Miksi ykiskään munasolu ei hedelmöittynyt?

Vierailija

Hei!

Yritin netistä löytää tetoa siitä, miksi IVF:ssä ei yksikään munasolu hedelmöity. Ollaan yritetty reilut 3 vuotta lasta ja kolme kertaa olen plussan testiin saanut näiden vuosein aikana mutta aina on vuoto alkanut aika pian. Nyt tehtiin eka IVF ja soluja saatiin kerättyä 19, kypsiä 15. Mulla todettu PCO ultran perusteella ja miehet simpat ok, tosin nyt oli valkosoluja aika paljon mutta pesussa piti lähteä kuulemma pois. Tänään piti mennä alkoinsiirtoon mutta yksikään solu ei ollut hedelmöittynyt! On tosi pettynyt olo. Mistähän voisi johtua, ettei yksikään hedelmöittynyt? Onko kellään vastaavatsa kokemuksia? Suuri kiitos, jos joku jaksaisi vastata

Kommentit (1)

Vierailija

Ensiksikin olen hyvin pahoillani tuosta vastoinkäymisestä!

Kyselin viime viikolla oman IVF:n yhteyssä klinikalta syytä, miksi osa minun munasoluistani jäi heldelmöittymättä. Minulla tilanne ei toki ollut noin paha kuin sinulla, sillä minun soluistani puolet hedelmöittyi. Minulle kuitenkin vastattiin, että osa ei hedelmöity siksi, että ne eivät koostaa huolimatta vielä ole kypsiä. Eli vaikka ultratessa follikkelit näyttävät kypsiltä, niin eivät sitä kuitenkaan irroituspiikistä huolimatta ole. Osa jää hedelmöittymättä siksi, että ovat niin huonolaatuisia. Tämä koskee usein PCO-potilaita, jolloin munasolujen määrä on tosi suuri. Eli hormonipistoksilla saadaan kasvamaan sellaisia soluja, jotka eivät koskaan normaaleissa olosuhteissa olisi kasvaneet. Yleensäkin IVF:ssä munasolujen suuri määrä heikentää huomattavasti solujen laatua. Suuri määrä ei siis välttämättä lisää onnistumistodennäköisyyttä, vaan päinvastoin. En tiedä, auttoivatko nuo saamani vastaukset sinua yhtään.

Kysele vastauksia rohkeasti sinua hoitaneelta lääkäriltä.

Terkuin, Hopefully

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat