Vierailija

Entäs paistettuna/uunissa tehdyssä ruuassa. Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla on merenelävät, mutta mitä se tarkoittaa? Kyllähän kalaakin saa kypsennettynä syödä ja onhan sekin merenelävä?

Kommentit (15)

että hän ei anna minun syödä kuumentamattomia katkarapuja, mutta antaa syödä itsetehtyä graavia. Mutta ei mitään mikä on ollu vakumissa......

Lainaus:

Siis ainoastaan ulkomaiset pakastevadelmathan täytyy kuumentaa. Eihän nyt tavallaisia marjoja (suomalaisia) tarvitse, eikä varsinkaan itse kerättyjä! ???

En minä sille voi mitään, että kahdessa eri neuvolassa olen tällaiset ohjeet saanut. Koski siis ihan kotimaisiakin pakastevihanneksia, ja marjoja. Katkaravuista sanoi, että ne täytyy kypsentää kunnolla ehdottomasti. Tällaisen tiedon minä olen saanut. Tosin ei sillä väliä, kun en muutenkaan syö katkarapuja, tai pakastevihanneksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pakastettut katkaravut ovat KYPSENNETTYJÄ!!!! Ne eivät missään tapauksessa ole raakoja....

Ja kyllä minä ainakin syön suoraan pakastimesta sulatettuja katkarapuja raskaana. Esim.ö katkarapusalaatissa tai -leivässä NAM!!!

Oletko varma että ne on raakoja? En tosin itse koskaan syö katkarapuja, mutta jotenkin muistelen, että raa'at ei ole vaaleanpunaisia, vaan ne just kypsentäessä muuttaa väriä. Ja eikö ne pakastetut ole vaaleanpunaisia? Eli silloin (jos siis osun oikeaan) ne olisi esikypsennettyjä.

Mä kyselin just neuvolassa viimeviikolla tota pakastevihannes, ja katkarapu hommaa. Terkka sanoi, että pakastevihannekset, marjat ja katkaravut tulee kypsentää hyvin ennen syömistä. Mikrolämmitys ei riitä!

eli keitettyinä pakastettuja? Raakana pakastettuja saa vain erikoisliikkeistä.

Silti lienee viisasta noudattaa samaa periaatetta kuin pakastekasvisten ja -vadelmien kanssa, eli kuumennus listeriariskin vuoksi lienee tarpeen.

Lainaus:

.ei raakoja kalatuotteita ei raakaa liaa ei tuorejuustoja ei makeutusaineita ei maksaa

Siis ainoastaan ulkomaiset pakastevadelmathan täytyy kuumentaa. Eihän nyt tavallaisia marjoja (suomalaisia) tarvitse, eikä varsinkaan itse kerättyjä! ???

Voiko katkarapuja syödä,jos ne ottaa pakastimesta ja kuumentaa mikrossa esim. täydellä teholla 2 min? Entäs pizzassa??? Mutta salaatissa ei varmaan, koska ne on vain sulatettu pakasteesta.

ap

Kuumennus yli 70 asteeseen tuhoaa listerian, eli keittää ei tarvitse, kunhan varmistaa, että tuote kokonaisuudessaan kuumenee 70 asteeseen. Mikro ei tosiaan ole sopiva, kun se kuumentaa epätasaisesti.

Lainaus:

Mä kyselin just neuvolassa viimeviikolla tota pakastevihannes, ja katkarapu hommaa. Terkka sanoi, että pakastevihannekset, marjat ja katkaravut tulee kypsentää hyvin ennen syömistä. Mikrolämmitys ei riitä!

Haloo! Maalaisjärki taas käyttöön. Tietenkin katkaravut ovat kypsennettyjä! Eihän pakastekatkarapuja edes kuulu lämmittää, ne muuttuu kumisiksi ja koviksi, koska ovat jo kertaalleen kypsennettyjä. Toki pakastekatkarapuja myydään myös raakoina, mutta sillon ne ovat harmaita ja läpikuultavia ja niissä lukee, etteivät ne ole sellaisenaan syötäviä.

Ei myöskään itse kerätyissä, suomalaisissa marjoissa ole mitään vaara. Ainoastaan esim. mansikoissa pitää tsekata, ettei niissä ole multaa.

Juu

Ne kuuluu kuumentaa, koska pakastus ei ole turvallinen keino raskaalle säilöä ruokaa. Jos on vaikka laivassa mennyt sähköt hetkeksi, tai joku kylmäketjun vaihe on jättänyt ne hetkeksi sulamaan johonkin. Pitäisikö itse käyttää sitä kuuluisaa maalisjärkeä? Raakoja ei myöskään saa syödä.

Juu

Vierailija kirjoitti:
Haloo! Maalaisjärki taas käyttöön. Tietenkin katkaravut ovat kypsennettyjä! Eihän pakastekatkarapuja edes kuulu lämmittää, ne muuttuu kumisiksi ja koviksi, koska ovat jo kertaalleen kypsennettyjä. Toki pakastekatkarapuja myydään myös raakoina, mutta sillon ne ovat harmaita ja läpikuultavia ja niissä lukee, etteivät ne ole sellaisenaan syötäviä.
Ei myöskään itse kerätyissä, suomalaisissa marjoissa ole mitään vaara. Ainoastaan esim. mansikoissa pitää tsekata, ettei niissä ole multaa.

Hei haloo itsellesi. Ne kuuluu kuumentaa, koska pakastus ei ole turvallinen keino raskaalle säilöä ruokaa. Jos on vaikka laivassa mennyt sähköt hetkeksi, tai joku kylmäketjun vaihe on jättänyt ne hetkeksi sulamaan johonkin. Pitäisikö itse käyttää sitä kuuluisaa maalisjärkeä? Raakoja ei myöskään saa syödä.

Kylmäketjusta

Jos kylmäketjun katkeamista pelkää niin syöminen menee varsin vaikeaksi (käytännössä mille tahansa kylmässä säilytettävälle tuotteelle vois näin käydä).

Suomeen tuotavissa tuotteissa kylmäketju _ei_  kuitenkaan saa katketa.

Katkarapuja voi ostaa raakana tai esikeitettynä. Raa'an katkaravun tunnistaa harmaasta väristä, kypsän taas punaisesta. Katkarapujen osalta noudattaisin maalaisjärkeä. Jos ostat pakasteesta esikeitettyjä katkarapuja ja käytät ne itse (seisottamatta niitä useita tunteja pöydällä) niin syöminen on ok. Välttäisin esim. buffetissa seisseitä katkarapuja ihan vain sen takia, että pilaantuvat helposti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat