Vierailija

Minulla on takana kaksi nopeaa synnytystä, esikoinen 3h 40min ja kuopus 1h 58min. Kivunlievityksenä on ollut pelkästään ilokaasu, muuta ei ole ehditty antaa. Ilokaasu on vienyt pahimman terän supistuksista ja on sopinut minulle.

Nyt odotan kolmatta ja kauhulla luin eilisestä Keskisuomalaisesta että Keski-Suomen keskussairaala on lopettanut ilokaasun käytön synnytyksissä! (synnytän siis siellä.) Mitä ihmettä ilokaasun tilalle jos tämä kolmaskin päättää tulla vauhdilla?? Vai tuleeko minusta pakosta luomusynnyttäjä?

Etukäteen on tietysti vaikea ennustaa miten tämä synnytys etenee ja ehkä tyhmääkin maalailla kauhukuvia kivussa kärvistelystä. Mutta sen tiedän, ettei miehen antama selkähieronta supistuksien aikana riitä& Mitä siis minulla ja muilla nopeilla synnyttäjillä on vaihtoehtona?

Kiitos jos voisitte jakaa omia kokemuksianne!

Terkuin,

Caramon 23+5

Kommentit (7)

ja ilokaasu ei minulle sopinut lainkaan. Kokeilin istä ekassa synnytyksessä kyllä. Minulle kivunlievitykseen paras oli lämmin vesi suihku / amme se rentoutti ja varmasti siten myös nopeutti avautumista. Kipuahan se ei poista, mutta pahin terä siitä kuitenkin katkeaa. Samoin hieronta ja lämmin kaurapussi sekä liikkuminen helpottivat.

Niinkuin edellinenkin sanoi, spinaali lienee mahdollinen nopeassakin synnytyksessä.

Jännittyneenä minäkin tässä kolmatta odotan ja samoissa mietteissä taas: kuinkahan tässä pärjäillään :)

Mulla on kolme synnytystä takana, kestoiltaan noin 8 h, 5 h ja viimeisin reilun kahden viikon takaa 2 h 47 min.

Kahdessa ekassa synnytyksessä sain parakervikaalit eli kohdunkaulan puudutteen, jonka tarkoitus on kait auttaa hyvinkin paljon juuri ponnistusvaiheessa. Auttoi kyllä. Näistä jälkimmäisessä en kyllä osaa sanoa, kuinka paljon, koska heti laittamisen jälkeen sain ruveta ponnistamaan... Vaikutushan alkaa siinä heti puudutteen laiton jälkeen!!!

Nyt tämä viimeinen synnytys oli täysin luomu, koska olin jo täysin auki sairaalaan saavuttaessa eli kalvojen puhkaisun jälkeen sain ruveta ponnistamaan ja itse asiassa ponnistaminen ei tuntunut kipeältä... Käytännössä siis puoli tuntia kesti synnytyksen sairaalaosuus eikä mulle edes tarjottu ilokaasua (en kyllä halunnutkaan...).

Mulla lähinnä nuo avautumisvaiheet olleet kaikkein kivuliaimpia, koska paikat ovat avautuneet kerta kerralta rajummin. Nyt kotona ja matkalla sairaalaan n. 55 km kaikkein parasta kivunlievitystä oli kuuma jyväpussi alavatsalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen tässä jo hieman ehtinyt toipua alkujärkytyksestä ja alkanut valmistautua ajatukseen synnyttämisestä ilman ilokaasumaskia.

Täytyy tosiaan muistaa lämpimän suihkun vaikutus ja pysytellä liikkeellä niin paljon kuin mahdollista. Toki spinaalin otan jos se vain tällä kertaa ehditään antaa& Toivottavasti vauva nyt ei kuitenkaan aivan parilla supistuksella synny, meiltä on matkaa sairaalaan 45 km. Tämä onkin toinen huolenaiheeni, mutta se onkin jo aivan toinen juttu se! :)

Caramon 23+6

Itse sain viimeksi paracervikaalin ja se oli mielestäni jopa parempi kuin ekan synnytyksen epiduraali. Tosin ei ehtinyt vaikuttaa kuin vartin verran kun olikin jo pakko ponnistaa. Kaiken kaikkiaan kerkesin olla sairaalassa 45min kun ponnistusvaihe alkoi. Nytkin tulevaan synnytykseen toivon samaa kohdunkaulanpuudutetta ja mahdollisesti kokeilen myös aquarakkuloita ennen sitä.

Mulla on kokemusta kahdesta synnytyksestä, joista viimeisin oli nopea, I vaihe 55 min ja II vaihe 5 min. Mulle ilokaasusta ei koskaan ole ollut apua, päinvastoin, joten sitä en oo käyttäny. Tuossa nopeassa synnytyksessä en ehtinyt saada mitään kivunlievitystä, mutta mieleen on jäänyt, että ainakin kuuman (siis niin kuuman ku hanasta tulee) veden suihkuttelu alavatsalle supistuksen tullessa, jalkeilla ja liikkeellä olo ja hengittelyyn keskittyminen auttoi kestämään supistuksia paremmin. Tosin viimeiset sentit avauduin hirvittävällä tahdilla, supistuksia tuli yhtäsoittoa ja olin ikävä kyllä "sidottu" sänkyyn, kun mua valmisteltiin spinaalia varten (mitä ei sitten ehdittykään antaa). Siinä tilanteessa ei olo tosiaan ollut enää mukava eikä mikään tuntunu kipua hellittävän, mutta tuota kestikin onneks vaan sen 5-10 minuuttia.

Spinaalin tosiaan voisi kai hyvinkin nopeassa synnytyksessä vielä saada, mutta toisaalta, kun kerran pelkällä ilokaasulla olet selviytyny, niin uskoisin, että pärjäät varmasti ihan "luomuna".

Ja voihan se olla, että kun sulla noin vauhdikkaita ollu molemmat synnytykset, että et kyllä ehdi montaa supistusta edes kärvistelemään, kun oot jo saanu vauvan maailmaan.

Tsemppiä!

Ensimmäinen oli hitain, kesto 9,5h. Tosin kaikki tapahtui loppujen lopuksi reilussa tunnissa (avautuminen sentistä kymmeen + synnytys) kun sain Petidinin. Kipuja se ei kyllä minulta vienyt, joten en edes harkinnut sitä enää seuraavilla kerroilla.

Kaksi seuraavaa synnytystä ovat olleet reilu 3h mittaisia ja molemmista sain spinaalin. Sen laitto vain kesti minulla pitkään ja jälkimmäisellä kerralla vasta hokasivat, että neulan täytyy olla minun kohdallani tosi pitkä. Mutta se on toiminut minulla hyvin. Sitä suositellaankin vain uudelleensynnyttäjille ja vain siinä tapauksessa, että synnytys etenee nopeasti.

Nyt viimeisimmässä synnytyksessä jouduin odottamaan puudutusta tunnin (olin jo 6cm auki kun menin sairaalaan) ja spinaali auttoi kyllä heti. Kalvot puhkaistiin ja laitettiin oksitosiinitippa avuksi, ja tyttö syntyikin tunti puudutteen laitosta. Spinaalipuudute ei kestä kuin pari tuntia, joten sen takia sitä suositellaan juuri nopeisiin synnytyksiin.

Jos ikinä vielä synnytän, aion pyytää spinaalia jos näyttää että yhtä nopeasti menee. Huonoja puolia oli se, että jalat eivät kantaneet (en tosin edes yrittänyt, mutta kyljenkäännössäkin tarvitsin apua) ja lievä kutina yläkropassa. Mutta ehdottamasti paras puudutus minulle.

Sain samantien spinaalin ja lapsi syntyi vajaan kymmenen minuutin kuluttua. Sairaalaan saapumisesta meni siis vajaa 20min siihen kun lapsi oli syntynyt. Ette kuule arvaa kuinka harmitti se spinaalin ottaminen! Jos olisin tiennyt, että vauva syntyy niin nopeasti niin olisin kestänyt. Spinaalinvalmisteluihin meni vajaa 5min ja itse laittoon minuutti. Ja Jyväskylässä synnytin minäkin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat