Minkä verran muiden 2-2,5-vuotiaat nukkuvat vuorokaudessa?

Vierailija

Meidän nyt 2 v 3 kk ikäinen tyttö on jo kauan nukkunut yöunet n. klo 22-08 ja päiväunet n. klo 14.30-16 eli n. 11,5 h/vrk. Tuo klo 8 herätys on siis esikoisen kerhoaamuina, mutta vapaapäivinä saattaa nukkua klo 9-9.30 asti, mutta silloin ei sitten nuku päiväunia. Tyttö pitää melkein aina klo 16 herättää päiväunilta, jolloin on tosi kiukkuinen. Olen nyt onnistunut saamaan hänet päiväunille hieman aiemmin (on viime päivinä nukahtanut jo klo 14.15 mennessä) ja on sitten itsekseen herännyt klo 16 aikaan hyvällä tuulella. Mutta nyt on sitten illalla nukahtanut vasta klo 22.30 aikaan, vaikka olisi ollut klo 21.30 sängyssä. Eli heti,kun päiväunet pitenee vaikka vaan vartillakin, niin yöunet lyhenee. Mietinkin, että kumpi olisi parempi, pidemmät yöunet vai pidemmät päiväunet...? Itse olisin sitä mieltä, että pidemmät yöunet, mutta on niin rasittavaa herättää lapsi kesken päiväunien, kun tyttö sitten raivoaa vaikka kuinka kauan.

Mitenkäs muilla saman ikäisillä nukutaan yö- ja päiväunia?

Kommentit (8)

Vierailija

yöunia nukkuu n 20,30-07. Puolen tunnin heittoja molempiin suuntiin paitsi että nukahtaa illalla viimeistään 20,30. Joskus aamusin saattaa nukkua lähemmäs 8 tai herätä jo 6 jälk.

Päikkäreitä nukkuu klo 12,30-14 suunnilleen. Elu tuleekos tuosta sitten noin 12 tuntia/vrk unta.

Vierailija

Itse oon välillä pähkäillyt saman asian kanssa ja meidän perheessä näyttäisi olevan aika sama rytmi. Poika on 2v3kk ja tarvitsee ehdottomasti päiväunet. Yöllä nukkuu n.21-07 (viikonloppuna hyvällä tuurilla 8 asti...) ja siihen päälle parin tunnin päikkärit. Poika on päivähoidossa, joten yöunille menosta on pidettävä tosi tarkkaan kiinni, koska muuten on niiiiin kiukkuinen aamulla. Jos yöunet jää alle 10 tuntiin viikonloppuna, niin saattaa nukkua 2,5 tunnin päikkärit, koska kirii siten vuorokauden kokonaisuniannoksen täyteen.

Vuorokaudessa poitsu tarvitsee siis väh. sen 12 tuntia unta tai muuten on entistä hirveemmät uhmakohtaukset tiedossa... Päivähoidossa päikkäreille mennään 12 maissa ja viikonloppuna oon yrittänyt pitää kiinni, että viim. 13 olisi sängyssä/unessa.

Kuuden viikon päästä olisi mulla laskettu aika (toinen lapsi tulossa) ja toivonkin, että esikoinen malttaisi nukkua päikkärit vielä pitkään...

Vierailija

Nukuu yöunet 21.00 - 7.30 noin 10,5 h yöllä ja päivähoidossa noin tunnin päikkärit. Ja viikonloppuisin ei nukuta päikkäreitä vaan mennään jo 20.00-20.30 nukkuun ja nukuttaan aamulla 8.00 jos siihenkään. Herää ittekseen, kuten yleensä muinakin aamuina, ei ole tarvinnut usein herätellä.

Vireystila on sanoisinko vauhdikas.

Vierailija

2v 1kk poika menee iltaisin nukkumaan 19.30-20 ja herää aamulla seitsemän aikaan. Päiväunilla sitten 12-13.30, päikkäreiden kestossa vaihtelua 1h 15min - 2h. Tällä samalla rytmillä ollaan menty jo kauan, on ehkä itse hiljalleen vähän päikkäreitä lyhentänyt kun vielä talvella saattoi viikonloppuna vetää kolmenkin tunnin unet päivällä, ja sitten nyt kevään myötä tuo nukahtaminen on siirtynyt lähemmäs kasia.

Vierailija

Tyttö pian 2,5v. ja yöunet 21/22 - 8/8.30. Päiväunet nukkuu näihin aikoihin; riippuen päivästä. Yleensä noin klo 1 mennään unille ja tunnista puoleentoista tuntiin nukkuu. Väliin tulee päiviä, jolloin ei nuku päiväunia niin silloin ehdottomasti klo 21 sänkyyn! Eli sellaiset 12 - 13 tuntia päivässä unta tulee.

Päiväunilta herää itse joten ei tarvitse herättää ja olen itse vielä kotona hoitamassa niin ei ole niin tarkkoja nämä meidän aikataulut.

Joka tapauksessa tyttö on pirteä ja hyvin jaksaa touhuta, joten ilmeisesti unta on tarpeeksi. En tiedä, mistä sitten johtuu, mut harvoin tulee "kiukku-väsymystä" vaikka kellonajat eivät olekaan tarkkoja. Siis tarkoitan sitä, että hänelle ei tule ongelmia siitä, että jonakin päivänä nukkuu vaikka päikkärit myöhemmin tai pidemmät kuin tavallisesti. Illalla saa ihan hyvin nukkumaan silti.

Päiväunilta herääminen on tosin sellaista, että ensin vähän tuhertaa itkuntapaista sylissä ja heräilee siinä rauhassa, mutta sen jälkeen on täysin pirteä.

Itse olisin myös sitä mieltä, että pidemmät yöunet on parempi vaihtoehto. Tajuan kyllä että on inhottavaa herättää kesken unien.. Tsemppiä!

Vierailija

ja nukkuu samanpituiset, noin 10 tunnin yöunet. Päiväunille menee 5-6 tuntia yöunilta heräämisen jälkeen ja nukkuu yleensä 1,5-2 tuntia.

Vierailija

Meillä ollaan aina menty nukkumaan jo klo 20.00 ja nykyään herätään siinä 6.30-7.00. Eli 10½-11 tuntia tulee unta. Päiväunille menee n. 13 aikaan ja nukkuu tunnin max puolitoista. Eli herää viimeistään puoli kolmen aikaan. Meillä "sääntönä" ettei kolmen jälkeen enää nukuta päikkäreitä, vaikka olis mennyt unille meno myöhään sillä muuten vaikuttaa yöuniin. Paras on jos menee vaikka vähän ennne yhtä nukkumaan.

Meillä selkeäsi parheiten toimii se että pidetään melko tiukasti kiinni ajoista, eli liikoja joustoja. Sitten ei tule turhia kitinöitä kun kaikki tietää mitä tapahtuu mihinkin aikaan.

Tiip

Vierailija

Kunpa meidankin... Eli siis herra kaksi vee nukahtaa 21-22 mutta heraa jo klo 6:30, yleensa myos viikonloppuna! Paivareihin menee sellainen 45 minuuttia, eika niista tunnu olevan valmis luopumaan, eli sitenkaan ei saa enaa tuohon yohon pidennysta. Isosiskonsa on samanlainen, eli varmaankin vahaunisuus on geeneissa (ei tosin minun puoleltani tulleissa koska itse tarvitsisin enemman unta...).

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat