekemään myöhemminkin. Ja vain siksi, ettei lapselle tule traumoja...Voi jestas! Meidän lapsemme siis oppi vasta nyt että on olemassa karkkia, kiitos sen pässiäidin/-isän!

Tietysti lapsemme tulee vanhempana saamaan karkkia karkkipäivänä mutta olisimme toivoneet, että hän olisi saanut ekan karkkinsa vähän myöhemmin.

ap

Empä lapsesi haluaisi olla. Vallankäyttöä lapsiin oikein mallissaan. Tarpeeksi rankka on tämä elämä lapsille ja jos vielä ne pienet iloiset elämänasiat kielletään niin huoh! Pieni paha on tässä maailmassa kesäinen jätski hellepäivänä tai karamellit synttärinä. Ja haluisit vielä hallita muitakin vanhempia. Mene itseesi!

Vai pitääkö hauskuus kieltää sitten koko porukalta kun yks ei syö karkkia?

Lainaus:

Aivan älytöntä antaa karkkia vain siksi, ettei saisi kieltää mitään?

Eihän lapsi edes tiedä karkista ennenkuin sitä sille tuputetaan. Ei meilä anneta limsaakaan tai makkaraa koska emme itse syö. Mehua lapsi kyllä saa.

Typerää opettaa lapsi karkin syömiseen, aivan kuin sitä ei ehtisi tekemään myöhemminkin. Ja vain siksi, ettei lapselle tule traumoja...Voi jestas! Meidän lapsemme siis oppi vasta nyt että on olemassa karkkia, kiitos sen pässiäidin/-isän!

Tietysti lapsemme tulee vanhempana saamaan karkkia karkkipäivänä mutta olisimme toivoneet, että hän olisi saanut ekan karkkinsa vähän myöhemmin.

ap

Joku pässi sille aikanaan opettaa myös oluen juonnin jne.

Ei karkin tarvi olla ainoa vaihtoehto, mutta komppaan tota, että olkoon sun lapsi sitten syömättä. Voihan se sanoa, että sen (äidin mielestä) tän hetkiseen ruokavalioon ei karkki kuulu, mutta kiitos vaan kun tarjotaan.

Lainaus:

Meidän tyttömme siis ei ollut ennen saanut karkkia, ei ennekuin joku pässi toi niitä tytön päiväkotiin. Ei lapset osaa kaivata karkkia jos ei sitä ole ennen saanut. Ei 3-4 vuotias vielä karkkia tarvi! Muitakin vaihtoehtoja on.

Älkää olko niin itsekkäitä vanhemmat. Ei karkin tarvi olla ainoa vaihtoehto!

ap

Eikä ole vielä tarkoitus lähiaikoina antaa, miksi pitäisi? Keneltä se on pois jos mun lapset ei syö karkkia?

En todellakaan ole koskaan kieltänyt muilta karkinsyöntiä. Isompi lapseni tietää itse että me emme syö karkkia eikä pahastu jos joku toinen syö. Hänellä on muut herkut.

Mun mielestä kuitenkin ihan ok että kerhossa tai päiväkodissa saa erikoistilanteissa karkkia. Toisaalta en myöskään näe miten se keksi nyt on parempi vaihtoehto, sokeria ja lisäaineita niissäkin.

Musta lapset saa aika pienestä syödä ihan kaikkea, kohtuudella. Ei se, että antaa joskus 2-vuotiaalle hampurilaisen tarkoita sitä, että lapsesta tulee epäterveellisesti syövä pötsimaha,. Tai karkki juhlan kunniaksi ei tarkoita sataa reikää suussa ja sokeriaddiktiota.

Mun mielestä liian tiukka linja on huonosta, koska a) ylilyöntien riski vanhemmalla iällä kasvaa ja b) lapsi kokee olonsa erilaiseksi, jos kaikki "hauska" kielletään.

3-vuotiaana kun tajuaa että mistä on jäänyt aiemmin paitsi.

Voi hyvää päivää mikä ajatus taas. Ei tuon ikäinen pysty tuollaiseen ajatteluun! Lapsi itkee karkin perään ihan vaan sen takia että se on hyvää hänen mielestään, ei sen takia että hän on mielestään kokenut jotain niin traumaattista kuin karkittomuutta varhaislapsuudessaan ja nyt on katkera siitä.

Antakaa minun puolestani kaikki maailman karkit ja herkut ja viinaakin vielä päälle heti taaperoiästä alkaen ettei vaan tule traumoja. Kai te läskipossut syötätte ranskalaisia perunoitakin ja perunalastuja ettei vaan mussukalle tule paha mieli?

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat