Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

JÄLKITARKASTUS ja KOTIKÄYNTI

Vierailija

Milloin jälkitarkastus tehdään yleensä? Täytyykö jälkitarkastuksesta toimittaa dokumenttia esim. Kelalle?

Olen ajatellut ehkäisyksi minipillereitä, milloin voi aloittaa ehkäisyn synnytyksen jälkeen? Ja suunnitellut siirtyväni takaisin yhdistelmä pillereihin sitten , kun imetys ohi.

Entä kotikäynti, kun neuvolan täti suunnitteli kotikäyntiä lapsen syntymän jälkeen? Mitä kotikäynnillä tapahtuu? Onko tuo välttämätöntä? Voinko kieltäytyä ja mennä vaikka mieluummin muksun kanssa neuvolaan?

(Asun nimittäin appivanh. kanssa saman katon alla toistaiseksi, enkä halua neuvolasta ketään sinne, kun anoppi pikkuisen <- lue kamalan uteliasta laatua)

Kommentit (2)

Vierailija

Moi

Muistaakseni jälkitarkastus pitää olla ennen kuin vauva täyttää 12 vka. Lääkärikirjoittaa todistuksen jonka toimitat sitten kelaan, jotta saat vanhempainraha oikeuden.

Mulla jälkitarkastus taisi olla kun vauva oli 8 vka. Käsittääkseni jälkitarkastus voidaan tehdä sitten kun jälkivuoto on loppunut. (tai olisi hyvä että vuoto olisi loppunut)

Lääkäri kirjoitti tuossa yhteydessä reseptin minipillereihin, jonka voi sit aloittaa.

Meillä neuvolantäti teki kotikäynnin ku oltiin oltu muutama päivä kotona. Olisi kyllä mielellään ottanu meidät vastaan neuvolassaki (ilmeisesti hänen hankala liikkua ja kiireinen), mutta mulla ei ole autoa käytössä ja oli tammikuu joten pyysin että hän tulisi kotiin.

Varmasti voit kieltäytyä kotikäynnistä. Ajatuksenaha varmaakin on ettei pienen vauvan kanssa tarvitsisi lähteä ulos ja jos äiti on vielä kipeäkin.

Mutta selitä vain reippaasti tilanteesi ja kerrot että haluat keskustella rauhassa ja luottamuksella (niin ettei anoppi ole kuuntelemassa). Sulla on oikeus kyllä siihen.

Onnea vauvasta! :)

Susanna

Vierailija

Kotikäynnillä neuvolan täti punnitsi vauvan painon, tarkisti mun paikat silmämääräsesti, kyseli hieman synnytyksestä ja mielialasta muuten ja sit katseli miten imetys sujuu (satuin juuri imettämään ku täti tuli).

Susanna

Uusimmat

Suosituimmat