Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Moi!

Otsikossa tulikin jo asia, onko kenelläkään yhtä huono tuuri kuin minulla näiden rintatulehdusten kanssa? Tyttö on nyt 5kk ja päällä kolmas tulehdus. Edellisen lapsen kanssa tulehduksia oli kaksi, imetin vuoden.

Väsyttää ja ottaa päähän! En tiedä mitä tehdä. Lääkärin mukaan ei voi tehdä mitään. Olen täysimettänyt tyttöä 5kk, nyt alettu maistella soseita. Maitoa tulee hyvin ja runsaasti. Tyttö syö (alun ongelmien jälkeen) hienosti. Maito riittää. MInulle ei tule mitään maitopatteja eikä maito tulehdustenkaan aikana pakkaa rintoihin. Nykyään minulle ei tule edes kuumetta. Elimistö on kuulemma tottunut tuleduksiin, joten kova kuume jäi pois. Ensimmäisten kahden tulehduksen aikana tuli kunnon kuume ja olo oli huono. Viimeiset kolme tulehdusta ovat olleet helpompia, olo on ollut huono ja on ollut lämpöä. Rinta on ollut todella kipeä, joskus punoittanut. Tämä tulehdus on nyt kaikista " helpoin" : Ei kuumetta, ei lämpöä, olo aika ok. Väsyttää ja koskee päähän. Rinta tosi kipeä. LÄäkäri tutki taas tilanteen ja sanoi, että 1/4 rinnasta tulehtunut. Sain kefexin kuurin, kunte 4 krt aiemminkin. Kuuri alkoi eilen, nyt jo lähes terve olo väsymystä lukuun ottamatta. Mutta voi vee että inhottaa!

Onko kenelläkään samaat tilannetta? Onko mikään auttanut? Minä en edes ymmärrä mistä näitä tulee? Ilmeisesti jos rinnanpää menee rikki ja bakteeri pääsee menemään heti sisään, tulehdus on varma. Nyt rinnanpää ei ole edes rikki, ei pienintäkään naarmua. Silti tulehdus päällä. Lääkärin mukaan ongelma voi olla juuri tuossa maidon määrässä ja siinä, että maitoa tulee niin hyvin. KUulemma voisi johtua suurista maitotiehyeistä? Tähdennän vielä, että minulla tulehdukset eivät siis ala mistään maitotiehyen tukkeumista vaan ilmeisesti aina ovat bakteeriperäisiä. Siksi kotihoito ei auta mitään. Ei ole mitään maitopatteja, mitä pitäisi saada pois.

Vertaistuki olisi huippujuttu!

t. hannah81

Kommentit (8)

En tosiaan ole koskaan tavannut ketään, kuka tajuaisi tätä minun rintatulehdus-ongelmaani! Kaikki on vaan olleet ällistyneitä, kun olen sanonut, että ei, maito ei pakkaa, ei - ei ole patteja, enkä ole omasta mielestäni saanut kylmää. Ja kun olen sanonut että ovat bakteeriperäisiä, on ilmeet olleet epäuskoisia. että mitä???

MInulta ei tosiaan ultrattu rintoja, oli vaan lääkärin arvailua nuo suuret maitotiehyet. Kerroin siis että maitoa tulee paljon, suihkuaakin jne. Ensimmäisen lapsen kanssa oli selvää, että tulehdukset alkoivat kun rinnat menivät rikki (tuli hampaita). Ja Toisen kanssa sama juttu HETI kun vauva oli viikon ikäinen. Oli huono imemisote ja rinnat rikki -tulehdus päälle! Toinen tulehdus tuli n. viikko kuurin loppumisesta. Olen saanut 10vrk kuureja ja kyllä ne tulehdukset ovat näillä aina ohi menneet. Heti 1-2 pv sisällä on olo normaali (siis nykyään. ekat tulehdukset oli helvettiä ja olin TOSI huonovointinen.). Ja nyt tän viimeisen tulehduksen sain syystä jota en tiedä? Ei tosiaan ole rinnat rikki eikä muutakaan.

MInun on tosi vaikea tajuta miten saisin rinnat tyhjiksi, kuten monet, myös lääkäri, neuvovat. Maitoa tulee paljon. Ja sitä tulee koko ajan, imetin sitten 5min tai 50min. Se maito siis nousee koko ajan uudelleen, sopivin väliajoin. Saan pumpattua maitoa myös hyvin. Mutta en nyt kauheasti haluaisi pumpata imetyksen lisäksi, koska maitoahan tulee sitä mukaan, mitä menekki on.. Ja jos ongelma on liian suuri maidon määrä, sehän suurenee vaan jos enemmän pumppaan?

Lääkärin mielestä minua ei voi auttaa. Tulen kärsimään tästä ongelmasta niin kauan kuin imetän. Harmi sikäli, että tykkään imetyksestä muuten ja se on minulle helppoa. Ekan kanssa imetin sen vuoden ja samasta syystä kuin joku muukin mainitsi, pullo ei kelpaa... Nyt on vähän samaa meininkiä... Mukava kuulla tämä voi loppuakin itsestään... KUkaan ei ilmeisesti ole kuitenkaan keksinyt miten?

Lisää ajatuksia, kokemuksia?

t. hannah81

Että niitä on iholla aina, huolimatta siitä kuinka kovasti pesisin rintaa tai käsiä ennen imetystä. Kuulemma edes pirtussa uittaminen ei auttaisi. Mutta noita suuria maitotiehyeitä epäili myös siksi, että niissä bakteerit kuulemma saisivat otollisen kasvualustan? En sitten tiedä kun en itse ole hoitoalan ihmisiä.

t. hannah81 edelleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eipä kai niitä oikeen voi välttää. mulla ainakin ne on tullu aina kun rinnat on liian täynnä ja ongelmana on ollu että ekan 3kk aikana maitoa tulee liikaa enkä halua pumpatakaan paljoa koska se taas lisää tuotantoa entisestään. mulla ollu molemmista pojista 3-4 tulehdusta ensimmäisten 3kk aikana ja ensimmäinen tulehdus on molemmilla kerroilla ollu ihan hirvee, kova kuume ja koulema meininki mut sit jälkimmäisistä jääny toi kuume pois.

hannah81:

Lainaus:

Maitoa tulee hyvin ja runsaasti. Tyttö syö (alun ongelmien jälkeen) hienosti. Maito riittää. /--/ Lääkärin mukaan ongelma voi olla juuri tuossa maidon määrässä ja siinä, että maitoa tulee niin hyvin. KUulemma voisi johtua suurista maitotiehyeistä?

Hei!

Ultrattiinko sinulla rinnat, vai mistä lääkäri päätteli, että maitotiehyet ovat suuret?

Liiallinen maidon määrä on yksi riskitekijä, ts. jos rinnat eivät tyhjene kunnolla. Useita äitejä on vastaavassa tilanteessa auttanut maitomäärän tietoinen tasaaminen, ns. suihkutissihoito (http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/suihkutissit.html). Onhan sinulla ollut tarpeeksi pitkät antibioottikuurit (10vrk)? Voihan olla, että kyseessä on sama tulehdus, joka edelleen jyllää.

Paranemisia!

hannah81:

Lainaus:

Kerroin siis että maitoa tulee paljon, suihkuaakin jne.

/--/

MInun on tosi vaikea tajuta miten saisin rinnat tyhjiksi, kuten monet, myös lääkäri, neuvovat. Maitoa tulee paljon. Ja sitä tulee koko ajan, imetin sitten 5min tai 50min. Se maito siis nousee koko ajan uudelleen, sopivin väliajoin. Saan pumpattua maitoa myös hyvin. Mutta en nyt kauheasti haluaisi pumpata imetyksen lisäksi, koska maitoahan tulee sitä mukaan, mitä menekki on.. Ja jos ongelma on liian suuri maidon määrä, sehän suurenee vaan jos enemmän pumppaan?

Lääkärin mielestä minua ei voi auttaa. Tulen kärsimään tästä ongelmasta niin kauan kuin imetän.

Anteeksi nyt vain, mutta olipa tökeröä lääkäriltä: sinua ei voida auttaa, koska imetät. Aika paksua. Tässä sen näkee, miten paljon lääkärit imetyksestä tietävät...

Olet ihan oikeassa siinä, että jos lähdet imetyksen lisäksi vielä pumpulla lypsämään rintoja tyhjiksi, niin maidon muodostuminen lisääntyy entisestään. Maidon määrä vähenee, kun rintoja ei tyhjennä kokonaan (ts. rinnat saavat viestiä siitä, että maitoa jäi rintoihin, jolloin sitä ei tarvitse tehdä niin paljon). Mutta kun sinulla on tuo tulehdushistoria, ei ehkä ole järkevää olla tyhjentämättä rintoja riittävästi.

Mutta toki on muitakin keinoja (joista lääkärin pitäisi olla tietoinen) :)

Yrteistä perinteisesti salvia, piparminttu ja persilja ovat maitoa vähentäviä. Kahta ensinmainittua saa teenä, ja ne vaikuttavat monilla, jos niitä juo n. litran päivässä esim. viikon ajan. (Ja jos maito vähenee liikaa, niin lopettaa vain teen litkimisen ja tehostaa imetystä.) Se vinkkaamani suihkutissihoitokin on monilla tehokas: kun imettää useamman kerran samasta rinnasta, toinen rinta jää " täydeksi" ja saa viestiä siitä, että maitoa tulee liikaa. On äitejä, jotka imettävät jopa 12 tuntia samasta rinnasta ennen puolen vaihtoa ennen kuin tämä ns. suihkutissihoito tehoaa. (Usein tosin riittää, että tuo aika on 3-5 tuntia per rinta.) Osa joutuu tyhjentämään leporintaa hieman ennen puolen vaihtoa, ettei se kovin pakkaannu.

Jos nämä luomuhoitokeinot eivät auta, voi tapauksessasi ehkä turvautua myös lääketieteeseen. Yhdistelmäehkäisypillerit yleensä vähentävät muodostuvan maidon määrää (sisältävät estrogeenia), ja niitä voi syödä viikon-parin kuurin (tosin voivat aloittaa kuukautiskierronkin). Ja vielä on pseudoefedriini, joka todistettavasti vähentää maidon määrää pysyvästi (ts. saman lapsen imetyksen aikana maitomäärä vähenee pysyvästi, uuden lapsen kanssa tilanne on aina uusi). Pseudoefedriiniä on mm. flunssalääkkeenäkin käytetyssä Duact-kauppanimellä myytävässä lääkkeessä.

Jos lääkärisi ei ole halukas keskustelemaan kanssasi noista maidon määrää vähentävistä lääkkeistä, ehdottaisin, että kysyt joltain toiselta lääkäriltä. Imetys ei ole syy jättää hoitamatta potilasta!!

Täällä kohtalotoveri! Eli ensinnäkin, tsemppiä sinulle jatkuvien tulehdusten kanssa, se ei todellakaan ole kivaa :(

Meillä on viisi lasta, joista nuorin täyttää ensi viikolla 3kk ja on siis täysimetyksellä. Kahden ensimmäisen imetykseni aikana minulla oli kummassakin kaksi rintatulehdusta. Imetykset kestivät 6kk, jonka jälkeen vauvat vain itse päättivät, että kiitos, nyt riitti rintamaito :) Kolmosta ja nelosta imetin kumpaakin 10kk ja kummassakin imetyksessä minulla oli 8 rintatulehdusta! Kolmannen synnytyksen jälkeen ensimmäinen tulehdus (vauvan ollessa alle viikon ikäinen) vei minut takaisin sairaalaan, antibioottitippaan. Ja nyt joku jo ajattelee, että miksi ihmeessä sitten oikein imetin? No ensinnäkin, meillä ei ole vauvoille kelvannut pullo, niin kauan kun imetys on ollut käynnissä. Ei virkeänä, ei unisena, ei missään tilanteessa. Kolmannen vauvan aikana, kun toinen tulehdus iski vauvan ollessa kolmiviikkoinen ja olimme siis vasta olleet sairaalassa tipassa, itkin kotona ja päätin, että nyt sai imetys minun kohdallani riittää. Vaan vauvallepa siis ei pullo kelvannut ja päivän taistelun jälkeen olin taas valmis jatkamaan imetystä. Sitäpaitsi minulla oli niin vahava halu imettää, että ajattelin vain, että kyllä tästä selvitään. Tulehduksia sitten tuli ja meni koko imetyksen ajan ja juuri niin kuin sinullakin, hannah, oireet " helpottuivat" kerta kerralta. Eli kuume ei enää noussut, tuli vain iso punainen ja särkevä alue rintaan. Joka ei kuitenkaan kadonnut mihinkään ilman lääkettä :(

Minulla oli kolmannen ja neljännen vauvan imetyksien alussa rinnanpäät rikki ja se varmasti aiheutti ne ensimmäiset tulehdukset. Mutta niissä myöhemmissä mitään syytä ei ollut näkyvissä. Ei patteja tiehyissä tai muuta. Minulla ei myöskään mitkään vippaskonstit auttaneet. Ei villaisella suojaus, ei rasvaukset, ei hygienian tehostaminen (siis käsien jatkuva pesu). Ostin jopa käsidesin, jota käytin aina ennen imetystä. Ja voin kertoa, että kesähelteellä villahuivi t-paidan alla ei ollut kovinkaan mieltäylentävä kokemus :/ Meillä neljä viidestä on syntynyt keskellä kesää :)

MUTTA, nyt tulee se valo tunnelin päässä juttu ;) Tässä viidennessä imetyksessä minulla ei ole ollut ensimmäistäkään tulehdusta! Enkä voi tätä oikein itsekään uskoa todeksi. Olin niin varautunut jatkuvaan lääkekuurillaoloon nytkin. Minulla on tälläkin hetkellä kaksi antibioottikuuria kaapissa varalla (kahden viimeisimmän synnytyksen jälkeen olen lähtenyt resepti kourassa synnäriltä kotiin ja hakenut kuurin heti kaappiin). Mutta toistaiseksi siis en ole niitä tarvinnut, toivottavasti en tarvitsekaan.

Nyt kuopuksen syntyessä juttelin vanhemman kätilön kanssa sairaalassa ja hän totesi vain minun historiastani kuullessaan, että voihan olla, että se bakteeri onkin asunut vauvan suussa ja siksi siis toistuvat tulehdukset. Mitään sammasta tms. meillä ei kuitenkaan vauvoilla ole ollut.

Eli ymmärrän tunteesi paremmin kuin hyvin. Toivon, että sinulla tulehdukset alkaisivat olla mennyttä, mutta jos niin ei ole, niin etpä ole onneksi ainoa, jolla on kurjia kokemuksia. Ja kuten huomaat, seuraava imetys VOI olla jopa tulehdukseton :)

Mukavaa syksyä sinulle joka tapauksessa ja mukavia hetkiä vauvan kanssa!

tuttu tunne tuo rintatulehdus. Minulla on nyt 3,5 kk vanha vauva ja takana on kaksi rintatulehdusta. Ensimmäisen sain vauvan ollessa kolme viikkoa vanha. Silloin tulehdus tuli kovan kuumeen kanssa, sain 10 päivän antibioottikuurin ja kun se oli loppu kolmen päivän päästä tuli toinen tulehdus ilman kuumetta.

Kylmää en omasta mielestäni ole saanut ja rinnanpäät eivät ole rikki. Syyksi olen päätellyt sen että kun maitoa tulee niin runsaasti ja en saa kaikkia pois niin rinnat tulehtuu. Neuvolalääkäri antoi hoito-ohjeeksi rintojen hyvän tyhjennyksen. Nyt kun olen tyhjentänyt rinnat rintapumpulla ja antanut maidon tuttipullosta tulehduksen ovat pysyneet poissa. En siis imetä vauvaa olleenkaan, raskas vaihtoehto mutta meidän kohdalla on auttanut.

Vierailija

Geenimanipuloimattomalla soijalesitiinillä olen päässyt eteenpäin (nyt neljättä imettämässä.) 
On auttanut kun pakkautumisen alkuvaiheessa olen napannut tuplamäärän. Syön sitä ennaltaehkäisevästi aamuisin.  Käytän ihan vain voidakseni jatkaa imetystä. Takana mielettmästi rintatulehduksia ja aina samassa kohtaa rintaa. Joka kerta yhtälainen kuumehorkkatrippi. On tutkittu rinta kun en ole imettänyt mutta ei löytynyt mitään poikkeavaa. 

Yhteistä muiden kanssa on, että maitoa tulee yli tarpeen: Nytkin, vaikka vauva on jo 10kk, pitää olla liivinsuoia vaihtamassa. + nyt oli haava rinnan päässä ennen kuin tulehdus alkoi.

Tänään kuitenkin tuli uusi tulehdus. En tiedä lesitiinin vaikutuksista, enkä soijan vaikutuksesta imetettävään vauvaan. Sain vinkin toiselta äidiltä. Huomasin kyllä juuri että olen annostellut vain yksiä  teelusikallisia, kun pussissa lukee 2-3tl.

Kokeilenpa salviaa, piparminttua ja persilijaa. 
Spekuloinniksi menee, muuta ehkäpä viime päivinä paljon kermaa sisältäneet ateriatkin ovat saatelleet tähän jamaan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat