raskaus ja painonvartijat

Vierailija

Voiko painonvartijoiden pisteillä mennä läpi raskauden. Paljonko peruspisteisiin kuuluisi lisätä? Tarkoitus ei ole laihduttaa vaan pitää paino suurinpiirtein hanskassa. Aina on tullut reilu 20 kiloa ja nyt hirvittää kun alkupainokin on muutaman kilon enemmän kun ennen...

Olisi kiva jos saisin vinkkiä!

Kommentit (11)

Vierailija

Mä olen laskenut nyt tämän raskauden aikana pisteitä niin että olen syönyt 30p päivässä eli noin 1800kcal, nyt viikkoja on 32+6 ja painoa on tullut 10kg eli ihan hyvin se on kuitenkin noussut mutta turhat mässäilyt ja herkuttelut on pysyneet hyvin hanskassa ja olen syönyt muutamaa hairahdusta lukuunottamatta tosi terveellisesti. Neuvolastakin olen saanut siunauksen asialle.

Vierailija

Joskus olen tiedustellut asiaa ja silloin sanottiin että tervetuloa 3-4kk kuluttua synnytyksestä uudelleen.

En lähtisi siis noudattamaan pisteitä raskausaikana.

Parempi on kysä neuvolasta ruokavalio ohjeita ja ohjausta. Siellä ne raskauden ammattilaiset on.

Painokehityksen kyllä saa myös pysymään aisoissa, syömällä kohtuudella, liikkumalla ja vältämällä sokeria, piilosokeria ja kovia rasvoja.

Niin ja joillekin vaan painoa tulee raskausaikana enemmän tai vähemmän. Se on niin yksilöllistä eikä välttämättä edes kiinni siitä miten syö.

Vierailija

Ja tuotahan se neuvolan th mullekin ensin ehdotti, ennenkuin sanoin tuosta 1400 kcal:ista, mihin sitten päädyttiinkin. Mutta silloin kun ihmisellä on paljon omia rasvavarastoja (niinkuin mulla ja myös tällä kaverilla, joskaan ei ihan yhtä paljon kuin mulla), niin pienempi kalorimäärä riittää, loput tulevat omaan kehoon varastoituneesta ylimääräisestä...

Lainaus:

Johan se on ihan normioloissakin liian vähän. Naisen keskimääräinen energiantarve on noin 1800kcal päivässä. Jos on raskaana, niin siihen tosiaan lisää sitten jonkun välipalan.

Eihän ne otakaan mihinkään ryhmiin raskaana olevia, mutta esim. mulla on kotona se cd-romppu. Saapihan sitä itse laskeskella pisteitä. Ja näkeehän sitä sitten painosta, että nouseeko se tarpeeksi.

Tytteli-83

Vierailija

Ensinnäkin, mun mielestäni voi syödä painonvartijoiden ohjeilla kunhan ei laihduta eli lisää niitä pisteitä (niinkuin täällä on jo todettukin).

Toinen juttu on että tosiaan 1200 kcl on liian vähän. Suositus on 1600-1800 kcl. Tämä koskee myös kovastikin ylipainoisia raskausdiabeetkkoja. Netistä löytyy paljon sivuja joissa tämä todetaan. Kaksplussan sivuilla on sokeriäitien oma pino josta myös pystyy toteamaan nämä kilokalorimäärät.

En kyllä käsitä mistä tuo suositus tuosta kilokalorimäärästä on kaverille tullut ( en muista kuka kirjoitti) mutta nälkä on ja takuulla. Itselläni ylipainoa on reilusti ja mulle ensin mainittiinkin 1400 kcl mutta muuttivat heti sen tuohon 1600 kcl. Ja paino on pudonnut jo 7 kg (loppuraskaudesta dieetin aloitettuani). Mutta siis mun lähtöpaino oli yli 100kg.

Soilioili, raskausdiabeetikko ainakin vielä hetken

Vierailija

Näin olen myös kuullut, ettei painonvartijoihin voi ainakaan liittyä jos on raskaana. Mutta mikä estää sinua tosiaan laskemasta niitä pisteitä kotona lisäämällä esim. tuo 7 pistettä peruspisteisiin.

Itse olen laskenut ensimmäisen raskauden aikana pisteitä ja ihan vain siksi, että oli juuri laihduttanut niillä vuoden verran ja jäi hieman niin kuin "päälle" tuo pisteiden lasku :)

Toisessa raskaudessa sain neuvolasta ohjeet terveelliseen ruokavalioon ja aikalailla se oli samanlainen kuin se mitä noudatin pisteiden kanssa.

Eli kysäseppäs vaikka neuvolasta niitä ohjeita jos saisit sieltä niin ei ainakaan sitten ole huolena se että jotenkin "vahingoittaisi" vauvaa pisteiden syönnillä.

Minä olen lihonut molemmilla kerroilla noin 8 kiloa. Ja synnytyslaitokselle ne on jääneetkin. Nyt jännitänkin montako kiloa tällä kertaa tulee ja toiveena on tosiaan enintään se 8 kiloa, koska minullakin tuota alkupainoa on vähän enemmän kuin tarvis :(

Ei muuta kuin iloista odotusta!

Raakailija
Seuraa 
Liittynyt24.10.2004

Johan se on ihan normioloissakin liian vähän. Naisen keskimääräinen energiantarve on noin 1800kcal päivässä. Jos on raskaana, niin siihen tosiaan lisää sitten jonkun välipalan.

Eihän ne otakaan mihinkään ryhmiin raskaana olevia, mutta esim. mulla on kotona se cd-romppu. Saapihan sitä itse laskeskella pisteitä. Ja näkeehän sitä sitten painosta, että nouseeko se tarpeeksi.

Tytteli-83

Vierailija

Lainaus:

Niin ja mulla on bmi.. ööö ... oisko ollu 30, eli painoa tässä raskaudessa ei SAISI tulla yhtään (th:n sanoin). Nyt lähtöpainosta on tippunut 1,5kg ja tyytyväinen olen jos siinä pysyy loppuraskauden...

Mulla on myös BMI 30 ja th sanoi mulle että maximissaan semmoiset 8kg saa tulla raskauskiloja.

Tosiasiahan on se että mikäli ei tosiaan paino nouse raskauden aikana jostain lähtee.

Vauva on turvassa, mutta äidin oma terveys vaarassa. Eli jos syö liian vähän vauva ottaa kyllä tarvittavansa sitten äidin kehosta hallaa tekee vain itselleen jos ei syö tarpeeksi.

Niin ja taitaa myös olla niin että jos vauva sen lisäenergiansa äidistä joutuu ottamaan se lähtee lihaksista ja/tai luustosta (en muista tarkkaan)

Se lisäenergia mitä vauva tarvitsee on tosin hyvin pientä, esim yksi ylimääräinen voileipä välipala päivässä, se riittää. Näin on on siis th sanonut neuvolassa.

Raskausaika ei kuitenkaan ole laihdutusaikaa, mutta terveellisesti kannattaa syödä.

Täysviljat, pehmeät rasvat, vähä suolaiset ruoat. Sokerit ja makeutusaineet minimiin jne. jne.

Jokainen varmasti tietää miten syödään terveellisesti, mutta toteutus on sitten eriluokkaa, ainakin itsellä.

Pitäis varmaan vaan ottaa itseään niskasta kiinni.

Nyt mun tilanne on muuten se, että +200g on tullut lisää tilanteeseen ennen raskautta, mutta kilon alle vielä sen mitä oli ensimmäisessä neuvolassa.

Tämä tahti on ollu terkkarille mieleen, mutta kun paino ei noussut alussa yhtään oli huolissaan ja kyseli syytä.

Toisaalta kaikki raskaudet (tämä 3.) on mennyt niin että paino on lähtenyt nousemaan vasta puolen välin jälkeen.

t.Satu 22+3

Raakailija
Seuraa 
Liittynyt24.10.2004

Eli noin 500 kcal. Raskauden aikana energiantarve ei nouse alkuraskaudesta. Loppuraskaudesta se energiantarve taitaa nousta noin 300 kcal. Eli varmaan puolen välin jälkeen voisi lisätä vaikka 7 pistettä.

Tai sitten noudatat ruokavaliota ihan omilla pisteilläsi ja syöt sen lisäksi yhden terveellisen välipalan joka päivä, esim. lasin maitoa ja leipäpalan. Kunhan muistaa vaan laskea pisteet niin, että tarkoitus ei ole pudottaa painoa, vaan pitää se samassa.

Kyllähän se pistelasku on hyvä myös raskausaikana, tuleepahan syötyä herkkuja kohtuudella. Jos tuntuu, että on nälkä, niin syö sitten lisäksi hedelmiä.

Tytteli-83

Vierailija

Mä olen laskenut nyt tämän raskauden aikana pisteitä niin että olen syönyt 30p päivässä eli noin 1800kcal, nyt viikkoja on 32+6 ja painoa on tullut 10kg eli ihan hyvin se on kuitenkin noussut mutta turhat mässäilyt ja herkuttelut on pysyneet hyvin hanskassa ja olen syönyt muutamaa hairahdusta lukuunottamatta tosi terveellisesti. Neuvolastakin olen saanut siunauksen asialle.

Vierailija

ja raskaus tuli meille yllätyksenä. Kyselin sitten neuvolasta, että mitkä olisi riittävät kalorimäärät, jos kuitenkin keventäjien kautta laskisin vielä niitä. Ensin th sanoi 1200 kcal/pvä, mutta sanoin sitten että nyt mun ohjelmassa on 1400 kcal/pvä, joten sanoi, että no se sitten!

En nyt tiedä miten nuo pisteet ja kalorit siellä painonvartijoissa menee, mutta kysy neuvolasta sulle sopiva kalorimäärä ja lasket sitten pisteet sen mukaan. Eihän terveellisellä ja vähän kalorisella ruokavaliolla haittaakaan voi tehdä, jos vain siis saa TARPEEKSI kaloreita. Ja muistaa myös tuon liikunnan merkityksen= jos liikkuu -> syö kalorit "täyteen".

Niin ja mulla on bmi.. ööö ... oisko ollu 30, eli painoa tässä raskaudessa ei SAISI tulla yhtään (th:n sanoin). Nyt lähtöpainosta on tippunut 1,5kg ja tyytyväinen olen jos siinä pysyy loppuraskauden...

ja vielä lisään, että diabeetikko-odottajillahan taitaa olla tuo 1200 kcal/pvä melko yleinen suositus???

maria80 rv 14+4

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat