Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia Helsingin keskustassa asumisesta lasten kanssa?

Vierailija

Onko kellään kokemuksia asumisesta lasten kanssa keskustassa? Lähinnä mietityttää päiväkoti-ikäisten ja alakoululaisen viihtyminen ja turvallinen liikkuminen - miten koulumatkat onnistuvat ja voiko kavereiden luokse mennä yksinään. Ja missä kouluikäiset tykkäävät liikkua?

Rivitalo- ja omakotitaloaluiellahan on yleensä leikkipaikkoja, nurmikenttiä, ja lapset saa melko vapaasti kulkea itse. Mitenkähän moinen keskustassa onnistuu?

Entä miten kerrostaloasuminen onnistuu useamman lapsen kanssa - miten esimerkiksi pyykkihuolto vanhassa kerrostaloasunnossa?

Mitä plus- ja miinuspuolia tulee mieleen?

Kommentit (3)

Vierailija

Jos rahaa olisi ollut (paljon) enemmän, oltais jääty asumaan sinne loppu elämäksi =) Mega-kalliiden asuntojen takia muutettiin kuitenkin halvemmalle alueella. Parasta keskustassa asumisessa oli mielestäni lyhyet välimatkat, monipuoliset palvelut kävelymatkan päässä, meri (rantaa pitkin kävely & lenkkeily) ja "elämä" (eli siis aina oli ihmisiä liikenteessä, eikä koskaan ollut ns. kuollutta). Ainoa huono puoli oli mielestäni katupöly ym. saasteet. Itse en kokenut vilkasta liikennettä ongelmaksi, vaan enemmänkin pidin siitä...

Lapsille oli PALJON leikkipuistoja ja koska harvassa taloyhtiössä oli omaa (sisä-) pihaa, olivat kaikki lapsiperheet noissa puistoissa. Lisäksi oli myös seurakunnan perhekerhoja sekä erittäin hyvä kaupungin (?) pitämä avoimen päiväkodin tyylinen perhekerho, mikä oli auki ma-pe n. klo 9-16 (en nyt ihan tarkkaa muista). Siellä oli paljon erilaista ohjelmaa niin vauva- kuin leikki-ikäisillekin lapsille ja iltapäivisin/iltaisin siellä oli ohjelmaa koululaisille. Kotihoidossa oleville lapsille oli sekä seurakunnan että kaupungin pitämiä päiväkerhoja. Lisäksi oli myös monenlaisia harrastuspaikkoja lapsille (varsinkin liikuntaa).

Lasten kannalta ongelmallisinta keskustassa asumisessa on varmaankin se, ettei ainakaan eka- ja tokaluokkalaista uskalla päästää liikenteeseen yksin (en ainakaan minä uskaltaisi). Eli kavereiden luokse ei voi mennä itse (no, ehkä viereiseen taloon voisi päästää yksinkin), vaan aikuisen pitää viedä ja hakea. Samoin kouluun ja harrastuksiin. Muuten en liikennettä kokenut vaaralliseksi lasten kanssa liikkuessa eli kun aikuinen on mukana, ei siellä ollut mun mielestä sen vaarallisempaa kuin täälläkään. Molemmissa paikoissa lapsemme ovat n. 1-v ikäisestä saaneet kävellä itse rattaiden vieressä ja ovat hyvin nopeasti oppineet, miten kaduilla kävellään.

Vielä yksi lapsiperheiden elämään vaikuttava tekijä on se, ettei kovinkaan monessa talossa ole minkäänlaista vaunuvarastoa (tai edes pyöräkellaria) tai jos on, se on jossain jyrkkien portaiden päässä, minne ei rattaita edes saa. Lisäksi useissa taloissa ei ole hissiä tai on niin pieni vanha veräjähissi (tai miksi sitä nyt sanotaankaan), ettei rattaat mahdu niihin. Eli rattaiden säilytys voi olla tosi suuri ongelma, joten kannattaa tosi tarkkaan miettiä, minkälaiseen taloon muuttaa, jos perheessä on ratasikäisiä lapsia.

Tälläisiä asioita tuli nyt mieleen, kysy jos haluat tietää vielä jotain muuta!

Vierailija

Lapset vielä pieniä, joten yksin eivät kulje mihinkään. Puistoja ja kenttiä on paljon ja rantakin lähellä, eli tekemistä varmasti riittää. Mutta vilkasliikenteisiä katujakin on ja autot ajavat usein nopeusrajoituksia kovempaa. Nykyään monessa paikassa on parkkipaikat poikittain kaduilla, joka tekee katujen ylittämisestä vaarallisempaa, koska näkyvyys on huono. Itse en uskaltaisi esim. ekaluokkalaisen antaa kulkea täällä itsekseen. Eikä ainoa syy ole liikenne.

Asunnossa kannattaa huomioida juurikin kylpyhuoneen tilavuus. Mahtuuko pyykinpesukone ja kuivausrumpu, missä säilytät pyykkisi ja onko sisäpihalla pyykkinarut. Joissain taloissa voi olla pesutupa. Pyykinpesukoneen ja kuivurin käyttö ei välttämättä onnistu samaan aikaan.

Vierailija

muokkasin tuota viestiä aika paljon, mutta eipä sit tullutkaan muokattuna. Mutta asunnossa huomion arvoisia asioita tosiaan pesutilat, pyykinhuolto ja säilytystilat, kuten lapsiperheiden asunnoissa yleensäkin.

Uusimmat

Suosituimmat