Seuraa 

katso uutinen:

http://www.iltasanomat.fi/Uutiset/stadi/uutinen.asp?id=1453923

Ihan vain keskustelun avaukseksi

Tällä haluan vain sanoa, ettei ole yhtä totuutta, joten ei kannata olla liian ärhäkkä.....

T: äiti ja rintareppu, joka kerran täällä palstalla sai kantoliinailijat kimppuunsa

Sivut

Kommentit (17)

mutta olen samaa mieltä sitä että kantoliina/kantoreppu/rintareppu/kantorinkka/

ihan-sama-minkäniminen-kantolaite, VOI olla vaarallinen niin bussissa, rappusissa, kävelyllä tai kotona. Mutta ei se vauva ole välttämättä bussissa niin turvattu niissä rattaissakaan, varsinkaan jos ei rattaiden 5-piste vyöt oli kiinnittetty, kuomu ylhäällä, jarrut päällä, lapsi puoli-istuvassa asennossa selkämenosuuntaan, vanhempi aisassa kiinni jnejne. HKL muistuttaa kyllä ihan järkevästä asiasta, mutta kyllähän jokainen voi käyttää omaa harkintakykyänsä. Tokkopa HKL haluaa tuolla varoituksella estää kantoliinailun (ja maksavat asiakkaat) saadakseen kuljettaa entistä enemmän vanhempia vaunuineen ilmaiseksi?

En minäkään oikein ymmärrä miten tämä liittyy siihen, että kantoliinaa pidetään parempana vaihtoehtona vauvalle kuin rintareppua. Samanlaiseen vaaratilanteeseenhan vauva joutuu bussissa myös rintarepussa. Vai onko tarkoitus etsiä negatiivisia puolia kantoliinoista ylipäätään? Muistan muuten jostain ihan vähän aikaa sitten lukeneeni vaunuista, jotka bussin äkkijarrutuksessa kieppasivat katolleen kun äidin ote oli luiskahtanut työntöaisasta. Harmi, että en muista missä se oli...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

En minäkään ymmärrä ketjun aloittajan motiivia, mutta tuo keskustelu kantoliinasta bussissa liittyy yleisemmin siihen, että vaunuilla liikkuvat saavat matkustaa ilmaiseksi, mutta liinassa lasta kuljettava ei. Asiaan halutaan tasapuolisuutta, ja siksi tämä asia on nostettu framille -ei siksi, että olisi nyt tajuttu kantoliinan olevan jotenkin turvaton.

Itse kannoin lasta aikanaan paljonkin liinassa ja Patapumissa, kun hän niissä hyvin viihtyi, mutta bussimatkalla oli vaunut siitä syystä, että pääsi ilmaiseksi, ei siksi, että liinailu olisi jotenkin turvatonta...

En vaan jaksanut enää kantaa. Aika bodattuja sais mammat olla, että kaikki jaksaisivat kantaa vauvojaan 7 kk:n iästä alkaen ;)

huldio:

Lainaus:

Mutta kantoliinailijat, mitä mieltä olette siitä, että Espoon kaupungin fysioterapeutti suosittelee kantoliinaa vasta 7 kk iästä alkaen. Lapsi olisi silloin hänen ohjeidensa mukaan vasta valmis liinailuun fysiologisesti. Tämän tiedon vahvisti kokenut ja todella fiksu neuvolan täti.

t. äiti ja kantoliinassa juuri nyt nukkuva 6 viikkoinen vauva.

Minä liikuin vauvan kanssa lähinnä ratikoissa liinaillen, kun vauva oli 1-5kk. Ei viihtynyt vaunuissa, mutta nukkui kivasti liinassa, niin pääsin asioita hoitamaan ja yleensä hieman " oioin" matkaa ratikalla, ettei jalat olisi niin väsyneet, kun muutenkin sai vauvaa kantaa paljon ja kävellä. Itse olen nähnyt monta kertaa, kun vaunut ovat jotenkin jumiutuneet pyörästä lattian ja laiturin väliin tms., joten erilaiset vaaratilanteet mahdollisia kai vaunuillessakin:=). Onneksi liinailua ei sentään ole päätetty kieltää!!;=)

-k

(liinailun ja ergonomisten kantoreppujen puolesta;=)

mielestäni järkikin sanoo että sellaisessa bussissa missä seistään ja tasapainon pitäminen on muutenkin hankalaa on vaarana että kantovälineessä lasta kuljettava henkilö kaatuu lapsen päälle. Mutta eihän tässä nyt ole mitenkään oleellista onko lapsi kantoliinassa,-repussa vai rintarepussa?

Ja vaunut toki voivat kaatua, joskin se minun järjelläni on kuitenkin pienempi paha kuin vauvan päälle kaatuminen, etenkin talvella kun vauvat ovat vaunuissa niin tiiviisti topattuna etteivät ihan heti tipahda.

Itse en julkisia käytä mutta toki ottaisin silloin mieluummin vaunut ihan vain siksi ettei matkasta tarvitse maksaa;) Vaikka meillä muuten ei vaunuille/rattaille juuri käyttöä olekaan.

Ja niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, kaikki neuvolantädit ja fysioterapeutit eivät todellakaan tiedä miten lapsi on kantoliinassa tai mitä eroa ulkonäön lisäksi on kantoliinalla, kantorepulla ja rintarepulla. Ei kaikkia vain kiinnosta paneutua sen syvällisemmin näihinkään asioihin.

Uskoisin että suurin osa lapsista kyllä kieltäytyisi kohteliaasti koko kantamisesta jos sen saisi aloittaa vasta 7-kuisena.Jos lasta ei siihen mennessä ole kannettu niin yleensä maailman itsenäinen tutkiminen kiinnostaa enemmän kuin liinassa kököttäminen.

Plus että täysin kokemattomalle kantajalle voi olla täysin mahdotonta alkaa yhtäkkiä kantamaan mahdollisesti yli 10-kiloistakin lasta kun jos se pikkuvauvankin kantaminen saattaa alussa tuntua lihaksissa.

Istuminen tuntuisi maalaisjärjellä seisomista turvallisemmalta ja ruuhkabussissakin voi ystävällisen näköiseltä ihmiseltä kysyä, josko pääsisi vauvan turvallisuuden vuoksi istumaan. Täällä Itä-Suomessa ei muuten pääse vaunujen kanssakaan ilmaiseksi. Siihen kai on yritetty kiinnittää huomiota, että kuljettaja ei lähtisi ajamaan, ennen kuin äiti on päässyt maksamasta turvallisesti vaunujen luo..

Kyselisin vielä liinailusta, esikoista kun odottelen. Onko kellään kokemusta vauva-lehden tilaajalahjana saatavasta liinasta ja sen mukana tulevista sidontaohjeista? Sopiiko vastasyntyneelle? Vasta pakettia odottelen, joten en vielä tiedä, mikälainen se on.

Bussi on vaarallinen paikka vauvalle mutta niin on moni muukin. Mutta kantoliinailijat, mitä mieltä olette siitä, että Espoon kaupungin fysioterapeutti suosittelee kantoliinaa vasta 7 kk iästä alkaen. Lapsi olisi silloin hänen ohjeidensa mukaan vasta valmis liinailuun fysiologisesti. Tämän tiedon vahvisti kokenut ja todella fiksu neuvolan täti.

t. äiti ja kantoliinassa juuri nyt nukkuva 6 viikkoinen vauva.

miten tämä liittyy keskusteluun kantoliina vs. rintareppu, mutta tuossa linkin jutussa on hyviä pointteja. Olen itsekin miettinyt ja pähkäillyt tätä paljon, sillä meillä on 2 v. esikoinen ja 4 kk:n ikäinen vauva, joita kuljetan niin, että isompi on rattaissa ja toinen kantoliinassa.

Mua pelottaa tosi paljon, että bussi tekisi äkkijarrutuksen ja oma painoni musertaisi vauvan (näin kyllä kävisi, jos vauva olisi rintarepussakin)! Meillä ei ole kaksosrattaita, enkä haluaisi kuljettaa vauvaa vaunuissa, koska hän ei kertakaikkiaan niissä viihdy. Mitä mieltä olette, onko parempi huudattaa (tai paremmin kuvaava verbi olis varmaan karjuminen tai kirkuminen...) vauvaa vaunuissa bussissa kuin pitää häntä liinassa? Isompi voi tietysti kävelläkin/matkustaa seisomalaudalla.

Ja olen tosiaan yrittänyt kaikkeni, että vauva viihtyisi vaunuissa (huolehdin, ettei ole kylmä/kuuma/nälkä/märkä vaippa ja juttelen/yritän rauhoittaa ja viihdyttää jne.), mutta ei! Osasyy tähän on, että vauvalla on refluksi- eli maidon takaisinvirtaus-diagnoosi, ja makuuasento on hänelle hankala ja tuntuu pahalta.

Ja joka kerta, kun vaunuissa matkustellaan, mummot kokevat asiakseen huomautella vauvan itkemisestä. Ihan niin kuin en muutenkin olisi stressaantunut ja pahoillani vauvan puolesta siinä tilanteessa....

Evulilli:

Lainaus:

katso uutinen:

http://www.iltasanomat.fi/Uutiset/stadi/uutinen.asp?id=1453923

Ihan vain keskustelun avaukseksi

Tällä haluan vain sanoa, ettei ole yhtä totuutta, joten ei kannata olla liian ärhäkkä.....

T: äiti ja rintareppu, joka kerran täällä palstalla sai kantoliinailijat kimppuunsa

Eihän se liina bussissa varmaan 100% turvallinen ole, mutta entä kun pitäisi päästä esim. lääkäriin eikä voi luottaa siihen, että rattaat mahtuvat bussiin? Elämä on vaarallista. Olen nähnyt muutaman kerran rattaiden kaatuvan bussissa, ja olen itse kuljettajan ajovirheen takia kaatunut bussissa vaunujen päälle niin, että sain mahtavat ruhjeet reisiini.

Juttu on nostettu esiin, koska silloin tällöin on ehdotettu, että myös kantoliinassa lasta kantava aikuinen pääsisi ilmaiseksi. Tähän asti HKL on perustellut kielteistä kantaansa sillä, että kantoliinassa olevaa lastahan ei tarvitse jättää yksin maksamisen ajaksi. Perustelu on ontunut, koska metroissa tai lähijunissakaan ei tarvitse jättää lasta yksin. Eli nyt sitten keksittiin tämä turvallisuusjuttu. Siitäkin on keskusteltu, onko HKL:n tuettava lapsiperheitä. Ensinnäkin, julkisten käyttöä kannattaa edistää. Toisekseen, jos poistetaan " vapaamatkustusoikeus" , poistetaan sitten samalla eläkeläis- ja opiskelija-alennuksetkin. Monilla rattaiden kanssa matkustavilla on kuukausikortti taskussa eli matka on maksettu, mutta usein saa jäädä räntäsateeseen odottamaan, että mahtuu bussiin.

Fyssarikommenttiin: Kättärillä fyssari nimen omaan kehotti käyttämään kantoliinaa. Kaikki sidonnat eivät tietenkään vastasyntyneelle sovi.

emme asu kaupungissa, meillä on vain yksi auto käytössä ja vain miehellä on ajokortti.

pojan kanssa bussilla kulkiessa vaunut on kyllä mukana, mutta niitä ei saa bussiin sisälle vaan ne on laitettava alas varastotilaan. poika viihtyy liinassa ja nukkuu siinä mielellään matkan ajan (yleensä ollaan liikkeellä just nukkumisaikaan). se on siis ainoa vaihtoehto, koska en kuitenkaan pystyisi pitämään häntä sylissä irtonaisena koko matkaa (päälle 30 min.) ja turvakaukaloakaan en saa kuljetettua enää kaiken muun lisäksi.

tietysti aina hiukan pelottaa, että mitä jos...

täällä (Porissa) kaupunkilinjoilla kuljettaessa ei vaunuilijat pääse ilmaseks. silloinkin eniten turvallisuus riippuu ihan kuskista. niitä on hurjempia ja rauhallisempia. kun istun kantoliinan kanssa etupenkkiin niin kyyti on varmempaa kuin jos jäisin taakse vaunujen kanssa. aina voi se " rallikuski" sattua just sillon...

kaupungeissa joukkoliikennettä tulisi suosia, mutta täällä " ulkopuolella" kuljen kyllä mieluiten omalla autolla, vauva kaukalossa, oma " äijämäinen" mies kuskina :)

Tiina ja Aapo :)

ps. minäkään en ymmärrä miten tämä tekee rintarepusta muuta kuin liinaan rinnastettavan " vaarallisen" kuljetusvälineen?

Evulilli:

Lainaus:

Aika harva vauva taitaa olla vaunuissa valjaissa kiinni, ja makuupussit ja sellaiset pehmeät kantokassit, joita ei saa vaunuihin kiinni, lentelevät kyllä iloisesti jos vaunut kaatuvat. Siinä vauva jää helposti ihmisten jalkoihin kun muutkin menettävät tasapainonsa kolarissa tai äkkijarrutuksessa.

Kun bussissa ei kerran turvaistuimia käytetä, niin aina on riskinä että vauva loukkaantuu. Ei siltä se vaunuissakaan kuljettaminen pelasta.

olisi sen turvallisempi, mutta halusin vain sanoa sen, etteivät ne vaunutkaan ole turvalliset vauvalle, ellei vanhempi pidä niistä kiinni! Joskus näkee sitä kun äiti tai isä menee itse istumaan ja jättää vauvan yksin vaunuihin. Äkkijarrutuksessa vaunut kaatuvat helposti, varsinkin, jos aisassa roikkuu painolastia.

Turvallistaa matkaa kaikille :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat