Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

montakos niitä voipi 2v3kk lapselle laittaa..?

ja millä aikavälillä?

nyt on tavara aika tiukassa.

onko muita troppeja kuin lääkäriin vienti?

syödään jatkuvasti levolacciakin täysi annos..

Sivut

Kommentit (21)

Kokeilepa tota kakan auttamista vaikka kuumemittarilla. Pakkohan se sieltä on saatava pois tulemaan jotenkin. Laita vaikka se lapsi siihen lattialle makaamaan, jos niin olisi helpompi olla. ja sitten jalat koukkuun vatsan päälle.

-12-

Vierailija:

Lainaus:

sanottiin, että pitkään jatkunut ummetus ei parane ruokavaliolla, vaan tarvitsee koviakin hoitoja. lääkäri oli vaan eri mieltä.

mm. aloitetaan peräruiskeilla, ja sitten stimuloivia lääkityksiä.

taidan antaa peräruiskeita muutaman päivän ajan, ja yritän saada tytön tyhjäksi.

ei tässä porkkanat ja omenat auta.. tai voi porkkanaa käyttää kaivuuvälineenä:))

-ap

Omalla lapsellani on joskus vatta kovalla. Niin kovalla että kakka on isona möhkäleenä, joka ei vaan tule. Pari kertaa on yhdessä punnattu kakka pois. Olen sormilla (yök) auttanut kakasta pieniä paloja kerrallaan pois, kunnes saa itse loput. Joskus on tullut ison mötikän mukana pikkuisen vertakin ja silloin on suihkautettu pesun jälkeen vähän Septidiniä ja laitettu Bepanthenia vielä päälle.

Ei kiva toimenpide, mutta kun lapsi huutaa suoraa kurkkua että sattuu sattuu, niin mitäpä muutakaan voi tehdä. Joskus tehtiin tämä niin että lapsi oli selällään kylppärin lattialla ja ronkin kuumemittarilla kakkaa pienemmäksi.

Lääkäri sitten valisti että minulla on suolessa ns ohi vuoto. Eli toisin sanoen suoli on ihan tukossa ja kerran viikossa sieltä jostain pääsee läpi pieni osa siitä todellisesta massasta. Sain Duphalacia ja Microlaxia. Parin viikon kuurin jälkeen olen ottanut Duphalacia, jos suoli ei ole pariin päivään toiminut. Näin on menty 3v ja tänä aikana yleisvointini on parantunut huomattavasti. Olen paljon aiempaa pirteämpi ja uskon sen liittyvän suolen toimintaan.

-4-

Vierailija:

Lainaus:

Kai tiedät että rintaruokittukin voi reagoida äidinmaidon kautta ties mihin ruokiin.

En kyllä osaa sanoa mihin allergiaan liittyy. Keliakia??

varsinkaan, jos mitään esim. rakenteellista syytä tai sairautta ei ummetuksen taustalla ole.

Pikkulasten ummetuksen takana voi olla ruoka-aineallergioita tai psyykkiset syyt, ja asiaa olisi syytä selvitellä pikaisesti!

mutta yleisimmät allergiat pikkulapsilla liittyvät maitoon ja viljoihin. Keliakia sitten on taas eri asia. Siihenkin voi ummetus liittyä, mutta keliakiaa ei ole pikkuvauvoilla, joten jos ap:n lapsi on pienestä pitäen ollut ummella, tuskin kyseessä on keliakia.

Onko ummetusta koskaan otettu lääkärin kanssa puheeksi? Tai edes neuvolassa? Lääkäri voi tutkia peräaukon, mutta harvoin kai siitä selitystä ummetukselle löytyy.

Ruokavalioon paljon kuituja, hyvä olisi käyttää säännöllisesti myös luumuja yms, jotka vilkastuttavat suolen toimintaa.

Kyllä jos 2-vuotiaalla on säännöllisessä käytössä laksatiivit ja lisäksi microlax, joka ei edes tehoa, olisi ihan totta syytä selvittää asiaa lääkärin kanssa.

Suoli ei osaa toimia spontaanisti ollenkaan, jos se on alusta asti kyllästetty ulostuslääkkeillä.

Eikä tämä ole mikään hyökkäys ap:n lastenhoitotaitoja kohtaan, toivon etten kuulosta siltä.

Niissä on palvelu parempaa ja varmaan saisit reseptinkin. Jos tosiaan ruokavalion muutos ei ole yli kahdessa vuodessa auttanut, tuskin se yhtäkkiä nytkään alkaa auttaa.

onkohan se perityvää?

muistan itse lapsuuteni vessakeikat, itku ja parku ja kamala kipu. kaverit leikkivät tarhassa ja minä paruin pöntöllä..

-ap

palasimme päivystyksestä. lapselle annettiin peräpuikko, jolla saatiin muutama kikkare irtoamaan. .. mutta siis se varsinainen iiiso kakkelberinmarja jäi edelleen tulematta. se on siellä, mutta on taas niin iso, että lasta sattuu yrittäminenkin.

jatkan microlaxin laittamista muutaman päivän ajan, ja sitten uudestaan lääkäriin, jos ei irtoa.

hö: pyysin tohtoria kirjoittamaan sitä jotain reseptillä saatavaa ummetuslääkettä, mutta ei antanut, käski vain edelleen ruokavaliolla hoitaa.. prkl, sitä tässä olen jo kohta 2, 5vuotta yrittänyt, ilman tulosta.

voi vehnä.

-ap

sanottiin, että pitkään jatkunut ummetus ei parane ruokavaliolla, vaan tarvitsee koviakin hoitoja. lääkäri oli vaan eri mieltä.

mm. aloitetaan peräruiskeilla, ja sitten stimuloivia lääkityksiä.

taidan antaa peräruiskeita muutaman päivän ajan, ja yritän saada tytön tyhjäksi.

ei tässä porkkanat ja omenat auta.. tai voi porkkanaa käyttää kaivuuvälineenä:))

-ap

muuttaa sen ulostemassan löysemmäksi.

Ihan ensiapuna ainakin sanoisin, että välttäkää maitotuotteita ja juottakaa paljon vettä. Sitten sitä lääkettä vaan uudelleen hakemaan.

tuossa lapsi nyt on koko illan parkunut(microlax persuksissa), joten kaipa se on lähdettävä... peijaksen päivystykseen:(

liekö tähän aikaan alkavat " tyhjennysoperaatioihin" .. mutta en lähde ennenkuin jotain apua saadaan, että se tavara tulee ulos.

-ap

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat