Streptokokki raskaana. Onko kokemuksi miten synnytys sujuu?

Vierailija

Voiko synnyttää alakautta ja liikkua synnytyksessä, onko jotain rajoitteita?

EN ole neuvolasta saanut mitään tietoa vaikka olen kysynyt.

Kommentit (13)

Vierailija

Luin kyllä itsekin ennen edellistä synnytystä, että ko tapauksessa voidaan tehdä myös sektio. Käsitin ettei ole tarvetta, jos antibioottitippa ehditään laittamaan hyvissä ajoin.

Olen myös lukenut kuolemantapauksista. Toisaalta streptokokki on todella monella synnyttäjällä heidän tietämättään, ja kaikki menee hyvin ilman antibioottitippaakin.

Vauvan tulehdusarvoja tarkkailtiin koko sairaalassoloaika. t. 8

Vierailija

Mulla todettiin B-streptokokki raskaana ollessani. Sain synnyttää täysin normaalisti alakautta, mutta aluksi minulle annettiin antibioottia pöpöä vastaan.

Vierailija

että pöpö alkaa levitä. siksi lähtisin itse heti vesien mentyä sairaalaan. Minulla ekassa synnytyksessä laitettiin antibioottitippa noin 4h ennen kuin arvioitiin ponnistusvaiheen olevan edessä. En kyllä enää päässyt sängystä mihinkään siinä vaiheessa, tosin myös epiduraali oli jo laitettu. Selällään synnytin, ihan perusasennossa.

Tulevassa synnytyksessä antibiottitippa laitetaan taas automaattisesti varan vuoksi, vaikka streptokokki ei ole vaivannut tässä raskaudessa ollenkaan. Oli kuitenkin päällä hieman ennen hedelmöittymistä.

Vierailija

Itse tuosta synnytys tapahtumasta ei ole tietoa, siis liikkumisesta ja ponnistusasennosta. Antibiootti annetaan vauvan parhaaksi, ettei saa infektiota synnytyskanavasta ja sitä kautta joudu vaaraan (laaja yleinen infektioriski). En ole varma, onko lapsiveden menollakin joku yhteys infektiovaaraan, koska silloin pöpöllä voi olla suora yhteys kohtuun ja vauvaan. Kyllä neuvolan pitäisi asiasta antaa tietoa ja jollei, niin kysyppä omalta äitiyspolilta tietoa ja varmista ennen synnytystä, että ovat tietoisia streptokokin olemassa olosta.

Vierailija

mutta kuopuksen synnytettyäni olin vuode-osastolla ja neuvolantätini soitti että miksi en tullut yliaikaiskontorilliin ja sanoin että olen juuri synnyttänyt, sitten hän sanoi että minulla on tuo virtsatietulehdus ja annoin kätilölle puhelimen ja noin tunnin päästä yöpöydälläni oli antibiootteja... lapsen kanssa lähdettiin kotiin 2 yön jälkeen ja mulla jatkui antibioottikuuri kotona.. vauvalle ei annettu mitään...

Vierailija

Minulla myös todettu streptokokki raskauden aikana sekä virtsaviljelyssä, että kohdunsuulla. Nämä tarkastettiin supistusten takia ja sieltähän se pöpö löytyi. Sain antibiootti ja penisilliini kuurit, mutta vielä synnytyksessäkin laitetaan kuulemma antibioottitippa. Tämä on nykykäytäntö ja tulevaisuudessa streptokokkia aletaan seuloa raskaana olevilta. Tämä äitiyspolin tietoa.

Vierailija

Selällään synnyttäminen ei ole mikään normaali asento vaan mahdollisimman epänormaali. Samaa asiaa kätilöltäni kyselen kohta kun soittaa: Kauanko antibiootin laitto kestää ja miten häiritsee normaalia synnyttämistä, eli pääsenkö liikkumaan ja etsimään asentoja luonnollisesti. Tietysti otan antibiootin ilolla vastaan vauvan ja itsenikin takia. Pöpön täytyy siis olla miehellänikin, eikö?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat