Teinkö väärin? (8v pojan kurettomuus..)

Vierailija

Kohta 8v täyttävä poikamme menettää malttinsa aika helposti leikkiessään 3,5v siskonsa kanssa... Sisko on aika sisukas myös ja lällättää sekä härnää poikaa useinkin, josta poika sitten suuttuu ja tuuppii/läpsii siskoaan!

Tästä on huomauteltu (huudettukin) pojalle MONESTI, mutta aina vaan tuntuu tätä tapahtuvan! Nyt ovat ulkona keskenään ja äsken taas näin ikkunasta kun poika tuuppasi aika kovastikin siskonsa maahan (oli kuulema lällättänyt)... Menin pihalle ja uhkasin soittaa koululle, ettei huomenna pääse luokkaretkelle ja jos ei tuo käytös muutu niin soitan johonkin "kasvatuslaitokseen" ja tulevat hakemaan pojan sinne kesäksi.... =/

Aika hirveästi sanottu kyllä, mutta menetin itsekin nyt malttini... Jääkö tästä jotain pysyviä "traumoja" nyt?? Miten olis pitänyt/pitäisi menetellä tässä tilanteessa??

Kommentit (15)

Vierailija

just lähti poika kouluun taksilla, meni tänään kymmeneen.

3,5veelle on yritetty kyllä pitää kuria, mutta on aivan mahdoton tapaus hänkin omalla tavallaan!

itse en nyt ulos mennyt, kun vauva nukkuu sisällä ekoja uniaan...

toki tiedän, ettei mihinkään kasvatuslaitokseen noin vain pääse, mutta eihän lapsi sitä ymmärrä!

joskus tuntuu, että näiden lasten kanssa kyllä ehkä saattaa homma olla hanskassa mutta ne hanskat on jääneet johonkin kannon nokkaan! =O

ap

Vierailija

Täälläkin 8-vuotias poika kysyy impulssiivisuudessaan välillä vanhempien kärsivällisyyttä. Tutulta kuulostaa kasvatuslaitos, tottelevaisuuspiikit jne, Tulee sitä uhkailtua vaikka millä, vaikka ei kantsis

Vierailija

Toi on hyvin tyypillinen tilanne, että tyttö lällättää ja mollaa sanallisesti ja poika tönäisee. Sama toistuu sitten aikuisena perheväkivallassa (ja ei, en väitä että tässä olisi mitään syy-seurausuhdetta tai että teidän pojasta olisi tulossa vaimonhakkaaja). Pojalta se luontainen reaktio lällättelyyn vaan on fyysinen takaisin antaminen, ei takaisin lällättely.

Toki 8 v. on jo niin iso että hänen pitäisi sietää enemmän ja olla tönimättä pienempäänsä, mutta rangaistuksen lisäksi kannattaisi varmaan yrittää opettaa hänelle niitä muita keinoja selvitä. Jospa vaikka sovitte, että hän saa aina tulla "kantelemaan" ja silloin aikuinen tulee kieltämään pikkusiskoa? Tai keksitte jotain mitä hän saa sanoa takaisin?

Mun sympatiat on kyllä jossain määrin isonveljen puolella tässä. Voiko mikään olla raivostuttavampaa kuin tyhmä pikkuipana, joka kulkee perässä lällättämässä ja tuppautuu seuraan? Ja sitten kun hermo pettää, äiti huutaa sille isommalle ja rankaisee. Mä varmaan ajattelisin mielessäni, että ensi kerralla tönäisen vielä lujempaa, niin oppiipahan siskokin olemaa irvimättä.

Vierailija

vastata vanhemman lapsen ominaisuudessa, aina sai pienempi minuakin härnätä ja tehdä mitä vaan, mutta häntäpä ei ikinä komennettu, vaan aina olin minun syyni. vaikken mitään olis tehnytkään, vaan pienempi yksinään. no mikäs siinä kun aina sai kuitenkin huudot, parempihan se oli vaan jatkaa tekemistä..

kannattais ehkä yrittää huomioida positiivisesti muuten, niin ehkä ei tulis tarvetta kiusata.

Vierailija

ja keksikää jotain kivaa tekemistä. Lapsilla aika suuri ikäero niin kahdestaan leikit eivät välttämättä suju.Uhkailu ja lahjonta tms. ei mielestäni kannata.

Eikös poikasi pitäisi jo olla koulussa tähän aikaan?

Vierailija

kun itse kasvattajana yritää alistaa häntä sieteämään mitä tahansa 3,5 vuotiaalta lapselta. Kuinka kukaan vanhempi kehtaa antaa sisaren kohdella veljeään niin? Olet ap itse kuriton.

Vierailija

tottakai poikaa pitää komentaa ja rangaista tuuppimisesta, mutta myös sille tytölle pitää thdä selväksi, ettei hänkään saa - vaikka onkin pienempi - lällätellä ja tahallaan ärsyttää toista.

Eli molempia pitää rangaista. Ei tietenkään mikää huuto tai moite tai rangaistus pure poikaan, jos hän itse kokee sen epäoikeudenmukaiseksi.

Vierailija

jos ette puutu yhtä ankarasti myös sen pienemmän lällättelyyn jne. Ei hänkään saa tahallaan toista ärsyttää, sellainen on myös kiusaamista.

Tottakai siis molempia on moitittava ja rangaistava - ja ohjattava parempaan. Minustakin teidän aikuisten olisi syytä mennä sinne pihalle mukaan!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat