Seuraa 

Moi,

kirjastosta itselläni oli lainassa uudehko suomalainen kirja Herkullista kotiruokaa lapselle , toinen kirjoittaja oli Paganus Aila, toista en nyt muista. Siinä oli paljon hyviä ohjeita, joita olen tehnyt. Ainoa miinus ohjeissa oli, että esim. 8-kuisten ruokaan saatettiin käskeä laittaa valmiiksi marinoituja lihoja. No, näitä ohjeita siellä oli ehkä yksi tai kaksi ja ainahan niitä voi itse soveltaa. Mutta tosi hyviä vinkkejä sain itse tuosta kirjasta ja meillä ainakin poika tykkäsi ja tykkää kaikista ruuista, mitä tuon kirjan ohjeilla olen tehnyt.

Kommentit (6)

etsin täältä keskusteluista vauvanruokaohjeita...en vielä löytänyt...joskus itsekin kirjoitin johonkin ketjuun niitä, mutta en enää muista mihin ja mistä sen löytää...

..ruokia on tosi helppo keksiä omasta päästä:

Keitä kattilassa pienessä vesimäärässä kasviksia (porkkanaa, perunaa, selleriä, kukkakaalia, parsakaalia...). Pisisn keittoaika on porkkanalla (20 min.), lyhin varmaan parsakaalilla (10 min)

Lisää keittämisen loppuvaiheessa PIENI määrä jauhelihaa, pakastekalaa tai kananlihaa ja keitä 5-7 minuuttia.

Kaada ylimääräinen vesi lopuksi pois ja soseuta. Voit lisätä muita mausteita paitsi suolaa ja pippuria. Itse käytän esim. basilikaa ja persiljaa.

Itse teen näillä ohjeilla ruokaa 9 kk:den ikäiselle tyttärelleni ja hyvin maistuu! Teen kerralla vähän enemmäm (esim. 3 porkkanaa, 4 perunaa, yksi parsakaalin kukinto ja noin 40 g jauhelihaa), niin riittää 3-4 aterialle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Höyrytä (värit, ravintoarvot jne säilyvät keittämistä paremmin) kasviksia esim porkkanaa, parsakaalia, bataattia jne lähes kaikkea, mitä löydät kaupan vihannestiskiltä. Soseuta ja pakasta annosrasioihin. Esim porkkana-parsakaali, kukkakaali-porkkana,

Perunan tärkkelys aiheuttaa helposti herkkämasuisille kipristyksiä ja ilmavaivoja. Yöunieni maksimoimiseksi annoin lapselleni perunaa vasta n. 2-vuotiaana. Samoin lihaa sai vasta parivuotiaana.

Gluteiinittomat viljat ovat hyviä vauvaruokia. Täysjyväriisi (keitä ja soseuta tai jauha ja keitä jauhopuuro). Quinoa on yksi maailman ravinteikkaimmista viljalajeista, masuystävällinen, gluteiiniton vilja. Suosittelen. Meillä uppoaa kaikenikäisiin.

Kotimaisia marjoja voi hyvin soseuttaa puuron sekaan.

siis on yksi aika vanha ruotsalainen lastenruokakirja ja siinä olevat vauvanruokareseptit ei oikein vastaa suomen tämän päivän suosituksia. aika karsien olen sitä käyttänyt.

Moikka!

Mulla kohta 8 kk vanha poika ja tähän asti olen hälle syöttänyt vain valmispurkkiruokia. Haluaisin kuitenkin itse tehdä hälle kivoja välipaloja ja aterioita. Onko teillä tietoa olisiko olemassa jokin nettisivu tai kirja mistä voisi saada kivoja ohjeita. Kotiin tuli juuri muksun 8 kk ruokaopas, jossa oli muutama ohje.

ketjuun kirjoitin reseptejä eräästä kirjastosta löytyneestä suomalaisesta lastenruokakirjasta, jonka nimeä en enää muista, mutta se oli tosi hyvä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat