Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kellään kokemuksia sisäänkääntyneestä häntäluusta?

Vierailija

Mulla oli tänään normi neuvolalääkäri, joka totesi, että mulla on sisäänkääntynyt häntäluu, jonka LUULISI haittaavan synnytystä. Mulla siis takana 4 synnytystä (ei ongelmia) eikä minkään raskauden aikana ole mainittu tästä vaivasta. Kuopuksen syntymän jälkeenkään en ole mielestäni murtanut luuta, mutta yhtenä vaihtoehtona lääkäri ehdotti, että jos se on mennyt vaikka viimeisimmässä synnytyksessä. Nyt mulla on aika gynepolille, jossa asiaa tutkitaan.

Nyt haluaisinkin kuulla kokemuksia, miten tällainen on vaikuttanut synnytykseen, sektiokaan ei kai ole poissuljettu tämän takia, mutta alatietähän kai näissäkin tapauksissa suositellaan syntymäreitiksi.

Että kiva kiva, olinkin just pääsemässä synnytyspelosta yli (edellisen synnytyksen loppu meni niin vauhdilla, etten ehtinyt saada puudutetta, josta seurasi paniikki ja tästä jäi tietysti pelko) ja nyt sitten tuli uusi huolen aihe synnytykseen...

maria80 rv 14+4

Kommentit (2)

Vierailija

itselläni ensimmäisessä synnytyksessä häntäluu vaurioitui ja vääntyi, ja tokaan synnytykseen mennessä vähän pelotti että miten se vaikuttaa. Mutta mitään ongelmaa ei siitä ollut kun löytyi oikea ponnistusasento. Jakkara oli täysin poissuljettu vaihtoehto mutta konttaus-ja pystyasennot taas tosi helppoja. Synnytin sitten kuopuksen nelinkontin säkkituoliin nojaten. Kätilö sanoi että näki ihan päällepäin että häntäluu on hassusti ja nyt kun seuraava synnytys on ihan käsillä, niin tiedetään jo että kokeillaan suoraan pystyasentoja, jakkaraa ei edes ehdoteta. Tai puoli-istuvaakaan.

Niin, ja viime synnytyksessä ponnistusvaihe kesti viisi minuuttia eli tosi helppo homma oli :-)

Vierailija

minä olen joskus murtanut häntäluuni lapsena hiihtomäessä, (kanto-prkl!), ja se on luutunut voimakkaaseen J-mutkaan sisään päin.

elämistä ja olemista ei haittaa mitenkään.

esikoisen reilun koon takia tehtiin synnytystapa-arvio. oli yli 4kg mukula tulossa.

synnytystapa-arviossa lantio kuvattiin, ja kahteen kertaan tehtiin "sisävenytystutkimus", ja vauvaa mitattiin ultralla.

lääkäri totesi, että häntäluu ei jousta kuten normaalisti, mutta täältä mahtuu vaikka vasikka..

no, synnytys meni muuten kai ihan normaalisti, paitsi ponnistusvaihe pitkittyi noin tunnin mittaiseksi. kätilö pyysi kaverisi toisenkin kätilön, eli mulla oli kaksi kätilöä vahtimassa sitä ponnistusvaihetta, kun tarjonnan kummallisuus oli selvillä jo ennen ponnistusvaihetta.

runttasin mukulan pihalle ihan omin voimin kuitenkin, ei mitään imukuppeja tms.

vauva tuli jokseenkin kummallisessa asennossa, kasvot alaspäin ja molemmat hartiat samaan tahtiin, oikein karhukoplameiningillä, koko matkan synnytyskanavassa, ja syntyi siinä asennossa.

no, niinhän siinä sitten kävi, että peräsuolen sulkijalihas repesi.

episiotomia oli siisti, ja kätilö ei meinannut millään uskoa, että mulla on jotain pielessä.

hannasi mokoma vastaan kun pyysin lääkäriä, mutta kun uhkasin lähteä ilman housuja siltä makaamalta käytävään huutelemaan sitä lääkäriä, niin kutsui.

ja leikkaukseen sitten korjattavaksi..

paikat ovat parantuneet hyvin, vaikkakin kaks viikkoa oli kyllä alapää ihan helkatin kipeä.. ja mikä tärkeintä, lapselle ei käynyt kuinkaan.

olisin ihan mielelläni voinut synnyttää nämä loputkin lapset alateitse.

mutta, koska virhetarjonnan syyksi epäillään lantionmuodon ja häntäluun yhdistelmää, ja koska peräsuolensulkijalihaksen korjaus uudelleen ei välttämättä onnistuisikaan niin loistavasti, on synnytystapani ollut siitä lähtien sektio.

tämä mulle kerrottiin jo esikoisen syntymän jälkeen synnytyssalissa.. että loput rouvan synnytykset on sitten sektioita.

mulla meni homma näin, kammoa ei jäänyt, eikä se sektiokaan mikään hirveä koettelemus ole ollut..

yksi sektiokin on takana, ja nyt odottelen toista sektiota =)

tunnen muutaman naisen, joilla on häntäluu murtunut, eikä ole ongelmia ollut synnytyksessä.

ja tiedänpä pari naista, joilla on paikat revenneet synnytyksessä, vaikka tarjonta on ollut ok, eikä häntäluussa ole ollut ongelmia.

kyllä ne susta hyvän huolen siellä synnärillä pitää, ja jos asiaa ensin vielä tutkitaan, niin sitten ehkä sinäkin saat mielen rauhan synnytykseen menosta, on se sitten alatie tai sektio.

synnytyspelosta kannattaa mainita äitiyspolin käynnillä, jotta saisit siihen keskusteluapua, joa koet sellaista tarvitsevasi.

-ennis- ja Otso ja Into rv18+0

Uusimmat

Suosituimmat