Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä kiusaavalle 6v naapurinpojalle?

Vierailija

Olen ihan kuutamolla tämän meidän tapauksen kanssa. Meidän naapurissa on esikouluikäinen poika, joka on oikeasti tosi hirveä. Meidän 3-vuotias poika tietty tykkää siitä ja on vaikea pitää ne erossa.

Kerron jotain taustaa tuosta naapurin pojasta. Hänellä on isoveli 10v. Lisäksi hän on leikkinyt koko ikänsä 8v naapurin pojan kanssa, jolla on myös paljon paljon pahoja tapoja. Nämä kaksi vanhempaa ovat sitten opettaneet nuoremmalle kaikenlaista pahaa ja nuorempi haluaa "kostaa" ne meidän pojalle, kun on niin paljon pienempi.

Esim. ekana kesänä, kun meidän poika osasi kävellä (reilun 1v ikäinen), tämä poika ajoi monta kertaa pyörällä suoraan päälle, heitti hiekkaa naamalle, juoksutti pientä raukkaa pitkin pihoja (itse ajoi pyörällä), ym. ym. Tuolloin vielä hänen äitinsä oli joskus pihalla vahtimassa, mitä jälkikasvu tekee. Mutta ei juurikaan puuttunut niiden tekemisiin. Äidin läsnäolo kuitenkin kitki pahimmat tavat pois!

Sama meno on jatkunut nyt 2v. Viimeksi tänään sai meidän pojan ylähuulen halki lapiolla, juoksutti vaarallisissa paikoissa (pihan reunalla puro), rikkoi meidän juomapullon, potkaisi pallon tahallaan suoraan mahaan ja muuta mukavaa. Näin kesäisin tilanne on pahempi kuin talvella!?!

Joskus olen yrittänyt komentaa tuota poikaa, mutta hän vain sanoo etten saa komentaa häntä. Talvesta lähtien en ole juurikaan komentanut häntä, mutta jos tekee jotain väärin, niin vien meidän huutavan pojan pois (ei ole moksiskaan, kun isompi "kiusaa", mutta mun komenteluista tulee kova huuto ja mielipaha) tai kommentoin kuin ohimennen, että tosi fiksua opettaa pienemmilleen tuollaisia. Poika onkin alkanut katsomaan mua aina alta kulmien, kun on taas tehnyt jotain pahaa ja uhkaa lähteä kotiin (saa meidän pojan itkemään). Oon tainnu saada poikien keskuudessa ilkeän äidin maineen, kun komentelen omaa poikaakin niin kovasti. Jos ollaan kaksin ulkona, niin komentelua ei tarvita!

Meidän pihassa ei ole muita leikkikavereita. Vähän matkan päässä on leikkipuisto ja usein olemmekin siellä tai lähdemme kokonaan johonkin muualle. Leikkipuiston valtaa iltaisin ja viikonloppuisin kouluikäiset, joten sinnekään ei aina voi mennä. Jos meidän poika vain vilahdukseltakin näkee naapurinpojan, niin hänen peräänsä pitää lähteä. Eikä sisään tulla muuta kuin huudon kanssa (olis niin kiva leikkiä).

Olen puhunut asiasta heidän äidilleen, mutta eipä juuri korviaan lotkauta. Tokaisee suurinpiirtein: pojat on poikia. Heidän isänsä välittää vielä vähemmän (en ole muuten nähnyt ulkona kuin kävelemässä autolle). Muilta olen kuullutkin, että tämä 6v kohtelee kaikkia pienempiään huonosti, mm. pahoinpitelee koiria!

Olisi niin helppoa olla omassa pihassa, nyt kun on 4-kuinen vauva menossa mukana. Mutta tämä on kyllä ihan mahdotonta. Viimeisen vuoden aikana emme juurikaan ole enää tavanneet (ehkä kerran parissa viikossa), mutta sillon kun pojat näkee toisensa, niin meno on ihan päätöntä.

Meidän poika on pohjimmiltaan ujo ja kiltti. Mutta tuttujen seurassa meno on varsin hulvatonta. Osaksi villeyttä pistän naapurin pojan piikkiin, mutta kaipa tuota tempperamenttia löytyy omastakin takaa.

Onkohan mitään tehtävissä?

Samalla pelkään sitä, että onko meidän poika vietävissä 100-0, sitten kun on isompi ja pitää kokeilla kaikenlaista (varsinkin niitä luvattomia juttuja). Nyt siis näyttäisi siltä, että poika tekee kiltisti sitä mitä isommat käskee. Herääköhän itsesuojeluvaisto tms. koskaan?

Kommentit (2)

Vierailija

Mielestäni 6-vuotiaan lapssen ongelmat juontavat juurensa hänen omasta kodistaan. Hän ei todennäköisesti ole löytänyt perheensä keskuudessa omaa paikkaansa ja/tai jäänyt vaille elämän perusasioita.

Lapsi ei itse pysty asialle tekemään mitään, vain vanhemmat kykenevät siihen. Mikäli (ja näin näyttäisi olevan) hänen omat vanhempansa ovat taitamattomia näkemään tilannetta saatika korjaamaan sitä, ainoaksi keinoksi jää ulkopuolinen apu.

Olisiko mahdollista laatia pihamaalle ihan omat leikkisäännöt, joita jokainen noudattaa. Jos sääntöjä rikkoo, joutuu olemaan yksin. Jos taas osaa noudattaa niitä, palkinnoksi voidaan vaikkapa pelata palloa, rakentaa hiekkalinna, tehdä majaleikki tms.

Nähdäkseni tuo naapurin poika käyttäytyy häiritsevästi vain sen vuoksi, että hän haluaa vanhemman ihmisen huomiota ja kaipaa selkeitä rajoja. Toisen kotiin ei kukaan voi mennä, mutta sieltä pihamaalta poikaressu voisi kenties löytää luotettavan vanhemman, joka kunnioittaa hänen kilttejä tekojaan ja tuomitsee tyhmäilyt.

Tämä tietenkin vaatii panostusta ja joskus saattaa tuntua, että lapsiluku on lisääntynyt yhdellä. Toisaalta auttamalla tuota lasta, voit pelastaa hänet ikävältä tulevaisuudelta ja kenties välttää yhden koulukiusaajan ja nuorisorikollisen syntymän.

Vierailija

Itse todellakin tekisin tuolle isommalle pojalle että myös sinulla on

oikeus komentaa häntä!

Ja vakavasti ottaisin puheeksi pojan vanhempien kanssa. Käy näyttämässä mahdollisia vammoja tms pojan äidille ja kysy onko tämä välinpitämättömyyden arvoista.

Tuon ikäinen on vielä niin pieni että on helposti vietävissä. Varsinkin kun varmasti ns ihannoi isompaa poikaa ja ns mielyttämisen halu on kova.

Puhu lapsellesi että on vaarallista tehdä näin tai niin. Ja että tuo isompi poika on paljon vanhempi, eikä pelaa reiluilla säännöillä.

Se että tuo isompi poika saa LAPIOLLA huulen toiselta halki, kuulostaa jo siltä että nyt on asiaan puututtava myös isomman pojan vanhempien!!!

Inhottava tilanne, kun varmasti lapsesi ihannoi vanhempaa poikaa ja hänelle olisi tärkeää saada leikkiä. Mutta turvallisuus ensimmäisenä mielestäni.

Me vanhemmat olemme onneksi olemassa pitämässä pikkuisten puolta.

Uusimmat

Suosituimmat