Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimitte, jos lapsenne kaveri kiusaa häntä?

Vierailija

Hassua kysyä tätä, mutta tilanne on aika herkkä.

Nimittäin, kyse on ekaluokkalaisesta tytöstä, jolla on ollut paras kaveri, jonka kanssa leikkii jatkuvasti. Nyt luokassa (jossa tosi vähän tyttöjä) yksi tyttö on kiilannut siihen väliin.

Minusta tietysti lapsilla on oikeus leikkiä kenen kanssa haluavat, mutta omaani on jo suoraan kiusattukin.

Olen puhunut asiasta lapseni parhaan kaverin äidille, mutta jotenkin tulee olo, että tämä koetaan turhaksi narinaksi ja liialliseksi oman lapsen puolustamiseksi. En yritä pakottaa lapseni ystävää leikkimään vain hänen kanssaan, en tietenkään. Mutta miten estää ja puuttua suoraan kiusaamiseen? Sellaiseen: "me ei haluta leikkiä sun kanssa!" tai kuiskutteluun selän takana ja pakoon juoksemiseen - jossa valitettavasti tytöt tuntuvat olevan mestareita ihan luonnostaan. :-(

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Minun on vaikea puuttua muiden lasten kiusaamiseen. Esim. koulukavereiden, joiden vanhempia en tunne. Tässä tapauksessa olen ottanut yhteyttä opettajaan. Mutta olen niin diplomaattiluonne, että minusta on vaikea mennä naapurin äidille sanomaan asiasta, ellei kiusaaminen ole todella räikeää ja törkeää. Nahistelusta en menisi sanomaan.

Jos olen lähettyvillä ja kuulen lasten keskustelua, niin silloin sanon kaikille lapsille, että kaikkien kanssa pitää leikkiä.

Omaa lastani, jos hän on kiusaamisen kohde, olen tyytynyt lohduttelemaan.

Vierailija

vaan siihen, että siinä yhteydessä pitää omaani kiusata.

Ja hullua kylläkin tuo ystävä haluaa yhä vähän väliä leikkiä lapseni kanssa ja kutsua kylään tms.

Taitaa kyllä olla totta, että lapseni on haettava uusi ystävä.

Vierailija

valita siitä, jos tämä ystävä haluaa leikkiä jonkun muun kanssa. Kai kaikki lapset joskus vaihtavat leikkitoveria. Mutta se tahallinen kyykyttäminen sieppaa.

Lainaus:

Minusta selkeästi huonoon käytökseen pitää puuttua. Jos tyttösi ja hänen kaverinsa väliin kiilannut tyttö käyttäytyy huonosti, niin sano siitä. Mutta jos on kyse vain siitä että joku haluaa leikkiä toisen kanssa mieluummin niin mitäs siihen nyt sanoisi. Niin se sitten vaan on. Jos oma tyttöni käyttäytyisi kuten naapurimme tyttö käyttäytyy, antaisin viikon arestia.

ap

Vierailija

en kovinkaan puutu, jos on vain suullista kiusaamista. sanon vain, ettei leiki ko henkilön kanssa eikä välitä. ja jos oikein menee hurjaksi koulussa, niin opelle pitää mennä heti kertomaan. fyysisiä kiusaamisia meillä ei onneksi ole ollut..

ja joo, kyllä minustakin saisit narisijan leiman, jos tulisit mulle valittamaan. lasten pitää antaa ite hoidella tilanteet, ei siinä auta mennä koko ajan väliin.

Vierailija

että sillä luokalla ei ole tosiaan kuin muutama tyttö ja omani jää siten aika yksin nyt. Muualla hänellä on kavereita ja hän on sosiaalinen ja kiva tyttö. Mutta koulupäivistä tulee aika pitkiä, jos pitää enimmäkseen olla yksin.

ap

Vierailija

Tytöt ovat 6-9v. Yksi tyttö tulee hakemaan lastani leikkimään vain silloin kun muita kavereita ei ole. Tyttöni on eskarilainen ja muut jo ekalla ja kolmannella. Ennen kouluunlähtöä leikkivät kaikki keskenään, mutta kouluunlähtö muutti kaiken. Heti jos muita koululaisista näkyy vilaustakaan, niin tyttöni saa jäädä. Tässä yks päivä naapurin tyttö tuli hakemaan ja päättivät leikkiä kotista ulkona. Ottivat nuket ja nukenrattaat ja roudasivat astioita ulos. Juuri kun oli leikit saatu pystyyn sanoi naapurin tyttö, ettei voikaan olla ja juoksi muiden isompien tyttöjen perään. Tyttöni jäi siihen suu ammollaan seisomaan. Talvella vielä itki, mutta nyt on jo niin turtunut.

Sitten on myös sellaista, että pihalla juostaan karkuun tai huudetaan 100 metrin päästä että "ei voida olla", vaikkei tytölläni olisi minkäänlaista haluakaan olla ko. tyttöjen kanssa , vaan ollaan lähdössä vaikka kauppaan tai tulossa kylästä.

Olen sanonut asiasta naapurin äidille ja hän pitää tyttönsä käytöstä huonona, mutta samaan hengenvetoon sanoo kuitenkin, että tytöillä tulee parhaimmat leikit kahdestaan. Omalle tytölleni olen sanonut, ettei leikkisi ko. tytön kanssa. Onneksi kavereita löytyy liuta muitakin.

Minusta selkeästi huonoon käytökseen pitää puuttua. Jos tyttösi ja hänen kaverinsa väliin kiilannut tyttö käyttäytyy huonosti, niin sano siitä. Mutta jos on kyse vain siitä että joku haluaa leikkiä toisen kanssa mieluummin niin mitäs siihen nyt sanoisi. Niin se sitten vaan on. Jos oma tyttöni käyttäytyisi kuten naapurimme tyttö käyttäytyy, antaisin viikon arestia.

Vierailija

elämän pelisääntöjä. Meille naapurin poika teki ohareita ja neuvoin poikaa välttämään tätä ja varoitin jo etukäteen, että lähtee heti kun varsinaiset kaverit tulevat kauppareissulta tms. Nykyään poika ei pillahda heti itkuun vaan on oppinut, että näitä kusipäitä on lapsissa niinkuin aikuisissakin. Pakko vaan oppia luovimaan näiden tyyppien ohi elämässä.

Vierailija

on koulussa sääntö et kaikien pitää leikkiä kaikkien kanssa.Eli opettajat puuttuvat asiaan jos joku jää toistuvasti pois leikeistä.

Omalla pojalla ollut ongelmaa kans et jää yksin. Viihtyy hyvin yksinäänkin mut sit välillä haluais olla muidenkin kanssa ja sit tulee ongelmia kun ei muut otakaan mukaan.

Vierailija

lapsilla kaverit vaihtuu, se vaan on niin. Ja tuollaista kuiskuttelua just tytöt valitettavasti harrastaa. Rohkaise tyttöäsi etsimään uusi kaveri.

Vierailija

kiusaamiseen pitää aina puuttua, ei sitä tarvitse häpeillä.

Jos sen ystävän vanhemmat pitävät sellaista narisemisena, on varmaan syytäkin lapsen vaihtaa kaveria.

Vierailija

tytöllä oli ekalla kaverina pikku prinsessa joka oli myös kaikkien haluama kaveri. Tämä tyttö käytti "asemaansa" törkeästi hyväksi. Piti listaa, johon piti varata ajat jos halusi leikkiä hänen kanssaan. Teki ohareita jos halusikin olla jonku toisen kanssa. Puhui kaikista seläntakana pahaa ja kiusasti suullisesti... jne oma tyttöni oli vähän aikaa listan kärjessä ja välillä häntä kiusatiin. Rohkaisin hakeutumaan muiden seuraan ja olemaan välittämättä tästä tytöstä. Mutta silti hän haaveili aina että voisi olla taas pikkupissiksen kaveri. Tokan luokan lopulla kaikki kyllästyivät neidin oikutteluun ja hän sai maistaa omaa lääkettään. Nyt hän on se jota enimmäkseen syrjitään ja jota pidetään varakaverina.

En puuttunut asiaan pahemmin koska tytölläni oli muitakin kavereita paitsi kerran kun hämä prinsessa pani lestanaapurinsa soittamaan ja kiusaamaan puhelimella. Mutta eivätpä tajunneet että kännykän numero näkyy .... pelotin paskat ulos lestakakaroista... hih hih

Vierailija

Mutta jos suhtautuminen on, että ei siihen voi tai saa puuttua, niin melko varmasti lapsesi ei saa sitä ystäväänsä takaisin. Hänelle voisi olla parasta, ettei edes yritä ja koe samalla uusia nöyryytyksiä.

Vierailija

On eria asia mainita asiasta kerran kuin valittaa koko ajan. Kumpaa ajattelet enemmän omaa lastasi, vai sitä, että saat narisijan leiman? Entä jos omalle lapsellesi tulee tunne, ettei vanhemmat välitä, kun eivät kehtaa valittaa?

Lainaus:

en kovinkaan puutu, jos on vain suullista kiusaamista. sanon vain, ettei leiki ko henkilön kanssa eikä välitä. ja jos oikein menee hurjaksi koulussa, niin opelle pitää mennä heti kertomaan. fyysisiä kiusaamisia meillä ei onneksi ole ollut..

ja joo, kyllä minustakin saisit narisijan leiman, jos tulisit mulle valittamaan. lasten pitää antaa ite hoidella tilanteet, ei siinä auta mennä koko ajan väliin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat