Kysymys paperista, jonka päiväkoti täyttää 5-vuotisneuvolaa varten.

Vierailija

Minkälaisia asioita siinä arvioidaan, keskusteleeko päiväkoti havainnoistaan lapsessa vanhempien kanssa ensin, ja vaikuttaako arvio johonkin tulavaisuudessa?

Mikä merkitys koko paperilla on?

Kommentit (14)

Vierailija

Sitten päiväkodin kanssa käytiin molempien näkemykset pikaisesti läpi, ja sain molemmat laput mukaani neuvolakäynnille.

Oli muuten hämmästyttävästi joka ikinen ruksi samoissa kohdissa päiväkodilla ja minulla. Olisin luullut että edes jossain kohtaa näkemykset eroaisivat vähän.

Vierailija

on käytössä lomake, jossa on kohta sekä vanhempien että pph:n vastaukselle. Eli aivan hyvin saattaa olla jonkin asian kohdalla kaksi toisistaan poikkeavaa vastausta. Minä saatan olla sitä mieltä, että lapsi ei vielä osaa jotain asiaa ikätason mukaisesti, kun vanhemmat ovat laittaneet kohtaan, että osaa. Asiasta keskustellaan, mutta ei lähdetä rasteja muuttamaan.

Vierailija

meidän kunnassa lomake täytetään myös pph:ssa (keskustelu vanhempien kanssa) ja pph lähettää sen nlaan. Tein näin ja kirjoitin paperiin lapsen huomattavasta puhehäiriöstä. Sen jälkeen th soitti minulle ja oli erittäin närkästynyt vanhempiin; tyttö ei ollut ikinä puhunut nlassa mitään, uusintakäynneille ei oltu viety ja vanhemmat olivat vakuuttaneet, että puhuu hyvin. Eli muistakaa, että aina ei ole vanhemmista kyse vaan lapsen edusta! Tässä tapauksessa lapsen oikeudesta puheterapiaan ym. tarvittavaan.

Vierailija

Paperi menee suoraan sosviranomaisille ja kopio pollareille.

toivottavasti lapsesi ei ole hölösuu. tarhan tädit ovat taitavia urkkijoita!

Vierailija

Mm. sosiaalisista taidoista, osaako odottaa vuoroaan yms.

Syömisestä ja liikkumisesta.

Ja lappuhan annetaan vanhemmille vietäväksi neuvolaan, eli se ja sen tiedot ovat täysin avoimesti vanhempien luettavissa.

Vierailija

mistähän mun lapset on jääny paitsi ku ovat olleet kotihoidossa, enkä oo tollasista lapsen arvioinneista ees kuullu. Lapset 5 ja 7

Vierailija

saakin olla eri mieltä, koska lapsi käyttäytyy eri tavalla vanhempiensa kanssa ja päivähoidossa. Ammatti-ihmiset ymmärtävät tämän, sekä ph:ssa että nlassa. Th:n tehtävä on sitten testata, kumpi mielipide on lähempänä lapsen kehitystasoa. Yleisesti voisi olettaa, että vanhemmat saattaa antaa hieman todellisuutta paremman kuvan kehityksestä, päivähoidon ihmisillä on enemmän vertailukohtia ja yleensä kokemustakin ko. ikäluokasta. Tarkoitus on, että saadaan poimittua ikäluokasta ne, joilla on erityisen tuen tarvetta jollain osa-alueella.

Vierailija

Meidän päiväkodissa ainakin paperiin pyydetään vanhempien allekirjoitus. Jos vanhemmat on eri mieltä jostakin asiasta niin asioista jutellaan ja korjaillaan asiat niin, että molemmat ovat samaa mieltä. Avoimesti siis toimitaan.

Vierailija

lapsen paremmin kuin th, joten heidänkin arviollaan on merkitystä. 5-vuotisneuvola on tärkeä, koska jos siinä havaitaan jotain ongelmaa ehditään vielä puuttua ennen koulun alkua.

Paperin saa ihan nähtäväkseen tietenkin, joten ei siinä mitään salaisuuksia vanhempien tietämättä vaihdeta.

Vierailija

on ehkä jäänyt huomaamatta.

Lainaus:

mistähän mun lapset on jääny paitsi ku ovat olleet kotihoidossa, enkä oo tollasista lapsen arvioinneista ees kuullu. Lapset 5 ja 7

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat