Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vesirokosta mietteitä ja ihmetystä

Vierailija

Tuli mieleen muutama ihmetys tuosta aiemmasta ketjusta.

Meillä poika joka täyttää 5v ihan tuota pikaa eikä ole sairastellut vesirokkoa vieläkään. Tuossa olisikohan ollut noi 1,5 -2v sitten hoidossa yhdellä pojalla oli vesirokko ja ajattelin, että kohta se on meilläkin... Eipä ole vieläkään ollut!

Onko muita jolla tuohon ikään mennesse Ei vielä ole sairastellut tautia? Ajattelin, että jos sen sairastais pienempänä niin eikä se yleensä ole ns lievempänä kuin vanhempana? Vai onko tämä haraluulo?

Olen joskus jopa harkinnut sitä, että jos kuulisin jollakulla se tauti olevan niin sais mennä kyläilemään niin sais ns pois alta. Kannattaako sellainen vai kannattaako vain odotella, että tulee sitten kun tulee?

Äh, kuulostaa vaan niin hullulta tuo ajatuskin, että mennä tieteen tahtoen hankkimaan tautia joka voi olla aika paha. Olen vaan jostain kuullut joidenkin tekevän niin.

Eipä tämä mikään ongelma ole mutta kunhan yleisesti ihmettelen asiaa kun tuli mieleeni taas.

Heittäkääpä mietteitä kehiin.

Kommentit (12)

Vierailija

Molemmat tyttöni sairastivat vesirokon peräkkäin nyt toukokuussa. Nuorempi 2v7kk sai taudin lievänä. Rakkuloita oli ehkä parikymmentä, mutta kuume oli kova 3 päivää. Samoin tuli korvatulehdus.

Isommalla rakkuloita oli satoja ( 4v 6kk ) ja ihan kaikissa mahdollisissa paikoissa! Suussa olevat rakkulat haittasivat syömistä ja juomista, silmät muurautuivat umpeen, pissiminen kirveli ja kakka tuli itkun kera! Aivan kamalaa aikaa oli 3 - 4 vuorokautta. Yöt rasvattiin, suihkuteltiin, rasvattiin, itkettiin jne. Kaiken kukkuraksi jälkitautina tuli aivokalvontulehdus.

Ei todellakaan ole mikään harmiton tauti kaikille! Isommalle lapselle aiheutti kovaa tuskaa ja kärsimystä, jonka olisi voinut rokotteella välttää! Ja kamala oli huoli itselläkin.

Minsku

Vierailija

tämä vesirokkorokote tuntuu olevan kuuma aihe aina välillä.

Meidän lapset eivät saaneet rokotetta ja tauti sairastettiin jokseenkin rajuna viime heinäkuussa. Peräkkäin.

Oltiin mietitty rokotteen tarpeellisuutta ja ehkä jossain vaiheessa se olisi hommattukin, mutta tauti kerkesi ensin.

Toisaalta jos sitä olisi ollut lähipiirissä olisimme varmasti yrittäneet käydä sen myös hakemassa meille.

Molemmille tuli "jälkitautina" tai sitten erillisenä tautina melkein heti perään enterorokko.

Esikoisen vesirokko ei ollut lievä, mutta tuo enterorokko kylläkin.

Kuopuksen vesirokko oli raju ja siitä jäi varmaan ikuiseksi muistoksi arpi nenänvarteen, hänellä myös tuo enterorokko oli paljon rajumpi kuin sisaruksella.

Kolmas lapsi on tulossa, enkä ole tehnyt päätöstä vesirokkorokotteesta, mielessä pyörii se että jos sen kuitenkin voi saada.. vaikkakin lievempänä ja jälkitautien riski on minimaalinen..

Olisiko turha rokote?

Noita ylimääräisiä rokotteita kuitenkin tulee muitakin, punkkirokote ja infulenssa rokote (kun senkin ainakin viimesyksynä alle 3v sai ilmaiseksi)

Vierailija

Jälkitaudit voivat olla pahoja ja riskiryhmässä ovat alle 1-vuotiaat ja yli 13-vuotiaat. Ei siis oma lapsi vielä riskiryhmässä ollut, mutta jos yhden sairastamisen rokotteella välttää, miksi sitä ei ottaisi?

Ja samasta syystä en halua lapselle yhtään "ylimääräistä" tautia: eiväthän sitä edes lääkärit suosittele ehdoin tahdoin hankkimaan. Ei minusta olisi ainakaan kivaa hoivata sairasta lasta, joka kärsii, kun vanhemmat ovat hänelle ehdoin tahdoin taudin halunneet...

Itse sairastin vesirokon 16-vuotiaana ja se oli ihan kamalaa.

Vierailija

Meillä on 4v tyttö rokotettu ja 1v kuopus odottaa rokottamista, kunhan saadaan flunssa sairastettua pois.

Aikaisemmissa viesteissä ei ole tullut ilmi sitä, että erään tutkimuksen mukaan (muistaakseni luin tästä viime vuonna, oli lääketieteen väitöskirjasta lehdessä artikkeli) n. 50% vesirokon sairastaneista saa jossain vaiheessa vyöruusun joka on saman viruksen aiheuttama "jälkitauti". Eli virus jää elämään elimistöön ja saattaa myöhemmin vielä aktivoitua.

Puhumattakaan muista jälkitaudeista joita saattaa samantien tulla. Useassa muussa maassa vesirokkorokote on rokotusohjelmassa, Suomi on tässä(kin) jälkijunassa.

Vierailija

Poika ja tyttö saivat rokotteen 2 vuotiaana. Ja nyt meidän kohta 1v. on mukana rokotetutkimuksessa, jossa se annettiin siis ilmaiseksi. Muut olemme maksaneet itse. Saattaa olla, että vesirokkorokote tulee mukaan rokoteohjelmaan, koska sitä nyt kerran "tutkitaan". Itse en koskaan harkinnut taudin hakua jostain, koska se kuulostaa jollain tapaa oudolta. Itse kun työskentelen terveydenhuollossa, ja yritämme saada ihmisistä terveitä. Itse sairastuin tautiin 29v, ja sain siitä hyvästä keskenmenon ja arpia naamaani. Joten meillä ei mietitty, otetaanko rokote vai ei, kun semmoinen kerran on olemassa. Mutta jokainen tietenkin päättää asian itse.

Vierailija

Meillä vanhin tyttö sai vesirokon vasta 6-vuotiaana (laskimme noin 240 rakkulaa), vaikka monissa tuttavaperheissä ja päiväkodissa tautia oli esiintynyt monena vuonna aikaisemminkin. Keskimmäinen tyttö sai samaan aikaan vesirokon kuin isosiskonsakin, mutta tämä 4 v sai ainoastaan yhden rakkulan vatsan seudulle. Kuopus sairasti 2-vuotiaana ja hänellä oli noin 300 rakkulaa eli enemmenkän kuin kummallakaan isoista sisaruksista.

Itse sairastin vesirokon 7-vuotiaana ja minullakin oli vain yksi rakkula. Samaan aikaan 3-v sisareni joutui sairaalahoitoon, koska rakkuloita oli päästä varpaisiin eli ihan joka paikassa.

Itse en ainakaan ole osannut vetää vesirokosta minkäänlaisia johtopäätöksiä. Näyttäisi olevan hyvin yksilöllistä sairastumisajankohdan ja oman vastustuskyvyn myötä.

|http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00550...

Vierailija

Älä ainakaan hae tahallasi tautia!!!!!!!!! Jos lapsesi saa taudin ja sen jälkeen jälkitaudin, syyllisyytesi on elinikäinen! Tiedän äidin, joka haki "harmittoman" vesirokon ja nyt lapsella on lopun ikää keuhkovamma. Kumma miten sitkeässä on vanhan kansan uskomus, että vesirokko on harmiton tauti. Se voi olla kuolemaksi missä iässä tahansa. Suomen tehoilla hoidetaan taudin jälkiseurauksia joka vuosi! Itse olen rokottanut molemmat lapseni 1,6v iässä eli ei tosiaankaan edes missään riski-iässä. Ei anna aivan 1005 suojaa itse taudilta, voi tulla joskus lievänä, mutta suojaa noilta jälkitaudeilta! Lisäksi pahimmassa tapauksessa pelkkä tauti tarkoittaa 500 rakkulaa kehossa ja lapsen yhtäjaksoista huutoa kaksi viikkoa...Ei voi tietää, millaisena tauti kellekin tulee. Minusta ovat edesvastuuttomia ne ihmiset, jotka vähättelevät tautia ja kehottavat toisia hankkimaan ne vastoin parempaa tietoa.

Vierailija

Itse en ollut sairastanut vesirokkoa ikinä, joten pojan ollessa 2 v. otin sekä hänelle että itselleni rokotteen. Moni oli sitä mieltä, että kyseessä helppo lastentauti johon on hullua ottaa rokote.

Työssäkäyvänä, korvatulehduskierteisen lapsen vanhempana ei ollut epäilystä, ettenkö ottaisi rokotetta. Yksi tauti vähemmän lapsella kärsittävänä. Nyt 2 vuotta myöhemmin olen TODELLA tyytyväinen tuohon ratkaisuun! Lapsella ollut jos jotakin sairauksia ja pahimpana mainittakoon kaikkien niin mitättömäksi noteeraaman parvorokon jälkimaininkina tullut trombosytopenia(verisairaus). Voin vain kuvitella mitä vesirokko olisi tuonut tullessaan...

Toki lapsi, joka ei juurikaan sairastele, voi varmaan muitta mutkitta vetäistä vesirokonkin läpi, mutta itse olen karulla kokemuksella päätynyt siihen lopputulokseen, että oman lapseni terveyttä vaalin kaikilla mahdollisilla keinoilla. Meillä nämä "mitättömät" lastentaudit eivät ihan läpihuutojuttuja tunnu koskaan olevan.

Eli siis kannatan ehdottomasti rokotetta! Hyödynnä nykyajan kehitystä ja säästä lasta turhalta kärsimykseltä! Ei se vesirokon sairastaminen mitään hyötyä lapselle tuo.

Vierailija

Olikin aika jännät paikat, kun tyttäremme sairastui maaliskuussa vesirokkoon ja Thaimaanlomalle lähtöön aikaa oli vajaa kaksi viikkoa.

Pikkupojillemme emme enää tässä vaiheessa saaneet rokotuksia, koska olivat altistuneet vesirokkovirkukselle liian kauan. Siinä sitten jännäsimme, peruuntuuko matka vai ei. Jos olisin arvannut, että näinkin voi käydä, olisimme ottaneet rokotukset ajoissa, koko kolmikolle.

Pari päivää ennen matkaa kävimme vielä lastenlääkärillä, joka antoi estolääkityksen, jotta pojat säästyisivät rokolta ja loma toteutuisi. Lääkkeet auttoivat, eikä vesirokkoa puhjennut lopulta lainkaan. Nyt kyllä olemme päättäneet hakea rokotuksen pojille.

Tyttäremme vesirokon pahin vaihe oli ohitettu loman alkaessa ja muutamia arpia oli jäljellä. Rokko tuli tosi kovana ja käytimme kaikki poppakonstit, jotta kutina ja rakkulat saataisiin mahdollisimman nopeasti paranemaan.

Ottakaa hyvät ihmiset rokotteet, vesirokon sairastamisesta kun ei ole mitään hyötyä!

Vierailija

että koska poikamme on altistunut kyseiselle taudille on rokottaminen turhaa. Näin kuulin viime vuonna (2007) lapsimeissuilla Rokote.fi - osastolla. Eli rokote menisi hukkaan kun voi (ja tod näk saakin) saada taudin rokotteesta huolimatta.

Tämä jäi siis alkupräisestä viestistä pois.

Vierailija

Meillä esikoinen sairasti vesirokon pari kuukautta sitten - ikää silloin 5 v 2 kk. Kuopus sairasti taudin sitten heti perään eli sai tartunnan isoveljeltään. Esikoisella tauti oli aika raju, mutta silti vain yksi päivä oli tosi paha ja viikossa koko tauti oli ohi. Ei jälkitauteja, eikä arpia missään. Antihistamiini ja vesirokkovoiteet auttoivat tosi hyvin. Pienemmän rokko taas oli hyvin lievä. Johtuneeko siitä, että pidimme lapset toisistaan erossa, kun esikoisen tauti puhkesi... Vai olisiko ollut vain tuuria meillä.

Meidän vesirokot menivät aika iisisti loppupeleissä ja olen nyt iloinen, että vastustuskyky saatiin sairastamalla. Nimittäin tuttavapiirissäni on nyt yksi lapsi, joka on rokotuksesta huolimatta saanut vesirokon. Lievänä, mutta kuitenkin.

Uusimmat

Suosituimmat