Syö 1,5-vuotias jo täysin itse?

Vierailija

Oma puolitoistavuotiaamme osaa kyllä syödä, mutta usein ei kuitenkaan tee sitä. Voiko sitä kuitenkin jo tuon ikäiseltä vaatia siten, että jos menee vain lusikalla leikkimiseksi, niin lautanen vaan pois, eikä vanhempi syötä?

Kommentit (8)

Vierailija

ja anna lapsen syödä ja sotkea rauhassa aikansa. Sitten kun ei menee pelkäksi sotkemiseksi, ei ole enää nälkä, niin ota lautanen pois. Siivoa lopuksi. SIllä tavalla kasvaa omatoiminen ja reipas lapsi. Minusta ei ole mitään itselle tylsempää ja lasta passivoivampaa toimintaa kuin tuputtaa lusikkaa lapsen suuhun monta kertaa päivässä.

Vierailija

Osasi myös heti syödä siististi. Sitä ennen ei se touhu kiinnostanut, ei vaikka lusikka oli ollut omassa kädessä jo 6 kuisesta.

Vierailija

vaan haluaa itse.. ihan suht hyvin kyllä syökin... esikoinen on 4v ja haluaa välillä vieläkin että joku litkujugurtti syötetään hänelle :) Niin ne on erilaisia ne lapset. Kyllä meidänkin kuopus välillä turhautuu lusikkaa ja heittää sen pois ja iskee kourat kehiin :) rasittavaa, mut kai se on toi ikä

Vierailija

Lainaus:

Oma puolitoistavuotiaamme osaa kyllä syödä, mutta usein ei kuitenkaan tee sitä. Voiko sitä kuitenkin jo tuon ikäiseltä vaatia siten, että jos menee vain lusikalla leikkimiseksi, niin lautanen vaan pois, eikä vanhempi syötä?

Lähinnä siis tarkoitin sitä, että voiko sitä jo vaatia, kun kerran osaa syödä. Onko liian ankaraa tuon ikäiselle ottaa olla itse syöttämättä ja ottaa vain lautanen pois?

Vierailija

Mikä ihme kiire sen pienen omatoimiseksi opetamisessa on?

1,5v on mielestä niin pieni, että ei hänen tarvi osata vielä syödä itse. Eikä tehdä mitään muutakaan omatoimisesti.

Anna lapsen olla pieni ja hoida sitä niin, että tuntee olevansa tärkeä ja rakastettu juuri sellaisena kuin on.

Vierailija

vaikka osaisikin jo itse syödä. Erilaisia vaiheita tulee ja menee, eikä täydellistä keskittymistä/jaksamista syömiseen voi vielä tuossa ikävaiheessa vaatia. Itse siis syöttäisin apuna, jos menee pelleilyksi.

Vierailija

Tämä kuopus on sellainen sählä, että kovasti vaikka yrittääkin, ei lusikassa ole paljonkaan ruokaa jäljellä kun se suuhun osuu. Eli äiti syöttää ja itse pistelee siinä samalla.

Nyt esikoisella jokin "vauvavaihe" menossa ja monesti syö oikein hitaasti ja odottaa, että olen saanut pienen syötettyä. Sitten katsoo silmiin ja pyytää nätisti, että häntäkin syötettäisiin. Nauttii kun häntäkin passataan. En pidä pahana ja tietenkin syötän. Kohta tämäkin vaihe kuitenkin menee ohi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat