Tunnusta: Oletko RASISTI?

Vierailija

asteikolla 1-10 ja miksi.. perustele, montako ulkomaalaista tunnet niemeltä, kun senkin vielä kerrot..

Sivut

Kommentit (31)

Vierailija

Lainaus:

Kyllä, se oli omaa joustamattomuutta ja sopeutumattomuutta yhteiskuntaan. Ja ennenkaikkea sopeutumattomuutta siihen jatkuvaan kusettamiseen, korruptioon, lääppimiseen,... saisin tuosta kaikesta 200 sivuisen romaanin aikaiseksi. Toki jos olisi asunut siellä enemmän kuin pari vuotta, olisin päässyt omasta shokistani yli ja nauraen näyttänyt keskaria takaisin.. ehkä.

En opetellut kieltä, koska englanti oli virallinen kieli siinä muslimimaassa. Köyhätkin osasivat yleensä englantia edes vähän - sen takia tiedän, mitä he huusivat minulle, kun yksinäisenä naisena kävelin kadulla...

En halua mainita maata, koska siinä maassa ei ole kuin kourallinen suomalaisia. Mutta sen kerron, että yläluokka on maasta paennut, koska he itsekin vihaavat oman maansa mädännäisyyttä.

En vain mahda mitään, kun näen saman rodun edustajia täällä päin maailmaa, nousee minulle karvat pystyyn.

Lainaus:

ja joustamattomuudesta, siitä ettet päässyt sisälle ao. yhteiskuntaan?

Suomessa on paljon ulkomaalaisia jotka haukkuvat kuinka kurja maa tämä on jne. ja yhteistä heille on se että he eivät osaa kieltä, heidän avioliittonsa usein epäonnistuvat varhaisessa vaiheessa, kielitaidon puutteen vuoksi ei löydy kunnon töitä.. he jäävät heitteille, syrjäytyvät.

Olen myös asunut islamilaisessa maassa ja en ole muslimi tms. mutta minulla on etupäässä vain hyvää sanottavaa ao. maan ihmisistä. Minä opettelin kielen heti ja se "pelasti" minut.

Vierailija

ja joustamattomuudesta, siitä ettet päässyt sisälle ao. yhteiskuntaan?

Suomessa on paljon ulkomaalaisia jotka haukkuvat kuinka kurja maa tämä on jne. ja yhteistä heille on se että he eivät osaa kieltä, heidän avioliittonsa usein epäonnistuvat varhaisessa vaiheessa, kielitaidon puutteen vuoksi ei löydy kunnon töitä.. he jäävät heitteille, syrjäytyvät.

Olen myös asunut islamilaisessa maassa ja en ole muslimi tms. mutta minulla on etupäässä vain hyvää sanottavaa ao. maan ihmisistä. Minä opettelin kielen heti ja se "pelasti" minut.

Vierailija

Onko se maahanmuuttajan vika, jos sossu ei (mielestäsi) toimi kuten pitäisi?

Yksinhuoltajanakaan en saanut sossusta kerran pyytämääni tukea ennenkuin asumistuki myönnettiin. Sain tuon asumistuen osuuden LAINAKSI! Niin nöyryyttävää ja loukkaavaa kun samalla sossun elätit haki rahaa uusiin huonekaluihin ja lasten Reimatecceihin ilman takaisinmaksuvelvoitetta.

[/quote]

Vierailija

Ennen kuin muutin muslimimaahan kymmenisen vuotta sitten, olisin sanonut arvosanaksi 1. Kummasti ulkomailla eläminen muutti hyvin monet meistä rasisteiksi... Todettakoon, että kyse on maasta. Mitä rankempi maa, sitä isompi rasisti.

Ja tunnen tuhansia ulkomaalaisia. Koska tuon muslimimaan jälkeen olen asunut eräässä eurooppalaisessa metropolissakin, jossa lasten koululuokalla oli 14 eri kansallisuutta.

Vierailija

Kyllä minuakin on ulkomailla ja Suomessakin kadulla lähennelty, mutta en kanna kaunaa kelleen.. sitä sattuu. Ihmiset ovat ihmisiä, en jaksaisi alkaa vihaamaan ihmisiä sen vuoksi. Usein ehdoteltiin seksiä suoraan (Italiassa asuessani) mutta en minä ala viihaan koko kansaa sen vuoksi, sehän olisi moukkamaista.

Ajattelitko koskaan ettei uhailu kuuluu sen maan tapoihin ja kulttuuriin?

- se siis joka oli asunut myös muslimimaassa.

Vierailija

Koin ja koen edelleenkin että työssäkäyvää yksinhuoltajaa arvostetaan tässä maassa vähemmän kuin niitä jotka makaa kotona tai maleksii steissillä. Olkoon rotu mikä tahansa - koskee myös ap suomalaisia. Systeemissä on todellakin vikaa ja onhan se väärin että sitä kautta koen moiset asukit häiritsevinä. Mutta pointtini oli ennenkaikkea se että niitä ulkomaalaisia maleksijoita hyysätään sen sijaan että pantaisiin töihin ja pakotettaisiin sopeutumaan yhteiskuntaan.

Olen itse asunut ulkomailla eikä tullut mieleenikään käyttäytyä huonosti tai poikkeavasti ko maassa. Ymmärsin omilla pikku aivoillani että sopeutumalla ympäröivään porukkaan kaikki pääsee helpommalla ja minut hyväksytään nopeasti yhteisön jäseneksi. Samoin minulla on paljon vierasmaalaisia työkavereita ja ystäviä joten rasismini on hyvin valikoivaa.

Vierailija

Mutta aina tulee muistaa ettei vallitseviin olosuhteisiin varsinkaan näissä köyhissä ja ei-demokraattisissa maissa tavalliset kansalaiset voi vaikuttaa mitenkään, heidän tulee elää ja heidät pakotetaan elämään maan lakien ja säädösten mukaan. Köyhyys synnytää riistoa ja pahoinvoinitia, joka näkyy sitten esim. naisten alistamisena.

Usein naiset itse eivät koe olevansa alistettuja, näin on esim. monessa islamilaisessa maassa, muistan lukeneeni tutkimuksen tästä asiasta.

Vierailija

tai joku pohjois-Afrikan maa?

Vaadittiinko sinulta lahjuksia?

Minäkin olen lahjuksia maksanut, mutta minusta se oli oikeasti kätevä tapa saada asioihin vauhtia. Muuten asiat saattoivat junnata paikalla viikkokaupalla, virkamiehillä oli huonot palkat, joten usein hyvin mitätön summa sai asiat rullaamaan.

Minua ei koskaan ao. maassa lähennelty, vaikka olen blondi. Siinä maassa ei ole turistikulttuuria.

-en muista mikä numero olin.

Vierailija

Mun mielestä joihinkin kulttuureihin/uskontoihin/yhteiskuntiin sisältyy ihmisoikeuksia loukkaavia piirteitä, päällimmäisenä tietysti naisiin kohdistuva epätasa-arvo ja väkivalta, kunniamurhat, molempien sukupuolten ympärileikkaus muutamia mainitakseni. Koen vaikeaksi arvostaa tällaista. Minkään kulttuurin yksittäisiä edustajia en kuitenkaan lähtökohtaisesti leimaa esim. ihmisoikeusrikkojiksi tai naisten oikeuksien polkijoiksi.

Sen sijaan en usko, että minkään rodun, jos sellaista termiä nyt voi edes käyttää, ominaispiirteisiin kuuluu esimerkiksi tyhmyys tai väkivaltaisuus.

Tuttavapiiriin kuuluu ulkomaalaisia, olen viettänyt vuoden ulkomailla.

Vierailija

Raskain sydämin myönnän, että olen rasisti. Minäkin olen yksi näitä, joiden rasistiset piirteet tulivat esille vasta ulkomailla asuessani. Itse asuin englanninkielisessä maassa erittäin monikulttuurisessa ympäristössä. Vaikka sinne lähdin avoimin mielin ja rasistisuutta halveksien, todellisuus tuli sitten kuitenkin vastaan. Vaikka tunnen joitakin erittäin ihania ei-valkoihoisia ihmisiä joita kunnioitan syvästi, suhtaudun eritoten tiettyjen (alempien) sosiaaliluokkien afrikkalaisiin ja karibialaisiin ihmisryhmiin nykyään suurin varauksin. Rasistisuutta en tosin näytä ulospäin, olen siis piilorasisti. Samalla halveksin ja säälin salaa peittelemättömän rasistisesti käyttäytyviä ei-valkoihoisia, erityisesti naisten joukossa näitä on todella paljon. Liekö syynä kateellisuus vai parantumatta jääneet kolonialismihaavat, en tiedä.

En usko monikulttuurisen yhteiskunnan toimivuuteen ainakaan siinä mielessä kun sitä näemme esimerkiksi Euroopassa. Ainoa tapa, jolla se voi edes jotenkin toimia, lienee alkuaikojen Yhdysvaltain siirtolaismalli, eli vanha kulttuuri ja kansallisuus heitetään pitkälti menemään ja otetaan tilalle uusi. Puhutaan lapsille maan kieltä, annetaan paikalliset nimet ym. Rankkaa tämä on tietysti, mutta eihän toiseen maahan ole pakko muuttaa. Sitä en ymmärrä, jos vieraassa maassa hengaa maanmiestensä kanssa eikä integroidu lainkaan. Itsekin välttelin suomalaisia ulkomailla asuessani, koska sain maasta enemmän irti näin.

Olen itse naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa, tosin hän on valkoihoinen.

Vierailija

Lainaus:

asteikolla 1-10 ja miksi.. perustele, montako ulkomaalaista tunnet niemeltä, kun senkin vielä kerrot..

Rasismilla ja ulkomaalaisten tuntemisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa! Todellinen järjen jättiläinen taas kyseessä...

Vierailija

Tervetulleita on kaikki ne ulkomaalaiset rotuun tai ihonväriin katsomatta jotka tulevat tänne töihin ja sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan osana meitä. Mutta jos tullaan ns. "pakolaisina" elämään sossun rahoilla ja rettelöimään steissille niin yksikin rike ja menolippu kotiin!!

Miksikö: yksinhuoltajanakaan en saanut sossusta kerran pyytämääni tukea ennenkuin asumistuki myönnettiin. Sain tuon asumistuen osuuden LAINAKSI! Niin nöyryyttävää ja loukkaavaa kun samalla sossun elätit haki rahaa uusiin huonekaluihin ja lasten Reimatecceihin ilman takaisinmaksuvelvoitetta.

Vierailija

Minusta ihmisissä ei ole rotuja. Tietääkseni kun ihmisiä ei jalosteta.

Hyvin monenlaisia kulttuureja kylläkin ja toisia niistä arvostan ja toisia en. Monikulttuurisuus on minusta hyvin valitettava tila. Tavoitetila on läheisten kulttuurien vuorovaikutus.

Tunnen kymmenkunta ulkomaalista läheisesti ja ehkä sata nimeltä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat