Johtuuko väsymys raskaudesta?1

Vierailija

Olen nyt viikolla 11 raskaana. Olen ollut raskauden alusta saakka tosi väsynyt. Tuntuu että väsymys lisääntyy vaan koko ajan. En jaksaisi lenkittää millään edes koiria enkä tehdä kotitöitä.

Onko muilla odottajilla väsymystä?

Kommentit (10)

Vierailija

Väsymys liittyy alkuraskauteen, mutta myös hemoglobiinin aleneminen raskauden vuoksi voi aiheuttaa väsymystä. Mulla ei nyt toisen raskauden aikana tullut väsymystä juuri ollenkaan, kun hemoglobiini oli lähtötilanteessa korkeampi kuin edellisessä raskaudessa (nyt noin 145 ja viimeksi noin 125).

Myös kilpirauhasen toiminnan muutos raskausaikana voi aiheuttaa väsymystä, joten jos ongelma jatkuu, kannattaa pyytää verikoelähete.

Vierailija

Itselläni väsymystä aiheutti D-vitamiinin puute (esim. nukahtelin työmatkalla junaan, enkä herännyt, ennen kuin koko vaunu oli jo pidempään ollut tyhjä...), mutta silloin oli syksy. Näin aurinkoiseen aikaan pitäisi D-vitamiinia saada ihan riittävästi ilman pillereitä.

Vierailija

Väsymys helpottaa kyllä ajan kanssa.

Itselläni meni ohi n 16 jälkeen. Sitten alkoi mega energia kausi :D

Hemoglobiini todella harvoin laskee jo ihan alkuraskaudesta niin että tarvitsisi rautalisää. Varsinkaan jos on ollut tähän asti ( ekoilla neuvola käynneillä) ihan ok.

Väsymys vie todella voimat, lepo on ainoa mikä siihen auttaa. Ja parempi uskoa kroppaansa, silloin kun väsyttää niin ehdottomasti lepoa vaan.

Väsymys on kuitenkin niin todellista eikä kukaan odottaja varmasti sitä kuvittele :)

Vierailija

päikkärit oli otettava töistä tullessa ja silti ajoissa petiin. Pahin väsymys meni kyllä ohitse, olisko ollut joskus rv15?. Yöunet maittoivat kyllä loppuun asti :-) ja maittaisivat edelleen jos lapsi antaisi nukkua

pienet torkut sohvalla ja sitten ulos kävelylle - se resepti toimi minulla.

Hyvää odotusaikaa!

t. Fiikus

Vierailija

Täällä rv 10+4 ja hirveä väsymys / yleinen ärsyttävä SAAMATTOMUUS (no myös masennuskin) on vaivannut pari kuukautta jo :-(

Hb oli ihan hyvä neuvolassa, 130.

Rautaa ei muistaakseni kovin alkuvaiheessa kannata syödä ainakaan ihan omin päin, jos ei terkkari kehota - kai siitä voi olla jotain haittaa alussa.

Toivon ettää väsymys vähän helpottaisi jossain välissä, en voi olla 9 kk näin poikki. Mutta niin se on tainnut vähän helpottaa aina aiemminkin...

Vierailija

Hemoglobiinin laskusta. Rautakuuri voi olla melkoinen apu hirvittävään väsymykseen. Sinänsä väsymys on normaalia odottajalle, mutta se voi olla normaalia voimakkaampaa, jos kyse on raudanpuutteesta.

Kokeileppa siis rautakuuria! Voimia odotukseen ja lepäile!

Vierailija

Mutta rautaa ei saa syödä 'omin päin' ainakaan ensimmäisen kolmanneksen aikana. Tarkoitan siis, että päivittäinen normaali-rauta-tabletti-annos on liian iso alkuraskaudesta. Joissain monivitamiinitableteissa on liikaa rautaa, eikä niitä saisi käyttää ainakan alussa. Esim Multivita raskaus -tabletissa on rautaa, mutta vain se sallittu määrä. Sanoi meidän neuvolan terkka.

Kysy sallittu rauta-määrä neuvolasta!

Ja lähes kaikkia väsyttää aivan tajuttomasti alkuraskaudesta. Luonto suojaa. Sinulla pitäisi jo pian alkaa helpottamaan. Tsemppiä!

Vierailija

Yleensä en nuku päiväunia lainkaan, mutta nyt alkuraskaudessa olen nukkunut jo monet päiväunet. Samoin sellainen saamaton olo on, eikä jaksaisi välillä tehdä yhtään mitään, vaikka totta kai on pakko, kun on töissä. Kotona en sitten oikeastaan teekään mitään "ylimääräistä". Mies hoitaa onneksi keittiön, laittelen pyykkejä (jos jaksan) ja siivoan vähän (jos jaksan...). Mies ymmärtää meillä tilanteeni ja onneksi hän osaa ja viitsii/jaksaa tehdä kotitöitä.

Hemoglobiini ei välttämättä ole millään tavalla osallinen alkuraskauden väsymykseen, sillä minulla on neljäs raskaus nyt ja kaikissa on ollut tolkuton väsymys alussa hempparin ollessa reilut 140....

Voimia, kyllä se energiataso jossain vaiheessa nousee taas!

t. Menninkäinen

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat