Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sektio perjantaina, pelottaa ihan kamalasti :(

Vierailija

Pelkään että puudunko mä ja puudunko riittävän korkealta. Vauva ei ole laskeutunut ja peppu hankaa tuossa tissien alla, tosi korkealla :( Ja pelkään sitä kipua mikä tulee kun puudutus häviää :( Tää on kamalaa, tekisi mieli jättää menemättä.

Kommentit (14)

Vierailija

Meidän tyttö syntyi myös suunnitellulla sektiolla. Jännitin myös kovasti, mutta kaikki meni tosi hyvin. Mut leikattiin nukutuksessa, mutta puudute laitettiin kuitenkin, leikkauksen jälkeistä kipua lievittämään. Minulle tuli puudutteesta allerginen reaktio ja se jouduttiin ottamaan pois heti leikkauksen jälkeen. Sain lihakseen piikillä kipulääkettä ja sen jälkeen pärjäsin buranalla ja panadolilla. Liikkuminen oli aluksi yhtä tuskaa, mutta itsekin ihmettelin miten äkkiä sitä toipuikaan. Itse ainakin halusin rueta liikkumaan mahdollisimman pian jotta sain hoitaa vauvaani.

Saako kysyä miksi lapsesi syntyy suunnitellulla sektiolla? MInulla oli eteinen istukka.

Tsemppiä koitokseen!

Vierailija

Nipistelevät sitä mahaa. Ja eihän sillä ole väliä missä vauvan pylly on kun viilto tehdään kuitenkin vain sinne alamahalle. Minulle tehty kaksi kiirrellistä sektiota ja pahinta minusta siinä oli juuri se odottelu siinä leikkaupöydällä kun odottaa milloin ne leikkaa. Viimeksikin miehelle hoin vain että sano kun ne leikkaa, vaikka maha oli kuulemma ollut jo auki siinä vaiheessa kun mies tuli paikalle.

Uskomatonta mutta totta ei se leikkaaminen satu :). Muljuttelua ja paineen tunnetta tuntuu kun ne sitä vauvaa kaivaa ulos ,mutta se ei satu tuntuu vain hassulta.

Viilto kipu on kyllä minulla ollut melkoisen kovaa, mutta siihen saa lääkettä ja viikossa pahin on kuitenkin ohi. ja päiväpäivältä hellittää.

Hyvin se menee usko pois!

Vierailija

se testataan ja laitetaan lisää epiduraalia tarpeen vaatiessa ennen leikkausta.

Esitoimet etenevät joutuisasti ja vauva saadaan ulos nopeasti, muutamassa minuutissa. Sen jälkeen tuskin muuta ajatteletkaan kuin vauvaa, joten kohdun kuivaus ja ompelu sujuu huomaamatta. Se ei satu mutta tunnet, kuinka kehoasi käsitellään. Ajattele siis vauvaa.

Valehtelisin jos sanoisin ettei mikään satu. Aivan samalla tapaa kuin alatiesynnytyksessä, kohdun painelu ei synnytyksen jälkeen ei tunnu kivalta. Mutta sen kestää. Eikä se ajallisesti kestä kauaa. Puuduksen jälkeen saat vahvan kipulääkityksen. Liikkumaan on hyvä lähteä mahdollisimman pian, vaikka se jonkin verran koskeekin. Tärkeää on, että nouset sängystä oikein, et käytä vatsalihaksia - sinulle kyllä neuvotaan oikea liikerata.

Oma kipukynnykseni on tavattoman alhainen joten kun kerran minä selvisin, selviät sinäkin - onnea siis perjantaille ja iloisia hetkiä vauvan kanssa!

Vierailija

Minun pikkuiseni täyttää perjantaina 7 viikkoa! Tuossa vaiheessa jännitin toki itsekin. Suunnitellusti minutkin leikattiin ja koin sen olevan ihan hyvä kokemus. Lääkärit ja hoitajat kertoivat koko ajan mitä tehdään ja missä muutenkin mennään. Varmistivat ja varmistavat varmasti aina puudutuksen tason. Minulla oli juuri sopiva, kohta leikkauksen jälkeen huomasin, että varpaat alkaa toisesta jalasta liikkumaan. Puudutusta anestesialääkäri pystyy lisäämäänkin tarvittaessa vaikka kesken operaation. Juuri anestesialääkärin kanssa toimenpiteessä eniten juttelin. Hän oli paikalla ennen leikkausta ja toimenpiteenaikana hänen paikkansa oli lähellä päätäni vasemmalla. Miehenikin oli kyllä mukana.

Puudutuksen jälkeen on mukana voimakaammat kipulääkkeet morfiinijohdannaista. Sitten myöhemmin kannattaa ottaa säännöllisesti kipulääkkeitä, mitä osastolla antavat, niin ei kipu pääse alkamaankaan liian kovaksi. Kerran minä erehdyin, ja olin ilman koko seuraavan yön ja kärsin nukkumatta kovista kivuista. Minä olen siis konkari näissa sectiojutuissa, tämä oli nyt neljäs sectioni!

Ensimmäinen pystyynnousu on pahin, sen jälkeen seuraavat on huomattavasti helpompia ja joka kerta helpponee! Virtsakatetrista kannattaa päästä mahdollisimman pian eroon, eli heti sitten kun on ylös kunnolla päässyt siellä vessassa käymään. Eipä tule siitä sitten tulehdusta.

Niin, monellä äidillä on varmaan ollut ennen synnytystä samoja tuntemuksia, "tekisi mieli jättää menemättä", oli synnytystapa mikä tahansa. Nopeasti tästä kuitenkin selviää ja niin äidit haluavat uuden vauvan... Onneksi, muutoin olisimme kuolleet jo sukupuuttoon. Mutta vakavasti puhuen: Kyllä vauvat on ihania, ajattele, että muutaman päivän kuluttua sinullakin on oma käärö kainalossasi!

Vierailija

Esikoinen syntyi hätäsektiolla. En ymmärtänyt siinä järkytyksessä pelätä mitään kun tuo tieto tuli niin yhtäkkiä. Mut nyt sektion läpikäyneenä, pelkään seuraava taatusti aivan hirveesti!

Tsemppiä sulle. Toivotaan et kaikki menee hyvin.

Vierailija

On kanssa aika inhaa katsoa, kun maha viiletään auki sellasella lihaveitsellä. Mies pyörtyi, kun sen piti kaivaa lapsi sieltä mahasta, kun lääkärin piti lähteä yhtäkkiä toisaalle. Miehen vihkisormus jäi sitten kohtuun - piti avata maha uudestaan kuukausi sektion jälkeen.

Mahan kursimisen suoritti joku opiskelija, joka ei oikein hallinnut hommaa. Tikit aukesi kotona, haava tulehtu ja elämä oli yhtä helvettiä monta viikkoa.

Vierailija

Minulla puudutus meni "väärään paikkaan" eikä se siis tehonnut. Sitä hetken ihmeteltiin ja odoteltiin, sitten pantiin uusi annos joka puuduttikin minut nopeasti. Vaan hyvin pian leikkaamisen jälkeen aloin tuntea joitakin tuntemuksia mahan alueella, ensin pieniä ja sitten hiljalleen isompia. Minulle annettiin joitain kipupiikkejä, ja lopulta kysyttiin, jaksanko odottaa hetken että lapsi saadaan ulos. Lapsi tuli ulos, ihana pieni paketti näytettiin minulle ja sitten minut keikautettiin lempeästi nukutusaineilla uneen.

Olen erittäin tyytyväinen siitä, miten leikkaukseni hoidettiin. Vaikka kipuja tuli, ne tulivat niin hitaasti etteivät ne ehtineet sietämättömiksi. Minun ei myöskään tarvinnut pelätä, sillä anestesialääkäri tuli istumaan aivan viereeni, kyseli ja seurasi vointiani ja kertoi mitä tullaan tekemään.

En ihan tiedä, mikä puudutteen sai menemään väärään paikkaan - ehkä nukutuslääkärin virhe, vaikka hän hyvä ja kokenut onkin, tai sitten se, että samalla puhelimme ja vitsailimme jotain, joka ehkä vei huomiota vähän sivuun.

Sektiosta jäi minulle hyvät ja levolliset muistot, vaikka se ei mennytkään niin kuin piti. Toivuin myös ihan supervauhtia. Ensimmäinen yö leikkauksen jälkeen on kaikilla aika ikävä, mutta silloin pitää vain juoksuttaa hoitajia ilman tunnontuskia : )

Reippain mielin eespäin, sisko! Vauva jo odottaa!

Vierailija

Olet sairaalassa hyvissä käsissä ja kun sectiosi on suunniteltu on kaikki valmiina sinua varten.Itselläni on kokemusta kahdesta suunnitellusta sectiosta, enkä voi sanoa että olisin ollut kipeä. Leikkaaminen ei tietenkään tunnu miltään kun olet kunnolla puudutettu. Minulla on laitettu sectiossa sekä epiduraali että spinaali. Toinen poistaa leikkauskivun ja toisen kautta menee leikkauksen jäkeen lääkettä, joka on minulla ollut aluksi niin tujua(ilmeisesti jotain morfiinijohdannaista) ettei todellakaan ole ollut mitään kipua. Jonkinlaista kipua on tuntunut siinä vaiheessa kun tuo tuju kipulääke on vaihdettu "tavalliseen", mutta en todellakaan voi valittaa että olisin ollut kovasti kipeä. Kipukynnykseni on omasta mielestäni matala. En ole myöskään ollut jälkeenpäin kipeä. Vaikka kipuja ei juurikaan ollut, oli kuitenkin sellainen tunne, että tiesi mahaan tehdyn leikkauksen, tätä tunnetta on vaikea selittää.

Olin itsekin aivan paniikissa ensimmäiseen sectioon mennessäni, en ollut koskaan aiemmin ollut minkäänlaisessa operaatiossa. Itse ajattelen niin, että alatiesynnytyksessä voi mennä tosi moni asia"pieleen" ja sen kulkua on vaikeampi ennustaa ja hallita kuin section. Jos minä olisin valinnan edessä noitten kahden synnytystavan välillä, valitsisin section, siinä ei ole mielestäni mitään pelättävää!

Vierailija

kokemuksesta voin kertoa että ovat todella tarkkoja puudutuksen ylärajasta ja seuraavat sitä herkeämättä.kun puudutus lakkaa saat tehokasta kipulääketta parin päivän ajan ja sit pärjäätki jo normaaleilla kipulääkkeillä.hienosti se menee ja nopeasti.mulla kesti 4 min kun sai aloitusluvan leikata ja lapsi rääkäisi...toivotan kaikkea hyvää teille..

Uusimmat

Suosituimmat