Kysymys endosta tietäville

Vierailija

Miten peräsuolessa oleva endo ilmenee? Entä miten sitä poistetaan (nimenomaan peräsuolesta) laparaskopiassa?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Siinäkinhän on kipua ulostettaessa. Lisäksi tulee verta. En kuitenkaan osaa sanoa, onko kyse peräpukamista. Olen menossa syksyllä laparaskopiaan, kait ne siellä katsoo tilanteen joka paikasta?!

ap

Vierailija

Ja oireilee niin että menkkojen aikaan kipeää istuakin kun sinne peräsuoleen sattuu,

ja kakkahätä on useasti mutta ei juurikaan tule mitään, kouristaa vaan.

Ja leikata ei voi, koska pitäis peräsuoltakin poistaa.

MUTTA

synnytin v. 2006 ja kaikki endon oireet häippäs sen sileän tien. Joten mulla ainakin synnytys poisti jotenkin tuon endon.

Vierailija

vuosien takaa: mulla myös todettiin endoa virtsarakon ja peräsuolen päällä, laparoskopiassa laserilla poistivat sitä virtsarakon päältä, mutta eivät kajonneet peräsuolen päällä olevaan, sillä siinä olisi ollut riskinä se, että suoleen tulee reikä. Joten jättivät sikseen.

Raskaudet sitten toivat helpotusta muutamaksi vuodeksi endoon, myös hormonikierukka näyttää hillinneen oireita. Omalla kohdallani laparoskopia meni ihan hyvin, mutta olo oli operaation jälkeen aika hutera, joten pääsin pois sairaalasta vasta illalla (saattajan kanssa). lisäksi oli hartiapistoksia sen jälkeen, mutta ne ns. kuuluivat kuvaan.

Vierailija

mullakin endokivut tuntuu myös peräsuolessa, vaikka endoa ei sieltä ole löytynytkään. Tunne on siis sellainen, että ulostetta ei pysty yhtään ponnistamaan, kun koko alamaha on niin arka ja välillä viiltää jostain peräsuolen tienoilta tosi rajusitkin.

Multa on kans poistettu endoa avoleikkauksessa pari vuotta sitten, mulla on lähinnä kiinnikkeitä ympäri alavatsaa sekä pesäkkeitä kohdun takana ja munasarjoissa. Samassa leikkauksessa poistettiin myös toinen munasarja. Lapsettomuushoidoissa ollaan mekin. 2 x IVF tehty, kun ainoa munanjohdin on tukossa, mutta ainakaan vielä ei ole tulosta tullut. Tsemppiä! :)

Vierailija

Ja varsinkin ponnistaessa kivut yltyy. Pukamia ei ole ollut niin en oikein tiedä miten ne kipuilee.

En oikein tiedä millä keinolla sinne peräsuoleen nähdään onko siellä endoa. Itse joskus kipuilin noin ja laparoskopiassa mahaan oli tehty neljä reikää ja sitä endoa oli napsittu pois mutta ei tietääkseni peräsuolesta, eivät ainakaan sanoneet että olisivat sinne yltäneet saati sitten sieltä ottaneet mitään pois. Tosin aika harvoin kivut siellä olivatkaan joten en tiedä mikä minulla on siellä endon osalta tilanne ollut.

Vierailija

Vastailin itse johonkin endokyselyyn (multa leikattiin jotain kiinnikkeitä kohdun takaa viime vuonna) ja siinä oli kysymyksiä että "onko ulosteesi muoto muuttunut nauhamaiseksi" ja jne joten luulen että nämä ainakin oireina jos endo peräsuolessa on.

Vierailija

Endo oli levinnyt vaan kohdun ympärille ja suolistoon. Epäilen että sieltä ohutsuolesta (joka on ollut mulla pahiten oireileva) ne eivät edes saaneet sitä otettua pois. Nyt sitten tietenkin kipuja ei ole kun olen raskaana mutta vähän veikkaan että helvetti on taas irti kun menkat palaa :(

Tsemppiä teille jos vaikka tärppäis heti sen operaation jälkeen. Sen jälkeen sitten taas raskautuukin kerta kerran jälkeen helpommin. Mutta jaksamista ja onnea operaatioon ja raskautumiseen :)

T.5

Vierailija

Navasta mentiin sisään. Kun siihen menin niin mulla vasta epäiltiin endoa. Sitten kun menivät sisään niin ilmeisesti olivat löytäneet endoa vaikka kuinka. Olivat tehneet neljä reikää pitkin mahaa ja irrottaneet jotain kiinnikkeitä ja putsanneet kohdun pintaa endosta.

Menin aamulla ja pääsin illalla kotiin. Olin kamalan kipeä, onneksi sain lapsen hoitoon mummolaan ekaksi yöksi ja mies auttoi mua kotona. Sain kaksi viikkoa saikkua, yritin palata töihin mutta eihän siitä mitään tullut kun oli vielä vatsan seutu niin kipeä (olin päiväkodissa töissä ja lapsia olisi pitänyt nostella). Yhteensä olin muistaakseni 4 vkoa saikulla.

Operaation jälkeen kipuja oli muistaakseni vielä seuraavan ovulaation aikaan pari päivää. Sitten tulinkin raskaaksi :) Lääkäri sanoi että jos lapsia tahtoo niin paras hetki on kun endoa on juuri leikattu kun se tosiaan tahtoo uusia. Jätettiin sitten miehen kanssa ehkäisy pois sen leikkauksen jälkeen ja raskauduinkin yllättäen heti. Olimme varautuneet yrittämään pidempäänkin.

Nyt sitten mietin että miten käy kun synnytyksen jälkeen taas menkat alkaa niin palaako kivutkin. Alunperin koko kipuilu ja endo alkoi mulla oireilla kunnolla vasta ekan lapsen jälkeen. Yleensä käy toisin päin, lapset ja synnytykset helpottaa.

Olikohan siinä kaikki :)

T.5

Vierailija

Miten teillä, joilla on/on ollut/epäilette että on endoa ohutsuolessa, asia on ilmennyt? Eli millaset oireet? Mulla maha (mielestäni ohutsuolta) on todella usein kipeänä. Olen käynyt lääkärissäkin sitä näyttämässä, mutta eipä siitä mitään vikaa löytynyt. Ei tosin muuta tehnytkään kuin paineli ja kyseli kysymyksiä. Silloin epäili, että olisin mahalla stressaaja. Tiedä sitten. Nyt aloin miettimään, että voisiko sekin olla endoa. Sitä kun varmuudella on ultratessa näkynyt, mutta eihän sitä tiesä missä muualla sitä on.

ap

Vierailija

Liittykö tämä endoon yleensä tai endoon peräsuolessa: menkkojen aikaan (varsinkin ne ensimmäiset päivät) ulostaminen todella vaikeaa. Tuntuu, ettei pysty ponnistamaan koska kivut muutenkin niin kovat. Eihän siinä yksinkertaisesti pysyty vielä jännitäämään mahaan (ponnistamaan). Pitää odottaa päivästä sellainen kivuton hetki (jos sellainen tulee) ja sitten äkkiä vessaan.

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat