Sairaan lapsen hoitotuki?

Vierailija

Mitä se on, miten se määrytyy? Onko se kaikille saman suuruinen? Vai määräytyy menojen mukaan? Jos on astmasta kyse niin kannattaako siihen kirjottaa että tulee kuluja patjojen vaihdoista uusiin, kun ovat vanhoja, ettei tule pölyä? En tajua asiasta mitään!

Kommentit (3)

Vierailija

Kelan sivuilta löytyy näihin kysymyksiin varmaan parhaat vastaukset, mutta enivei:

Hoitotukea on kolmea luokkaa, joista te saatte varmaankin alinta, jos kyseessä on "vain" astma. Korotettu hoitotuki nimittäin vaatii pitkällisiä sairaalajaksoja, erityisjärjestelyjä tms. Ylin hoitotuki on tarkoitettu hyvin vakavasti vammaisille. Hoitotuet ovat kaikille saman suuruiset luokkien sisällä.

Kannattaa ehdottomasti liittää hakemukseen oma, vapaamuotoinen selitys, jossa on eritelty kaikki (siis tosiaan ihan kaikki) asiat, jotka liittyvät lapsen sairauteen ja sen aiheuttamiin hankaluuksiin. Liioitella ei tietenkään kannata, mutta itse olen kirjannut hakemukseen pienetkin yksityiskohdat.

Ainiin, olethan pyytänyt c-lausunnon? Ilman sitä on aivan turhaa hakea hoitoukea.

Vierailija

Kela on määrittänyt tarkat krieerit. Esim. astmassa pitää olla hoitava lääke käytössä vähintään puoli vuotta.

Lapsen sairauden vakavuuden perusteella tukea saa, muistaakseni kolme eri "tasoa".

Tukea varten tarvitset lääkärintodistuksen, josta selviää perusasiat. Itse en ole paljon lisäksi raapustellut, kun kriteerit on joka tapauksessa täyttyneet.

Vierailija

Muistaakseni siinä on kolme eri tukiluokkaa, muuttuivat joku aika sitten, ainakin tuen nimi. Tarvitset siihen lääkäriltä todistuksen, mutta muuten täytät sen itse. Näyttää aluksi aika kauhealta, kun kysytään kaikkea mahdollista, mutta jos ei koske teitä, vedä vaan viivat. Me saatiin määräaikaisesti alinta tukea korvatulehduskierteeseen, olisko ollut vajaa 70 e/kk.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat