JÄLKITARKASTUS ja KOTIKÄYNTI

Vierailija

Milloin jälkitarkastus tehdään yleensä? Täytyykö jälkitarkastuksesta toimittaa dokumenttia esim. Kelalle?

Olen ajatellut ehkäisyksi minipillereitä, milloin voi aloittaa ehkäisyn synnytyksen jälkeen? Ja suunnitellut siirtyväni takaisin yhdistelmä pillereihin sitten , kun imetys ohi.

Entä kotikäynti, kun neuvolan täti suunnitteli kotikäyntiä lapsen syntymän jälkeen? Mitä kotikäynnillä tapahtuu? Onko tuo välttämätöntä? Voinko kieltäytyä ja mennä vaikka mieluummin muksun kanssa neuvolaan?

(Asun nimittäin appivanh. kanssa saman katon alla toistaiseksi, enkä halua neuvolasta ketään sinne, kun anoppi pikkuisen <- lue kamalan uteliasta laatua)

Kommentit (15)

Vierailija

Jälkitarkastus tehdään yleensä 5-12 viikkoa synnytyksestä. Itse olen varannut ajan aina sen jälkeen kun jälkivuoto on loppunut. Lääkäri kirjoittaa samalla jälkitarkastustodistuksen Kelaa varten. Lakisääteinen todistus tarvitaan, jotta Kela voi maksaa viimeisen äitiysraha-osuuden.

Tuosta ehkäsystä en osaa oikein sanoa. Itse käytin minipillereitä niin kauan kun imetin ja sitten siirryin ehkäisylaatareihin, jotka ovat mielestäni melkosen käteviä käyttää kun pitää muistaa vaihtaa laastari vain kerran viikossa.

Täällä meillä päin ei ainakaan tarvi suostua mihinkään kotikäynteihin. Esikoiselta kävin itse neuvolassa, mutta toisella kerralla sitten iski laiskuus ja pyysin neuvolantätiä tulemaan meille kotiin.

Kotikäynnillä tapahtuu ihan samat asiat kuin jos käyt neuvolassa lapsen kanssa. Vauva mitataan ja tarkistetaan mitä nyt tarkastavatkaan ( en oikein muista...) ja kyselevät niin vauvan kuin sinunkin vointiasi. Ei siis mitään kovin kummallista.

Joskus olen kysynyt että miksi he haluavat edes tulla kotikäynnille niin minulle on sanottu että joskus vain on (sosiaali?)tapauksia joissa on parempi että terveydenhoitaja käy katsomassa kotona että kaikki on ok. Kyllähän ne jo raskausaikana näkevät millaisesta tapauksesta on kyse. Vauvan parhaaksi varmaan toimivat, mutta uskonpa että sinun tapauksessasi voit kieltäytyä moisesta kunniasta ja mennä sinne neuvolaan.

Vierailija

Ensimmäisen neuvolakäynnin suhteen on varmaan aika vaihtelevat käytännöt. Helsingissä terkka halusi tulla kotiin, sanoi että käyvät kaikilla. Se on kai vähän tarkastuskäynti että kotonakin on kaikki ok. Parempi mielestäni käydä kaikkien kotona kuin arpoa jokaisen kohdalla onko aiheellista vai ei. Espoossa olisi tullut kotiin jos en olisi jaksanut mennä neuvolaan, mutta pääsääntöisesti ei tehdä kotikäyntejä.

Vierailija

Se on jäänyt entisistä ajoista, kun kätilöt kävivät vastasyntyneet tsekkaamassa kotona. Enemmän siinä ajatellaan nykyisin äidin jaksamista. Joskus on helpompaa, kun hoitaja käy kotona, ettei äidin tarvitse lasta pakata ja raahata neuvolaan.Sosiaalitarkastukset tekevät sosiaalitoimisto, eikä neuvola. Semmoista turha pelätä. Sä voit sanoa esim. että haluat päästä liikenteeseen, niin tuot mielummin neuvolaan, niin on jotain tekemistäkin. Toiset äidit pitävät kotikäynneistä. Itsekin pidän sitä enemmän stressinä kuin helpotuksena, kun pienten lasten kanssa saat niska limassa hinkata ja kuurata paikkoja ja taas kuurata ja hinkata. Eihän kukaan päästä ketään sotkuiseen kotiin. Ei edes sosiaalitapaukset! Varsinkin sosiaalitapaukset kuulemma laittaa vieläkin viimisemmän päälle. Kyllä nekin osaa tsempata. Neuvolassa ovat kyllä valveutuneita näkemään kuoren alle jo neuvola käynneissä. ;) Muista, jos et halua kotikäyntiä, niin kieltäydyt!

Vierailija

Ymmärtääkseni täällä tehdään kotikäynnit aika automaattisesti. Itse halusin esikoisen synnyttyä mahdollisimman pian pois sairaalasta. Lapsi syntyi perjantaina ja sunnuntaina lähdimme kotiin. Imetyksessä, lapsen painossa ja toki kaiken uutuudessa oli hieman epävarmuutta, joten soitin heti maanantaina neuvolaan ja sovimme seuraavalle päivälle kotikäynnin.

En kokenut, että kotiamme tai meitä miehen kanssa olisi mitenkään syynätty. Vauva punnittiin, katsottiin napatynkä, iho ja kaikki tuollaiset perusjutut. Istuttiin sängyn laidalla ja juteltiin, saatiin kaikenlaisia esitteitä ja sovittiin ensimmäinen neuvolareissu viikon päähän lähinnä vauvan painon seuraamiseksi (joka oli jo kotona parissa päivässä hieman noussut).

Neuvola on meillä melkein naapurissa, mutten olisi niin pikkuisen kanssa ja itse vielä kovin epävarmana halunnut lähteä paikan päälle.

Jälkitarkastuksen kanssa en ole pitänyt kiirettä, että ehtii kunnolla parantua. Kolmen kuukauden sisällä siellä täytyy Kelan vuoksi käydä ja oma aikani on samana päivänä kuin lapsi täyttää kaksi kuukautta. Ehkäisyjuttujen takia ei ole meillä nyt tarpeen, kun katsotaan kondomien sopivan ok.

Vierailija

Minäkin ajattelin ehkäisyksi synnytyksen jälkeen minipillereitä, mutta niitä ei minulle suositeltu/annettu. On ollut aika vaativa vauva eli välillä vähän masentunu olo ja pillerit kuulemma sekottaa pään entisestään. :|

Vierailija

Eli kotikäynti on tapana ensimmäisen lapsen synnyttyä. Minusta oli oikeasti kiva, kun neuvolantäti tuli kotikäynnille. En olisi jaksanut lähteä vielä itse neuvolaan.

Seuraavien lasten kohdalla pitää itse mennä neuvolaan, eli on ensimmäisen lapsen etuoikeus, että kotiin tullaan. Ja eiköhän siitä voi kieltäytyä jos ei ketään kotiinsa halua.

Ja meidän neuvolassa oli myös tapana, että tultiin käymään kotona ennen ensimmäisen lapsen syntymää ja kyseltiin fiiliksiä jne.. tämä oli tietty vapaaehtoista, mutta minusta oli hyvä kun sai kysellä kaikkea silleen kunnolla. Enkä ole kokenut sitä mitenkään kyyläämiseltä tms.. Meillä on niin ihanat neuvolantädit, että sekin varmasti vaikuttaa.

Jälkitarkastukseen, mulla on molempien kohdalla terkka varannut ajan ja sen olen saanut sitten ekalla neuvolakäynnillä. ja siitä tosiaan Kelalle pitää toimittaa se todistus jonka saat heti sitten lääkäriltä.

Mutta tämmöiset kokemukset näistä kotikäynneistä mulla =)

mehiz kera lasten 05/05 ja 05/07

Vierailija

Alotin ne minipillerit heti kun sain reseptin jälkitarkastuksen yhteydessä. Taitavat olla ainoat mitä saa käyttää imetyksen aikana.

En tosiaan tarkoittanut noilla sosiaalitapauksilla nuoria äiteja ja isejä vaan enemmänkin sellaisia joilla on esim ongelmia päihteiden kanssa. Ja onhan nykyään olemassa näitä ns. uusavuttomia (vaikka on niitä varmaan ollu ennenkin). Mutta eipä tuo minulle kuulu miksi he käy toisten kotona ja toisten ei. se oli sille terveydenhoitajalle annettu ohje siitä kenellä kannattaisin käydä kotona ja ilmeisesti tämän terveyskeskuksen yleisohje. Varmasti siinä kuitenkin haetaan vauvan hyvinvointia eikä vain uteliaisuutta mennä.

Vierailija

Esikoisesta sain silloin minipillerit, ja aloitin ne ensimmäisten kuukautisten alettua. Mutta ne eivät sopineet minulle ollenkaan, vaan käytännössä tiputteli koko sen puoli vuotta, kun niitä söin. Toisen jälkeen mulle laitettiinkin kuparikierukka, koska sen kanssa ollaan ihan omilla hormoneilla.

Kotikäynti tehdään paitsi sen vuoksi, että nähdään, onko kaikki ihan asiallista siellä kotona, mutta myös siksi, että äidin ei tarvitse pienen kanssa raahautua mihinkään. Toisen lapseni kohdalla neuvolasta kävivät kaksi ensimmäistä kertaa kotona, kun esikoinen oli vasta 1,5-vuotias ja me asuimme maalla (neuvolaan oli n.15km), niin ei tarvinnut vauvan ja taaperon kanssa sinne lähteä. Ja jos ajattelette, niin on ne neuvolat aika infektiopesäkkeitä, kun siellä paljon ihmisiä käy päivän aikana! Nyt kyllä, jos tulisin raskaaksi ja saisin vauvan, niin menisin varmaan eka kerrallekin neuvolaan, koska nykyisestä kodistamme on vain 100m sinne!

Vierailija

mulla on 3 lasta. Neuvola ollut suht' lähellä, olen sanonut että jaksan tulla ihan hyvin sinnekin, eivät ole ikinä yrittäneet mitenkään kummemmin tuppautua.

Ja ekan lapsen san 19-v., en tiedä oliko meitä luokiteltu miksikään "erikoistapaukseksi", oltiin kyllä ihan miehen kanssa muuten vakiintuneita.

Vierailija

Jälkitarkastus on 5-12 viikkoa synnytyksen jälkeen, yleensä silloin, kun jälkivuoto on loppunut. Kyllä ne yleensä neuvolassa siitä muistuttavat. Todistus lähetetään Kelaan _vanhempainrahan_ maksua varten.

Pillereistä kannattaa kysyä lääkäriltä, merkkejä kun on monia. Mä olen käyttänyt minipillereitä jo imetysaikana (kuukautisten alettua).

Helsingissä kotikäynti on tapana, mutta ei siihen ole pakko suostua. Esikoisemme syntyi ennenaikaisena ja pääsi kotiin n. 5 viikon ikäisenä. Luvattua kotikäyntiä ei koskaan kuulunut, vaikka se olisi ollut helpompaa kuin raahautua väsyneenä, koliikista kärsivän vauvan kanssa kylmillä keleillä terveysasemalle, joka oli täynnä flunssaa pärskiviä ihmisiä. Kakkosen kohdalla kotikäynti toteutui, ja olimme hyvin tyytyväisiä.

Vierailija

viim 12 viikkoa synnytyksestä on tehtävä, sen tekee lääkäri..

Kelalle saa paperin.. en nyt muista mikä paperi..

Kotikäynti on VAPAAEHTOINEN, eli voit kieltäytyä siitä aivan hyvin.

Itse en myöskään halunnut kotiini ketään..

Samat asiat kotikäynnillä kuin neuvolassakin..

Vauvan paino, pituus.. Meillä muistaakseni multa otettiin pissanäyte..

Juteltiin, imetykseen sai neuvoja jne jne..

Mutta saat siis kieltäytyä kotikäynnistä toki!

Vierailija

paitsi poliisi jos sillä on kotietsintälupa :D

Itse asun Helsingissä ja totesin vain terveydenhoitajalle, että tulen mieluummin vauvan kanssa neuvolaan, kun hän ehdotti kotikäynnille aikaa. Ei aiheuttanut sen kummempia kysymyksiä. Itsestänikin tuntuu oudolta tuollainen "kotitarkastus", vaikka varmaan toinen olennainen syy käyntiin on helpottaa äidin elämää, kun ei tarvitse raahautua vauvan kanssa neuvolaan eli kyseessä on siinä mielessä oikein hyvää palvelua nille, jotka sitä haluavat.

Vierailija

kotikäynnillä käydään että nähdään tarvitseeko perhe apua. esim. jos äiti on kovin väsynyt niin näkeehän sen jo kodin kunnosta. tietenkin jos omaa aktiivisen miehen niin kotikin on varmaan ihan kondiksessa. lisäksi näkevät ympäristön jossa äiti ja vauva elävät. eivät kyllä syynää pahallaan ja meille on ollut ainakin hyvä juttu kun ovat käyneet kotona, pakkohan siihen ei tosiaan ole suostua.

Vierailija

Äitiysrahan kyllä saa, vaikka ei jälkitarkastuksessa käy. Eli ennen kuin 12 viikoa tulee täyteen tulisi käydä jälkitarkastuksessa, että vanhempainrahaan saat oikeuden. Kotikäynti on n. 1viikko synnytyksestä. Voit mennä neuvolaan. Ei terkkaria tarvitse kotiin päästään. Parempi onkin vaaville, ettei sitä vieraat kopeloi ennen kuin on 2viikkoa vanha. Ei kotikäynnillä terkkari kuin ehkä punnitsee, jos vaaka mukana ja katsoo navan, ettei tulehtunut. Ei se mikään kauhea käynti ole, mutta voit oikein hyvin kieltäytyä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat