Voiko vauva nukkua vanhempiensa sängyssä yöt?

Vierailija

Onko vaarana että vanhempi nukkuu vahingossa vauvan päälle ja vauva kuolee? Olen kuullut että joillekkin on käynyt niin, ja vauva on kuollut. Nukkuuko vauva teillä pinnasängyssä vai vieressänne?

Kommentit (8)

Vierailija

Minä olisin halunnut ehdottomasti nukuttaa vieressä vauvasta lähtien ja haluaisin edelleen taaperoa pitää vieressä, mutta meillä se ei onnistunut. Kun poika oli vauva, alkuun nukutin vieressä, jotta olisi helpompi ollut vain iskeä tissi suuhun, mutta en itse saanut nukutuksi ollenkaan. Tiedä sitten miksi??? Kai pelkäsin jotain olematonta. Vauvana nostin hänet aina omaan sänkyyn. Siihen hän sitten oppi niin, ettei enää meidän huoneeseen saati sänkyyn haluakkaan eikä äitiä hänen sänkyyn, vaikka olen yrittänyt iltaisin ahtautua hänen sänkyynsä edes iltasadun luvun ajaksi. Ei anna tulla vaikkei ole kuin vähän päälle 2v. Joskus kipeänä ollessa, nukkuu vieressämme ja silloin taas sekä minä että poika nukutaan huonosti. Isää ei haittaisi eikä koskaan ole haitannut. Nyt surettaa, kun ei vierekkäin osattu nukkua, olisi niin ihanaa nousta oman lapsen vierestä ja seurata sitä tuhinaa. Nyt kun ei minua enää pelota vieressä nukuttaa, kun jo iso poika on, hän ei saa vieressämme nukuttua vaan pyytää omaan sänkyyn. Että silleen......

Vierailija

Illalla olen laittanut vauvan nukkumaan omaan sänkyynsä, mutta kun yöllä vauva herää, nostan vierelle imetykseen. Siihen sitten nukahdetaan molemmat. Itse tiedän, etten käänny vauvan päälle nukkuessa, vaikka sikeästi koenkin nukkuvani. Jos tulee tarve kääntää kylkeä, herään ja katson, ettei vauva jää alle vaihtaessani asentoa. Kumma kyllä, mutta en ole kertaakaan ollut kääntymässä vauvan päälle.

Vierailija

ja nukkuu. Pienempänä käytännössä kaikki yöt vieressä kun yöimetyksiä oli niin tiheässä. Vauva oli meidän keskellä ja eikä kyllä koskaan ole ollut lähelläkään vaaratilanteet. Edelleen otan aamuyöstä viereen kun alkaa mennä yöuni levottomaksi (11kk)

Äiti (eikä kyllä isäkään omien kokemusten perusteella) ei vauvan päälle käänny. Poikkeuksena tosiaan vahva päihtymystila tai huumaavien aineiden käyttö.

t. Fiikus

Vierailija

Meillä on kumpikin lapsista nukkuneet alkuun vieressä, ensinnäkin ei olla saatu nukkumaan minnekään muualle ilman itkua, ja toiseksei imettäminen oli niiiin paljon helpompaa silloin.

Päihteetön äiti ei kyllä lapsensa päälle käänny, mutta jos ottaa yhdenkin oluen niin silloin ei vauvan viereen kuulu, tämä toki pätee isäänkin.

Perhepeti voi myös ehkäistä kätkytkuolemia, kun pienillä vauvoilla on hengityskatkoksia kun osa unohtaa välillä hengittää, niin äidin hengitys ikäänkuin muistuttaa siitä. ja vauva saa riittämiin läheisyyttä siinä vieressä nukuessaan :)

Toki kaikki eivät osaa nukkua, jos se vauva tuhisee siinä vieressä, joten silloin on mietittävä jotain muuta ratkaisua

Vierailija

ainakin meillä on toiminut todella hyvin. Esikoisen kanssa yöt tuntuivat paljon rankemmilta, kun hänet siirrettiin aina omaan sänkyynsä ja rauhoiteltiin vierellä, kunnes nukahti. Nyt en aina edes huomaa olleeni hereillä, enkä ainakaan herää niin täysin, kun ei tarvitse nousta sängystä. Oma nukahtaminenkin käy paljon nopeammin - siis suosittelen!

Vierailija

Meillä tyttö 2v ja edelleen nukutaan perhepedissä, tulevalle vauvalle emme aio pinnasänkyä edes valmiiksi laittaa.

Itse saan nukuttua hyvin vaikka tyttö on siinä vierellä, samoin mies, ja tyttö tykkää nukkua äitin ja isin vieressä.

Pienempänä imetys oli todella helppoa kun ei tarvinnut nousta sängystä, sen kuin auttoi vauvan tissille ja sai itse levätä ja imetyksen jälkeen nukahti helposti uudestaan, itse en saanut unenpäästä enää kiinni kun tyttö nukkui pinniksessä ja jouduin nousemaan ylös, nostamaan tytön sängystä, imettämään istualteen ja laittamaan takaisin nukkumaan.

Meillä siis vain hyviä kokemuksia perhepedistä :)

Vierailija

Meillä ei kumpikaa lapsi ole montaakaan kokonaista yötä vanhempien sängyssä viettänyt. Ihan alkuviikkoina saatoi joskus nukahtaa imettäessä ja sitten nukkuivat jonkin aikaa. Ja nyt vanhempina lähinnä kipeänä tai muissa poikkeustilanteissa. Esikoisen kanssa kokeiltiin enemmän, kuopus on nukkunut omassaan alusta lähtien. Tykätään (vanhemmat) siitä että edes oma sänky on sellainen rauhallinen paikka jossa voi olla miten haluaa. Mies etenkään ei osannut nukkua yhtään kun lapsi oli välissä, pelkäsi koko ajan huitasevansa tai kääntyvänsä päälle. Oli näin ollen koko ajan superväsynyt ja jonkinajan kuluttua luovuttiin perhepedistä. Mullakin oli usein selkä ja niska jumissa, kai sitä jotenkin alitajuisesti pelkäsi kääntyvänsä vauvan päälle.

varmasti jokainen perhe löytää itselle parhaimmat unitavat melko piankin syntymän jälkeen. Pääasiahan on se, että kaikki saavat nukuttua.

Tiip

Vierailija

Imetyksen ajan on oltu perhepedissä siitä syystä että kaikki nukumme paljon paremmin niin. Vauva nukkuu minun ja seinän välissä. Olen lukenut että isällä ei ole samanlaista herkkyyttä kuin äidillä joten voi unissaan kääntyä vauvan päälle. Nyt meillä on kolme runkopatjaa vierekkäin, mikä on loistava ratkaisu oman nukkumisen kannalta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat