joku muu jonka mielestä yo ei ole niin iso asia? siitä tehdään niin

Vierailija

megajuttua mielestäni. Itse pääsin kans yo:ksi 20v sitten enkä ole ainakaan 10vutoteen esim pitänyt tuota lakkia vappuna. Mitä nyt yo on, ei mitään oikeastaan, silloin vasta ammattirata alkaa.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Justhan mm. tuo Hardcore-jotain tuossa sanoo, että "koulutaival päättyy siihen", joten siitä voi päätellä juuri sen, ettei hän luule enää opiskeltavaa olevan ollenkaan.

10

Vierailija

ylioppilas, plus sen lisäksi suorittanut yhden ammatillisen toisen asteen tutkinnon, yhden amk -tutkinnon ja suorittaa parhaillaan maisterintutkintoa.

Ei opiskelu mitään pakkopullaa ole minulle ollut ikinä, ei peruskoulussakaan, joten mielestäni on kummallista jakaa opiskelu "pakkopullaksi" ja "elämiseksi."

Vierailija

Oletko itse yo?

Kuten joku jo mainitsikin, peruskoulun ja lukion jälkeen pääsee pakkopullaopiskelusta ja saa itse valita mitä haluaa lukea. Korkeakoulu- ja lukio-opiskelulla on vissi ero. Ensin työ, sitten huvi ;)

Vierailija

Mulle on täysin eri asia opiskella ammattiin, kuin lukea vuodesta toiseen aineita, jotka ei oikesti kiinnosta, mutta on pakko, jos yliopistoon mielii. En tunnu olevan ainoa joka näin ajattelee.

Hienoa jos sinusta opiskelu on aina ollut niin ihanaa.

Vierailija

oma lapsi on aloittanut lukion, se onkin iso juttu. Suorastaan haaveilen, että saan järjestää hänelle ne juhlat. Tavallaan se on ihanan perinteikästä, ja oikeasti nuori tekee jotain juhlansa ansaitakseen, verrattuna vaikka ripillepääsyyn. Voi, en pysty edes kuvittelemaan sitä liikutuksen määrää, jos saan nähdä tytön painavan lakin päähänsä. Näin sitä vanhetessaan arvot muuttuu.

Vierailija

SIihen astinen elämä oli pelkkää koulua, koulua ja koulua. Vasta sen jälkeen elämään pystyy itse vaikuttamaan ja tulee vaihtoehtoja.

Minusta se on ihmisen elämän kannalta ISO juttu.

Vierailija

Ensinnäkin sen takia, etten tiennyt mitään muutakaan alaa, jota olisin halunnut opiskella. Lukio on hyvä ahjo sen miettimiseen.

Toiseksi olen akateemisesta perheestä, ja jopa 1909 syntynyt isoäitini oli akateeminen. Ei minulle kukaan koskaan edes kertonut, että voisin tehdä asioita toisella tavalla...

Lainaus:

ei yläasteen jälkeen kenenkään ole pakko opiskella.

Vierailija

Jos ei ylioppilaaksi valmistuminen ole mitään, turha sitä on maisterinpapereitakaan aikanaan juhlia - eihän sekään monen mielestä ole yhtään mitään, kun pitäisi olla vähintään tohtori ansaitakseen juhlat.

Tai miksi juhlia kihlajaisia - eihän se ole mitään. Häät vasta ovat jotain - tai itse asiassa aika moni taitaa olla sitä mieltä, ettei häitäkään kannattaisi juhlia ("eroavat kuitenkin"). Ääliöitä siis ne, jotka juhlistavat avioitumistaan.

Syntymäpäiviä vasta typerää onkin juhlia - kaikillahan niitä on ja vieläpä joka vuosi! Erityisen typeriä ovat tasavuosikymmeniä suureellisesti juhlistavat; ne iäthän saavuttaa jokainen vain elämällä tarpeeksi pitkään.

Minusta suurin osa ihmisistä kaipaa elämänkaarijuhlia, tilaisuuksia pysähtyä hetkeksi merkittävän asian äärelle. Toki ylioppilasjuhlan merkitys on jossain määrin muuttunut tutkinnon yleistyttyä, mutta edelleen se markkeeraa tietyn elämänvaiheen (peruskoulutusvaiheen) päättymistä ja uuden alkamista. Eikä ole keneltäkään pois, että ylioppilaat juhlivat - minusta tuntuu, että nykyään juhlivat kyllä melkein kaikki ammattikoulunsakin päättäneet ihan yhtälailla. On myös väärää tasapäistämistä lähteä purkamaan kaikkia instituutioita sillä varjolla, että "ei Jorma ole ansainnut yo-juhlia, kun ei naapurin ammattikoulun käynyt Jakekaan saa yo-juhlia". Jake järjestää sitten ammattitutkintojuhlat, eikös juu?

Juhlat eivät myöskään ole pakollisia - voit jättää omasi väliin ja olla pitämättä lakkia. Aikamoista elämänkielteisyyttä ja tylsyyttä on kuitenkin julistaa, ettei kukaan muukaan saisi pitää tiettyjä saavutuksia arvossa.

Vierailija

koska varsinainen 12v koulutaival päättyy yleensä silloin ja monen itsenäinen elämä alkaa. YO-paperit saa nykyään tosi helpolla, eikä ainakaan mun juhlissa ens viikolla ole tarkoitus juhlia niitä kirjoitusten arvosanoja vaan sitä, että mä kaikista hankaluuksista huolimatta selvisin ja nyt mun ihan oma elämä saa alkaa :)

Vierailija

Ei munkaan mielestä se nyt niin iso asia, samanlainen koulun päättyminen kuin muul tkin. Mä kyllä pidän lakkia jos mennään Ullikselle, mutta en kyllä muuten. Ennenhän opiskelijat pitivät lakkia koko kesän.

Missä olet ap törmännyt tuohon kohkaamiseen?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat