Tuntuu pahalle kaverin vihamilisyys mun 1,5v kohtaan ja ikuinen vertailu.

Vierailija

kaverisi lasta nimittäin! Tuollaiset vanhemmat, jotka haukkuvat avoimesti lastaan, ovat pahoinpitelijöitä! Omaa rakkaintaan henkisesti pahoinpitelevät, se vaikuttaa pienen koko loppuelämään. Onkohan kaverillasi masennus tms. hankala tilanne muuten päällä? Oletteko kovin nuoria?

Kommentit (7)

Vierailija

Mun yksi ystävä on sellainen ja olen huomannut että hänen suvussaan (äitinsä, sisarensa ja muutkin sukulaiset) ovat kovia vertailemaan kenen lapsi on mitäkin oppinut missä iässä. Hirveän tärkeää heillä tuntuu olevan se että kenen lapsi on oppinut jonkin asian aiemmin kuin toisen lapsi, esim. meidän Nico-Petteri oli 11kk3vk2pv kun oppi kävelemään. No siihenhän pitää jollakin sukulaisella päästä sanomaan ylpeyttä uhkuen että meidän Saara-Birgittapa oli 11kk3vk TASAN kun oppi kävelemään.

Itsellä se huvittaa ja toisaalta säälittää, aivan kuin olisi joku hemmetin kilpailu siitä kuka on parhaiten lapsensa kasvattanut ja kenen lapsi on älykkäin, kun nyt on oppinut nuorimpana kävelemään. Ja voi taivas jos jonkun lapsi ei ole oppinut jotakin taitoa siihen mennessä kuin keskimääräisesti lapset oppii, niin alkaa hillitön "harjoittelu" ettei vaan kukaan pääse epäilemään että kyseinen lapsi on jotenkin jälkeenjäänyt.

Vierailija

Järkyttävä kaveri, mutta tee vaikka niin, että ostat sille lahjaksi jonkun ajattelemisen aihetta antavan kirjan lasten kasvatuksesta. Siitä jos suuttuu, niin sellaisella kaverilla ei mitään teekään. Lapsiparkaa vaan tosiaan sääliksi käy...

Vierailija

Meidän lapsilla on muutama päivä ikäeroa ja kaveri vertailee jatkuvasti lapsiame. Milloin haluaisi mitata selät vastakkain milloin mitäkin. Nyt meidän lapsi on alkanut puhua kuin Runeberg ja on kova laulamaan. Hänen lapsensa ei vielä puhu. Kaveri on selväsi vihamielinen mun lastani kohtaan, sättii miten ei saa mitään selvää puheesta tai miten on ihan ufpt jutut. Lapsi puhuu muiden mielestä kyllä selvästi ikäisekseen. Toisaalta omaansa haukku ja sättii miten ei pidä kuin ihmeen mökelystä ja ei varmaan koskaan opi puhumaan. Olen muutaman kerran koittanut puhua, että minusta lasten vertailu on ikävää ja että jokainen kehittyy omalla vauhdillaan. Ei mene perille. Tähänkö kaveruus siten katkeaa?

Vierailija

itse olen pienen erityislapsen äiti, poika oppi kävelemään normilapsia huomattavasti myöhemmin ja nyt reippaasti yli kaksi vuotiaana ei vielä puhu. Julkisilla paikoilla liikkuessa ja puistossa ollessa monet äidit kyllä katselevat tosi arvostelevasti meidän erityisen-ihanaa pientä miestä. Hän kun ei vielä osaa läheskään samoja temppuja kuin ikäisensä ja puhe on jokeltelua ja äännähtelyä.

Tosi ikävää tuo ystäväsi lapsien vertailu, kyllä pienikin lapsi tuommoisen omalla tavallaan ymmärtää. Komppaan aiempaa kirjoittajaa siinä, että kirja voisi olla oiva lahja, toinen vaihtoehto on "nostaa kissa pöydälle". Yritetään me äidit muutenkin muistaa, että lapset eivät ole "samasta muotista tehtyjä", meitä on moneen junaan :)

Vierailija

eiköhän ne kaikki osaa kävellä/hyppiä/käydä vessassa jne. kouluikään mennessä. Kun kerran perustaidoista on kyse.

Mitä erityistaitoihin tulee, niin esim. Einsteinilla oli lukihäiriö, eipä tuo haitannut ollenkaan fyysikkoa keksimästä suhteellisuusteoriaa.....

Älykkyys ei korreloi perustaitojen kanssa; jääkiekkotähti ei välttis ole mikään älyn jättiläinen, vaan treenattu luistelija.

Vierailija

Ihan sama, että koska oppii perustaidot, kunhan vaan oppii. Ja terve lapsi oppii ne kyllä. Kamalaa, jos vanhemmat haukkuvat lasta esim. viivästyneen puheen vuoksi! :(((

Ja totta tosiaan, esim. lukihäiriöisissä on paljon menestyneitä ihmisiä: Einstein, Walt Disney, Tom Cruise, Alvar Aalto jne. Kielellisesti heikommat eväät saaneet ovat usein ei-kielellisissä asioissa keskivertoa parempia.

Lainaus:

eiköhän ne kaikki osaa kävellä/hyppiä/käydä vessassa jne. kouluikään mennessä. Kun kerran perustaidoista on kyse.

Mitä erityistaitoihin tulee, niin esim. Einsteinilla oli lukihäiriö, eipä tuo haitannut ollenkaan fyysikkoa keksimästä suhteellisuusteoriaa.....

Älykkyys ei korreloi perustaitojen kanssa; jääkiekkotähti ei välttis ole mikään älyn jättiläinen, vaan treenattu luistelija.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat