Kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija

Onko kenelläkään todettu kilpirauhasen vajaatoimintaa raskauden aikana? Millaisia oireenne ovat olleet? Oletteko itse maininneet nämä neuvolassa vai onko ne siellä jotenkin todettu?

Miten vaiva on hoidettu, vai voiko sitä edes hoitaa raskauden aikana?

Kiitos etukäteen jos jollakulla on tietoa!

Kommentit (12)

Vierailija

Edellinen viesti lähti käsistä...

Mutta siis, olen itsekseni miettinyt mahdollista vajaatoimintaa jo yli vuoden ajan. Olen aina kärsinyt painon tosi herkästä noususta, sitä ei millään meinaa saada pois (paino pysyy just ja just kurissa/norm.rajoissa tosi kovalla liikunnalla ja ruoan tarkkailulla), huonosta tukasta, halkeilevista kynsistä, ummetuksesta, seksuaalisesta haluttomuudesta, huonosta nukkumisesta, väsymyksestä ja energiattomuudesta.

Minulla 1 lapsi, joka pian 2v. Reilu vuosi sitten kävin lääkärissä ja lääkäri mittasi tsh ja arvo oli normaali (paastoarvo).

Nyt menossa toinen raskaus, vko 19+. Oireet tuntuvat pahentuneen. Seksihaluja ei ole yhtään ekan raskauden aikana ne nousivat), karmea väsymys jatkuu - tämä ei ole enään rask.väsymystä, ummetus jatkuvaa....

Palelua minulla ei kyllä ole, ainakaan kovasti omasta mielestä. Samoin raskaaksi tulo oli suht, helppoa.

Minua pelottaa, että jos mainitsen tästä neuvolassa, saan "lihavan, laiskan ja väsyneen" äidin maineen....

Vierailija

2.raskauden aikana minulla oli aktiivinen kilpirauhastulehdus, joka tosin oli hoitamattomana jatkunut tod.näk. jo 1.raskaudessakin. Johti raskauden jälkeen vakavaan vajaatoimintaan, kun sitä ei alettu rask.aikana ajoissa hoitaa! Luojan kiitos vauva oli terve, normaali tyttö, nimittäin lääkitsemättä jättäminen voi aiheuttaa mm. vajaamielisyyttä. Eli tila PITÄÄ ottaa tosissaan ja lääkitys aloittaa raskausaikana eikä jäädä vain seurailemaan!

Tässä myös linkki, mistä olen saanut kaikista eniten tietoa. Tiedän kokemuksesta, että rask.aikana tiedon hankkiminen on väsyttävää ja työlästä ja tuntuu vaikealta.

Kannattaa vaatia kuitenkin tyroksiinilääkitystä. Minun tautini löydettiin sattumalta lääkärin työtä varten tekemässä lääkärintarkastuksessa, kun kilpirauhanen oli turvonnut. Oireita oli ollut, mutta ne olivat peittyneet stressin ja väsymyksen alle!

http://www.kilpirauhas.info/foorumi/

Vierailija

Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin ja alettiin hoitamaan jo ennen raskautta. Nyt toinen raskaus menossa ja verikokeilla seurataan kilpirauhasarvoja ja tarpeen mukaan on lisätty lääkitystä. Yleensä lääkitystä joudutaan nostamaan raskauden aikana. Vaiva pitää hoitaa ja hoidosta ei ole mitään haittaa raskaudelle tai lapselle. Pyydä ehdottomasti päästä verikokeisiin, jos arvoja ei ole äskettäin mitattu. Mulla arvoja seurataan sisätautipolilla noin 2 kuukauden välein.

Tuolta Kilpirauhasliiton sivuilta näkyy viitearvot. 1,75 on ihan hyvä arvo. Mulla alettiin hoitamaan, kun TSH oli 3,9 eli lähellä ylärajaa. Joskus aiemmin sivuilla oli, että hyvä arvo olisi alle 2,5 eli korkeintaan jossain asteikon puolivälissä.

Vierailija

Mulle tuli kilpirauhasen vajaatoiminta ekan raskauden jälkeen v. 2000. Silloin sain siihen lääkityksen. Nyt on menossa kolmas raskaus tyroksiinilääkityksen kanssa, ja kaikki raskaudet ovat sujuneet ongelmitta vajaatoiminnan suhteen. Verikokeessa olen toisinaan käynyt kerran kuukaudessa, toisinaan vähän harvemmin. Arvot ovat kuitenkin pysyneet hyvinä raskauksien aikana, eikä lääkitystä ole tarvinnut muuttaa.

Äitipolin seurantaa mulla ei ole tän vajaatoiminnan takia ollut. Liekö tuossa sit paikkakuntakohtaisia eroja... Ja tietty kun mulla ei kilpirauhasen suhteen ole ongelmia ollut, niin ehkäpä sekin vaikuttaa.

Vierailija

Vajaatoiminta on ehdottoman tärkeää hoitaa raskauden aikana, koska hoitamaton vajaatoiminta lisää keskenmenoriskiä ja altistaa sikiön kehityshäiriöille. Ennen raskautta todetussa vajaatoiminnassa on ohjeena lisätä tyroksiiniannosta 25 mikrogrammaa heti plussaamisen jälkeen, ja annosta säädetään sitten jatkossa kontrolliverikokeiden mukaan. Verikokeet tulee ottaa vähintään kerran kunkin raskauskolmanneksen aikana.

Lähtökohtaisesti kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavan raskaus on riskiraskaus, joten se kuuluu äitipolin seurantaan. Joissakin kunnissa seurantaa ei automaattisesti tarjota 'vanhoille' potilaille, joiden arvot ovat pitkään olleet lääkityksellä tasapainossa, mutta kaikki uudet ja epästabiilit vajaatoiminnat kuuluvat ehdottomasti äitipolin hoitoon. Todennäköisesti tarvitaan gynekologin lisäksi myös endokrinologin asiantuntemusta hoitotiimiin, äitipolilla on kokemusta pyytää tarvittava konsultaatio.

Vierailija

Hei,

Siskollani todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta juuri ennen raskaaksi tuloa. Oireina oli väsymys, maidon tulo rinnoista, painonnousu (joskaan ei huimaa siskoni kohdalla, joka oli tarkka ruoasta). Lääkärin mukaan ei olisi saanut tulla raskaaksi, kun lääkitystä oltiin vasta laittamassa kuntoon, mutta silti sisko tuli ja terve tyttö syntyi, onneksi. Edelleen syö lääkitystä, ja syö lopun ikäänsä. Energian määrän lisääntyminen oli kuulemma todella selkeää, myös ruoan määrä, jonka "joutui" syömään, kun lääkitys alkoi pelittämään. Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä sinullekin.

Vierailija

Vielä kysymys, että mikä onkaan normaali tsh- arvojen väli? Ja kumpi tarkoittaa vajaa- ja kumpi liikatoimintaa (rajan alle vai ylle oleva arvo)?

Kun minulta tsh arvo mitattiin reipas vuosi sitten niin arvo oli tuolloin 1.75.

Vierailija

oli siis iskenyt raskauden aikana. Pääsi pahaksi kun en heti älynnyt, mistä oli kyse. Luulin vain että olen väsynyt vauvan hoidosta.

täältä lisää tietoa: http://www.kilpirauhasliitto.fi/vajaa.htm

Tuo sairaus nimenomaan PITÄÄ hoitaa raskauden aikana. Kyseessä on tila, jossa elimistö ei toimi ja voi aiheuttaa kehityshäiriön vauvalle. Ota ihmeessä yhteyttä lääkäriin jos epäilet että sinulle semmoinen olisi. Verikokeilla asia selviää.

- pirkko

Vierailija

Kiitos paljon vastauksistanne. Ihanaa kuulla, etten ole (mahdollisesti) ainoa.... Saanko kysyä millaista painon nousunne oli verrattuna ns. "normaaliin" raskauden ajan painonnousuun?

Vierailija

Kiitos Kanella, sillä mietin juuri tuota että pitikö lääkitystä alkaa lisäämään. Minulla on ollut nyt hyvällä mallilla kevään, tsh n. 1 kieppeillä, se vähän hirvittää että jos sitten päälaelleen - eli liikatoiminnan puolelle!

Minulle sanottiin neuvolasta, että verikokeisiin pääsyä pitää pyytää tk:n puolelta omalääkäriltä, eli sieltä ei mitään apuja tullut (tai äitipolista puhuttu mitään). Edellisessä raskaudessa olin lääkitsemättömässä tilassa ja ä-polin seurannassa ja näin muistelin kyllä ymmärtäneeni että jatkossakin olisin aina. Nyt on kuitenkin taas paikkakunta muuttunut välillä joten uudella paikkakunnalla uudet tavat. Eli täytynee ottaa yhteyttä lääkärille...

eikkuli

Vierailija

Minulla molemmissa raskauksissa paino nousi noin 20kg. Nyt on kolmas raskaus alussa, laihdutin välissä 15kg (ne kilot ei muuten meinaa kadota millään, kun aineenvaihdunta on vajaatoiminnan takia kateissa!) Nyt on siis eka kerta, kun olen raskaana niin että vajaatoiminta on hoidossa ja lääkitys kohdallaan.

Mitä nyt voisi muuta oireista sanoa... Väsymys on sanoinkuvaamatonta, kylmyys samoin, tuntuu niinkuin ajatuskin seisoisi - ainakin kun vajis on pahalla mallilla. Raskaus saattaa vääristää verikoetuloksia huomattavastikin. Muita oireita voi olla turvotus, kuiva iho tai silmät, minulla ahdisti paidankaulukset struumasta johtuen.

Kannattaa käydä tuolla kilpirauhasfoorumilla lueskelemassa kirjoituksia, siellä on pitkät ketjut mm. raskausajan asioista.

t. eikkuli rv 5+0

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat