Mitä saitte häälahjaksi?

Vierailija

Meillä tulossa häät syksyllä ja pää lyö tyhjää häälahja toiveista. Kaapit pursuaa liinavaatteita ja keittiö täynnä kippoja ja kuppoja. Mitä nyt toivoisitte lahjaksi jos teillä olisi häät?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Muuten tuli hopeaa, pellavapöytäliina, sienikirja, viinilaseja, viinipulloteline ym. ym. En muista kaikkea, aikaa lähes 15 vuotta. Mutta kaikki mieluisia. Eräs tuttavapariskunta lahjoitti rouvan itse kutomat maton ja poppanaliinan. Kaunis kestävä käytännöllinen muisto jokapäiväisessä käytössä nyt jo edesmenneestä henkilöstä.

Vierailija

Oltiin jo useampi vuosi asuttu yhdessä ja tavaraa on ihan tarpeeksi. Päästiin sitten unelmien häämatkalle, ensimmäisen kerran yhteiselle ulkomaanlomalle.

Vierailija

Tai rakennatteko/remontoitteko asuntoa/mökkiä?

Voisitte pyytää vaikka vaellus tarvikkeita (miksei ihan lenkkikenkiäkin;) tmv. mitä harrastattekin.

Tai siten työkaluja, joita tarvitsette rakentamisessa/rempassa.

Tai vaikka grilli jos vanha vetelee viimeisiään (kimppalahjana ostettavaksi).

Ja jos matkalle haluatte, niin korttiin voi muotoilla että tavaraa kaapit jo oursuavat, mutta talven pimeydessä kaipaa aurinkoon tmv. ja laittaa kutsuun/lahjalistaan jonkun matkatoimiston tilinumeron (monissa matkatoimistoissa voi avata "tlin" johon vieraat voivat laittaa rahaa "matkakassaan")

Vierailija

Siis jos tuntuu siltä, että ette tarvitse erityisesti mitään, niin laittakaa vaikka että halutessanne voitte kartuttaa häämatkarahastoa (tai antaa valitsemaanne hyväntekeväisyyskohteeseen), mutta riittää kun tulette juhlimaan kanssamme tms. Tai sitten toivotte esim. pääsylippuja, lahjakortteja ym. vastaavaa.

Vierailija

Lainaus:

ja marimekon pyyhkeitä... 12 vuotta on jo ehditty yhdessä asua, joten kaikenlaista käyttötavaraa ehditty hankkia. Rahaa on jotenkin nolo pyytää...

Kiitos jo vastanneille ja vielä mielelläni luen muita ideoita.

Jos ei kehtaa pyytää sitä mitä oikeasti haluaa, niin sit saa niitä astioita ja lakanoita. Ei todellakaan ole noloa pyytää rahaa, yhtä noloa on sit myös kaikki lahjalistat yms. Maksaa ne lahjatkin. Ja ihmisiltä säästyy vaivaa mennä jonnekin shoppailemaan jotain lahjaa ja arpomaan lahjalistojen kanssa.

No, tämä on mun mielipide.

2

Vierailija

Luulin silloin nuorena ja tyhmänä, että meillähän on jo astioita ja lakanoita yms.

Toivottiin sentäin jotain järkeviäkin juttuja joita meiltä puuttu, kuten hyvä silitysrauta, kunnon valurautainen lettupannu jne.

Mutta nyt jos saisi uudelleen toivoa, niin olisin toivonut laadukasta astiastoa. Joko juhla tai arki. Silloin nuorena minulle kelpasi Anttilan halpisastiastotkin hyvin.

Myös laadukkaat Iittalan lasit kelpaisivat.

Kuten Mariskoolit.

Myös vaikka Marimekon kauniit käsipyyhkeet ja kylpypyyhkeet säilyttävät arvonsa aina.

Minua oikeasti harmittaa, kun en ollut kaukonäköinen ja toivonut tollaista. Aika kallista on ollut itse jälkikäteen ostaa juhla- ja arkilautaset ja kunnollinen usean hengen kahviastiasto. Myös Iittalan lasit on kaikki täytynyt itse ostaa.

Kivahan se lettupannu ja pussilakanat ja taulukin oli, kuten myös nimellä-varustetut mukit. Sentään keräämäni hopea-lusikka sarjan kakkulapion ymmärsin toivoa.

Vierailija

Saatiin mm:

-10l keittokattila (siskoni "hyvä" vitsi kun menin lestamiehen kans naimisiin)

-todella hienoja ja hyviä suklaita sydämenmuotoisessa samettirasiassa

-Jamie Oliverin keittokirja

-50e lahjakortti ruokakauppaan

-kahvimukit ja pyyheliinat

-saunatarvikkeet (kiulu, kauha, hajustetta)

-hunajapohjainen pesutarvikesetti

-laskulaatikko

-rahaa

morsiamenryöstön vuoksi mies joutui laulamaan ja kerjäämään rahaa ja siitäkin tuli vielä melkein 200e.

Oli ihan mukavia lahjoja nuo kaikki. :)

Muutakin tuli mutten muista tähän hätään.

Vierailija

lisäksi saimme kunnollisen Samsoniten matkalaukun, Mariskoolin ja siihen liittyviä "vateja", Joutsen pariuntuvapeiton, enkä muista saimmeko muuta tavaraa. Meilläkin oli jos silloin täydellinen Teema astiasto ja pöytähopeat yms.

Nyt jos menisin naimisiin toivoisin Pentikin Vanilja sarjaa (haluaisin juhla-astiastoksi sekä kahvi- että ruoka), voisi sitten ottaa ne pöytähopeatkin käyttöön.. Lisäksi haluaisin muutamia tiettyjä lakanasettejä, puutarhakalusteet, grillin ja olisihan tuota lahjalistaa, jos vaan alkaisi miettiä. :-) Taimia puutarhaan mm. marjapensaiden ja Terijoen salavan. Omppupuita yms.

Vierailija

Niin, mekin aineettomien/käsityö- tms. lahjojen toivojat saimme yllättävän paljon rahaa - itse asiassa enemmän kuin tuttavapari, jotka pitivät isommat häät ja toivoivat kutsussaan _vain_ rahaa. Me vain saimme rahan lisäksi myös mietittyjä tavaralahjoja. Jotenkin tuntui, että meille rahaa antoivat ne, jotka muutenkin mielellään antavat rahaa lahjaksi - ja että rahan antajat olivat jotenkin poikkeuksellisen avokätisiä lahjoituksissaan.

Päättelin (en tiedä, olenko oikeassa), että rahaa pyytäville saatetaan antaa jopa vähemmän kuin niille, jotka eivät _pyydä_ nimenomaan rahaa. Itselleni ainakin tulee rahalahjapyynnöistä ahne mielikuva. Mielestäni ainoa edes jossain määrin "tyylikäs" tapa esittää rahatoive on muiden lahjavinkkien yhteydessä mainita yhtenä vaihtoehtona esim. häämatkakassan kartuttaminen. Ei kuitenkaan niin, että lahjatoive on mainittu kutsussa tilinumerona... Argh!

Vierailija

Me toivoimme häälahjaksi "aineettomia lahjoja", itsetehtyä/käsityötä ja vanhaa (rakastamme vanhoja huonekaluja, astioita ym.). Emme rustanneet lahjalistaa mihinkään tavarataloon - se olisi antanut viestin, että haluamme tavaraa ja vieläpä tietynlaista. Se olisi myös sitonut vieraiden mielikuvitusta liikaa. Annoimme (pääostin meidät hyvin tuntevista ystävistä koostuville) vieraillemme vapaat kädet tuoda, mitä haluavat.

(Suuntaa-antava lista oli tiettyjen henkilöiden hallussa kyllä, jotta esim. mahdollisesti tulevat astiat olisivat samaa, keräämäämme sarjaa, ja että vanhemmilla sukulaisilla oli jotain, mihin tukeutua; yllättävän moni täti-ikäinen tuntui olevan hukassa ilman listaa ja oli kiitollinen saadessaan äidiltäni kuulla "niiltä puuttuu höyrykattila" -tyyppisiä vinkkejä).

Tekisin edelleen samalla tavalla. Saimme mm. teatterilahjakortteja, meille tehtyjä kirjoja ja vartavasten sävelletyn ja sanoitetun laulun, ohjelmanumeroita ym. Saimme häämatkaamme varten erikseen laaditun matkaoppaan, upeita ja arvokkaita käsitöitä jne. Monet lahjat oli todella annettu sydämellä. Ne muutamat asiat, joita erikseen olimme toivoneet, oli hankittu myös (tätienkin "mielikuvituksettomuus" tuli tarpeeseen;).

Pelkän rahan toivominen tuntuu yleensä todella kököltä - en itse opiskelijana ilahdu kutsuista, joissa lahjapyyntö on rahaa. Mieluummin panostan ajatuksella, ajalla ja vaivalla kuin (olemattomilla) rahavaroillani.

Vierailija

ja marimekon pyyhkeitä... 12 vuotta on jo ehditty yhdessä asua, joten kaikenlaista käyttötavaraa ehditty hankkia. Rahaa on jotenkin nolo pyytää...

Kiitos jo vastanneille ja vielä mielelläni luen muita ideoita.

Vierailija

Minä en silloin lapsettomana morsiamena osannut toivoja suuria kattiloita, uunivuokia ja kulhoja, joita fiksut vieraat toivat lahjaksi. Nämä ovat kaikki olleet tosi paljon käytössä. Enkä toivonut uusia täkkejä ja tyynyjä, mutta nyt kun ollaan oltu naimisissa vasta neljä vuotta, niin tyynyt on ostettu uudet jo kahdesti ja peitot on ihan kaameat ja pitäisi uusia heti.

Lakanoita on liian vähän ihan pian, kun perhe vähän kasvaa, eikä lakanatkaan kestä käytössä kuin kymmenisen vuotta, kun ne alkaa ratkeilemaan, ja koko lakanavarasto menee uusiksi. Joten niitä tuskin voi olla liikaa.

Minulla oli kyllä toiveita, koska meiltä puuttui astioita ja mm. yleiskone. Mutta huomasin myös, että vieraidenkin harkintakykyyn voi vallan hyvin luottaa. Toiveiden ulkopuolelta tuli vallan kivoja ja käytännöllisiä lahjoja.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat