Pitääkö isommat lapset osapäiväisessä vai ei?

Vierailija

Isommat n.3v ovat olleet muutaman kuukauden osa-aikaisessa. Vauva muutaman kk ikäinen. Nyt arki alkaa rullaamaan paremmin kuin loppuraskaudessa ja ihan vauvan ollessa pieni. Hirveä syyllisyys painaa, kun en muka jaksa itse hoitaa lapsia vaikka heidän on jo hyvä oppia leikkimään ryhmässä ja muutakin kuin äitivauvakotia 24h. Tunnen itseni laiskaksi ja huonoksi äidiksi. Taustalla on n. vuosi sitten oma masennus ja rankka elamanvaihe joka on jättänyt jälkensä ja tuntuu vieläkin.

Onko muita kohtalotovereita? Miksi tämä syyllisyys? Jos lapset kaikki aina kotona, tiedän että kohta uupuisin väsymyksestä kun elämä olisi niin vain siivoamista ja pelituomarina oloa ja hermojen menetystä ja väsynyttä itkua kuten vuosi sitten. Mies on paljon työmatkolla, joten melkein ainut henkireikä olisi tämä päivähoito muutaman kerran viikossa.

Kerhot ovat alueellamme ihan täynnä eikä mukaanpääsystä ole takeita syksylle, pukemis ja viemisrumba hengästyttääkin jo ajatus kolmen lapsen kanssa ja siksi otimme aikoinaan kerhojen tilalle tämän päiväkodin. Silti tuntuu että lasten kuuluisi olla minun kanssani, senkin uhalla että en enää olisi niin jaksava ja hymyilevä äiti vaan vihainen ja hermostunut ja väsynyt.

Miten tuntuu että muut suomen äideistä jaksaa olla kotona kolmenkin ja useamman pienellä ikäerolla ja olla vielä hyväntuulinen ja ihana äiti???? Eikö äitiys sitten sovikaan minulle?

Kyselee surullinen ja väsynyt valvomisestä siltikin...

Kommentit (7)

Vierailija

tosiaan, oot varmaan liikaa lukenu keskustelupalstojen syyllistäjiä. ei sun tartte kellekään perustella teidän perheen valintoja. teet niinkuin teidän koko perheelle on parasta ja muille se ei kuulu. minä en ainakaan syyllistä sinua, enkä tuttaviani joilla on isommat tarhassa.

Vierailija

pidä vaan isommat lapset osapäiväisesti hoidossa! Äläkä tunne siitä huonoa omaatuntoa. Heillä on hoidossa kivaa, siellä on kavereita ja tekemistä. Sinä olet fiksu äiti, joka tiedostaa omat voimavaransa.

Vierailija

Minäkin huomaan itsessäni vastaavia syytöksiä, kun poika (3.5 v) jatkoi 10 pv/kk päiväkodissa juniorin synnyttyä. ihan vain siksi, että kaipaa toimintaa ja toisaalta minulle oli alussa tärkeää saada nukuttua. Lisäksi saatiin pidettyä hoitopaikka.

Syytökset panin ihan täysin av:n piikkiin ;)

Vierailija

nyt pientä rajaa tuohon älyttömään syyllisyyteen. huomaa että olet lukenut liika av:ta. kolmevuotiaalle on hyvä olla osapäivähoidossa ja kukaan normaali ihminen ei hoida tuossa tilanteesa reippaasti ja iloisena koko katrasta 24/7. Jos tunnet jonkun sellaisen tyypin niin se on kyllä harvinaisuus eikä välttämättä ihan täysipäinen ihminen.

Vierailija

Ilmeisesti sinulla on kaksoset? Se on sellaista hulinaa, että apua on viisasta ottaa ennen kuin on myöhäistä. Ja ainahan voitte vähentää noita päiviä sitten kun tuntuu että haluat pitää enemmän lapsia kotona.

Vierailija

tuli itku kun luin teidän vastauksia, sen positiivisessa mielessä.

Onko teillä kuinka monta lasta? Ei sitä voikaan kai moni

ymmärtää millaista on kaksoset jo pelkästään ja siihen

lisäksi vielä vauva. Ihanaa mutta ....

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat