Seuraa 

Minulla todettiin raskausajan diabetes ja olin vuorokausikäyrällä, jossa todettiin, että pärjään sillä dieetillä, enkä tarvitsis insuliinia. Esikoinen oli syntyessään yli nelikiloinen ilman että oli sokerivauva. Nyt pelottaa, että jos tässä raskaudessa on kerta ongelmia sokereiden kanssa, niin kuinka valtavaksi tämä vaavi sitten voi kasvaakaan. Onko kellään kokemusta, onko tämä raskausajan diabetes riittävä syy synnytyksen käynnistämiseen laskettuna aikana, ellei siihen mennessä vauvaa ole kuulunut. Tiedän että insuliinilla olevia käynnistellään ajoissa mutta entäs nää dieetillä olevat?

Kommentit (6)

esikoisesta olin sokeriseurannassa ja ihan neuvola ja kotimittaus riittivät. Arvot pysyivät annetuissa rajoissa. Tyttö syntyi rv 41+0 ja kokoa oli 3870g ja 52cm. Vauva joutui myös seurantaan muutamaksi päiväksi syntymänsä jälkeen, mutta arvot olivat ok. Nyt tässä toisessa raskaudessa olen taas kotiseurannassa ja tuntuu että neuvolassa tämä otetaan paljon " vakavammin" kuin pari vuotta sitten. Hyvähän se on että seurataan ettei sitten synnytyksessä satu mitään. Täällä meillä kuulemma käynnistetään " sokeri-äitejä" kuulemma helposti ja viim. laskettuna päivänä. Minulla on vauva vielä viistotarjonnassa (nyt rv 32+3) eikä kuulemma aleta edes yrittämään kääntämistä (myöhemminkään) jos ei itse kääntyisi. No, saa nähdä miten käy! Toivotaan ettei mitään JÄTTIvauvaa tarvitsisi synnyttää =)

käynnistämisen peruste. Absoluuttinen koko, koko suhteessa äidin lantioon, lapsiveden määrä, vauvan liikkeet jne.

Itse sain päättää käynnistetäänkö heti (H 38+5) vai odotetaanko. Lapsi silloin arviolta 3900. Kokoa oli " kauhisteltu" jo jonkin aikaa ja kerroin, että ensisynnyttäjänä pelottaa alkaa synnyttämään pitkästi yli 4 kg vauvaa. Hieman hassu tilanne kuitenkin ; on aika olemattomat eväät tehdä tuollaisia päätöksiä.. No lapsi onneksi päätti itse tulla ulos seuraavana päivänä ja painoi 4034.

Varmaan kuitenkin paikkakohtaista mihin saakka odotetaan, ja jokaisen lääkärin arvio on aina arvio ja mielipide (vain..). Tämä tapahtui siis Hgin NKL:lla. Kerro miltä tuntuu ja mitä haluat, ei ne sun mielipidettäs ohita. Jos yrittää, kerro uudestaan isommalla äänellä ;)

Ponnistusvoimaa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

tarkemmin ja jos vauvan koko kasvaa liiaksi raskausviikkoihin nähden synnytys käynnistetään. Mutta ei sitä mun mielestä kannata pelätä tai stressata, ihan riittävästi saa varmasti stressata tuosta dieetistä:) Käynnistäminen tehdään tietysti vain jos on todella tarpeen, esimerkiksi sikiön hapensaannin kanssa on ongelmia tai jos istukan verenvirtaus heikkenee. Mulla käynnistettiin synnytys, ja vaikka vertailukohtaa muunlaiseen synnytykseen ei ole, mun mielestä ei ollut mikään kamala kokemus.

Joo mun kakkonen on ollut ruokavalio hoitoinen raskaus ja silloin kävin vaan loppuajasta taysissa ultrassa useesti kun seurailivat vauvan kokoa, mutta ei käynnistetty, lapsi oli syntyessään 3890g ja 49cm, pienempi kun esikoinen. (meni siis tuo kakkonen yli 9pv)

Kolmas raskaus olikin sitten insuliinihoitoinen ja käynnistettiin 4pv yli lasketun ajan silloinkin olin jatkuvassa seurannassa tälläkertaa Porissa. Syntyessään poika oli siskojaan reilusti pienempi eli 3760g ja 49cm.

Nyt odotan neljättä ja insuliinihoito on taas päällä ja nyt seuraavalla kerralla aion kysellä että miten menetellään tässä raskaudessa tuon synnytyksen suhteen kun tuo kolmonenkaan ei ollut tuon isompi.

S rv 28+2 ja trio

eka käynnistettiin rv 39 +1 vauva oli 4530g. Tokaa käynnisteltiin kolme pvää cytoteceilla ja syntyi viikolla 39+3 ja painoi 4600g. Synnytykset olivat nopeita ja helppoja.

on 4 lasta ja jokaisen odotuksessa oli lievä raskausdiabetes, ruokavaliolla mentiin. 2 ' tavallista' ja 2 käynnistystä paremminkin koon kuin diabeteksen takia. Ensimmäistä seurattiin äitipolilla (vuorokausikäyrä ja lopussa käynti joka toinen vko), muita neuvolassa ja kotimittauksilla. Ensimmäinen syntyi itsekseen rv 41+1 ja pojan mitat olivat 4525g ja 51,5cm.

Kakkonen (poika) tuli heti perään (ikäeroa 1v1kk) ja painoarvio n. 4kg 10 pv ennen syntymää. Syntyi myös itsekseen rv 39+5, mitat 5150g ja 53,5cm.

Kolmonen seurannassa edelleen samoin kuin edelliset, tällä kertaa käynti polilla laskettuna päivänä. Painoarvio 5kg ja käynnistyspäätös. Syntyi käynnistyksellä rv 40+3, tytön mitat 5150g ja 53,5 cm.

Nelonen jatkoi samaa rataa. Nyt vaan käynnistykseen piti mennä jo seuraavana päivänä, painoarvio 4,9 kg. Syntyi lopulta rv 40+4, pojan mitat 5340g ja 55cm.

Jos meille vielä vauvoja tulee, ne todennäköisesti käynnistetään jo ennen la:ta, jos vain suostun. Olisi kuulemma nelonenkin voitu jo aikaisemmin käynnistää...

Nelosesta tuli vielä mieleen, että sillä kertaa mulla ei olisi diabetesta edes ollut, jos Seinäjoki käyttäis muun maan kanssa samoja rasituspaastoarvoja (Seinäjoella 4,8 ja melkein joka paikassa muualla 5,1)... Meillä menee kyllä vauvojen koosta suurin osasyy geenien piikkiin, kellään ei ole ollut sokereiden kanssa ongelmia laitoksella.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat