Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Mitä on muuttunut Suomessa sinä aikana kun olet ollut poissa?

Vierailija

Mä olen ollut vasta 4 v., eli EU:t ja eurot ja Haloset oli jo. Kotimaisemat on vain muuttunut, taloja purettu ja uusia rakennettu. Joitakin tuttuja kuollut, mutta ei ihan lähiperheestä onneks.

Kommentit (12)

Vierailija

Helsingissä Ruoholahteen on tullut tunneli!

Olin aivan pihalla yks kesä kun äitini neuvoi mulle ajo-ohjeita "menet siitä tunneliin ja sitten ....." Katsoin äitiäni aivan ihmeissäni. Tunneli minun Suomiaikoinani oli vaan Rautatientorin ostostunneli joka oli auki sunnuntaisinkin :)

Samoin isoja kauppakeskuksia on rakennettu sinne tänne, Iso Omena, Jumbo jne. Ikeaakaan ei tainnut olla minun aikanani? Ainakaan en muista siellä koskaan käyneeni.

Vierailija

Minakin olen ollut poissa jo 16 vuotta. EU, euro ja dogoaika ovat tietysti uusimpia, mutta suurin on ehka juuri kansainvalistyminen. Suuremmissa kaupungeissa on paljon ulkomaalaisia ja monet suomalaisetkin ovat joko opiskelleet tai tyoskenneelleet ulkomailla. Alkuaikoina minua ja miestani pidettiin outoina ja ehka hieman kahdehdittinkin ("voi kun te olette ihan ulkomailla" :-)))), mutta nyt siina ei ole enaa mitaan ihmeellista. Elaman tahti on kiihtynyt ja arvot koventuneet 90- luvun laman jaljilta. Toissallta myos suvaitsevaisuus on lisaantynyt. Uusia sanoja ja sanontoja on tullut paljon. Minun inhokkejani ovat englannin sanat ja niiden vaannokset ja kaannokset "looseri", "pitkassa juoksussa" jne wensimmaisina. Tietokoneissin liittyva sanasto on minulle outoa.

Vierailija

No kymmenessä vuodessa on tullut esim. euro, mutta tulipa se kotimaahanikin eli ei sen kummempaa muutosta. Poliitikoista osa (kuten pääministeri) on ihan täysin vieraita. Kauppoihin on tullut ihan hirveät valikoimat, todellinen runsaudenpula kun ostoksilla käy. Samoin etenkin karkkivalikoimat ovat ihan käsittämättömät.

Kotiseudulla(pikkukaupunki Etelä-Suomessa) ei ole juuri mikään muuttunut, paitsi että sinnekin on tullut iso S-Market. Niin ja kaupat ovat nykyään aina auki. Isoja kauppakeskuksia on tullut pk-sudulle niin ettei perässä pysy, muutenkin tuntuu että sinne yritetään tunkea koko Suomi.

Juu ja julkkiksia ja "julkkiksia" on ilmestynyt sellaiset määrät että erittäin harva on itselle mitenkään tuttu. Ilmeisesti julkkikseksi nousee kun on kerran telkussa.

Vierailija

-Karkkipusseista on tullut aivan valtavan kokoisia (300-400 gramman "megapussit"). En tiedä johtuuko tästä, mutta suomalaiset näyttävät lihavammilta kuin ennen(ehkä syynä on vain vertailu uuden kotimaani ihmisiin)

-On ilmestynyt uusia alkoholikäsitteitä kuten "mäyräkoira" ja "kossumäyräkoira"

-En tunne enää julkkiksia

-Kamppiin eksyy, sieltä on kadonnut se linja-autoaseman tori ja tilalle on rakennettu valtava kompleksi

-Kallion kaupunginosa on tullut muotiin

-VR:n makasiineja ei enää ole

-Paola Suhonen ym. "muotitaiteilijat" ovat ruvenneet tekemään "suomalaista muotia" (ahhahhhahhh)

Vierailija

kerjäläisten näkemiseen Helsingin keskustassa kun viimeksi kävin....

Digiboxi ja mielettömät karkki ja pullavalikoimat. Eines valikoimat.

JA!!!! Ne mielettömät määrät kalliita merkkilaukkuja kaikilla!!!

Vierailija

10v poissa.

Ruokakaupoissa on mielettömät valikoimat. Pieniä putiikkeja ei ole enää niinkuin vaan kaikki ovat osa jotain suurempaa ketjua.

Julkkiksia en tietenkään enää tunne. Lehdet ja TV ovat täynnä aika tuntemattomia henkilöitä. Samoin on musiikin kanssa.

Ja ne uudet sanat. Lukiessa ärsyynnyt kun on puhekielellä kirjoitettu lehteen. Mutta en sitten tiedä onko vaikka sana "tavis" puhekieltä vai jo kirjoituskieleen vakiintunut sana. Ainakin raivostuttava sana se on. Niinkuin myös teeppari (t- paita), tuunata (löytyi kakkureseptistä).

Vierailija

Olen ollut poissa v:sta 1991, eli 17 vuotta. Sina aikana ainakin Helsingista on tullut kansainvalisempi ja "rennompi" kaupunkin kuin se josta lahdin; yhteiskunta on vahemman polarisoitunut akselilla "oikea-vasen" kuten se oli kylman sodan aikaan, varmaankin uusia vastapoolejakin on syntynyt mutta en niita juuri tunne. Kaikenlaisia uudissanoja on tullut ("aippa'", "loppupeleissa" ekoina inhokkeina... ;-)). Koulujarjestelma ammattikorkeakouluineen ja luokattomine lukioineen on minulle lahes taysin outo.

Vierailija

9 vuotta ulkomailla asuneena olen huomannut, että suomalaisten työnteko on maanistunut, ehkä Nokian myötä. Töihin mennään kuudeksi aamulla ja vaatimukset ovat hurjia (mahdottomia toteuttaa).

On tullut julkkiksia, joita en tunne.

Mutta on yksi mikä pysyy: vuodesta toiseen: The Final Countdown soi radiossa aina kun Suomessa käyn. Samoin ne hevibiisit, jotka soivat jo 20 vuotta sitten.

Vierailija

Viiden vuoden jälkeen takaisin ja ei nyt niin moni asia ole muuttunut. Turhia julkkiksia on tullut lisää, mutta jos heitä ei tunne, niin ei paljoa menetä. AJL

Uusimmat

Suosituimmat