raskausmyrkytyksestä-kertokaa kokemuksianne!

Vierailija

Olen rv 37, ja havaittin virtsassa valkuaista. Lisäksi on ollut lisääntyvää turvotusta varsinkin jaloissa ja verenpaine koholla. En tahtoisi millään joutua sairaalaan makaamaan.

Kuinka kauan olette "pärjänneet" oireiden kanssa kotihoidossa? Missä vaiheessa synnytys käynnistetään, jos on pakko? Minulle on sovittu sektioaika aiempien sektioiden vuoksi, joten minut leikataan joka tapauksessa....

Kommentit (9)

Vierailija

Makasin siellä viisi viikkoa - eihän se mitään kivaa ollut, mutta ei nyt mitään ihan kamalaakaan, jos ei oteta huolta vauvasta huomioon. Synnytys käynnistettiin kun verenpaine ja valkuaiset koholla sen verran että oli pakko leikata, ettei kummankaan henki ja terveys vaarannu.

Jos joudut osastolle, et joudu makaamaan siellä pitkään, sillä vauvasi on jo täysaikainen. Sinut leikataan heti kun lapsen napavirtauksissa ja kasvussa tapahtuu notkahdus tai jos valkuaisarvosi nousevat liiaksi. Raskausmyrkytykseen ei ole muuta hoitoa kuin synnytys. Raskausmyrkytyksen kanssa ei pidä leikkiä, sillä se on todella vaarallinen jos se pääsee kehittymään vaivihkaa "liian pitkälle". Lepäile ja juo paljon vettä. Ja tarkkaile subjektiivisia oireita - päänsärkyä, tähtien näkemistä ja painetta rintakehällä. Jos tunnet jotain niistä, oitis sairaalaan.

Vierailija

viikko vauvan syntymisen jälkeen.

Toisesta myrkytyksestä jouduin sairaalaan 29 viikolla ja kuusi päivää makoilin ja sitten oli pakko leikata kun vauvan vointi huononi.

Kolmatta en lähde edes yrittämään... Sanoivat että hyvin todennäköistä että myrkytys uusisi kolmannessakin raskaudessa. Ja alkaisi vielä aikaisemmin...

Ja se että olin itse aktiivinen pelasti vauvan hengen. Mielestäni oireet olivat selkeät, mutta neuvolan täti oli sitä mieltä että seurataan vähän tiuhempaa, "tule viikon päästä kontrolliin" jos olisin ollut kuuliainen odottava äitin enkä olisi hötkyillyt äitiyspolin suuntaan tuomion saatuani niin olisin ehkä vain yhden lapsen äiti. Joten tarkkana niiden oireiden kanssa ja jos vähänkin epäilyttää niin yhteys äitiyspolille...

Vierailija

siellä sitten makasin viikolle rv 40+4 kunnes esikoinen päätti vihdoin syntyä. Olisivat käynnistäneet sen vasta rv 41. Mulla oli valkuaista virtassa ja hirvee turvotus ja verenpaineet jotain 160/106

Vierailija

Minulle tuo raskausmyrkytys paholainen iski kaksi päivää synnytyksen jälkeen ! Harvinaisempaa, mutta mahdollista. Verenpaineet rupesivat kohoamaan jo loppuraskaudessa, mutta valkuainen ja rajumpi turvotus tuli vasta synnytyksen jälkeen. ja toki verenpaine jatkoi vielä nousuaan. Oli korkeimmillaan jotain 160/96 (?).Sairaalassa olin synnytyksen jälkeen muistaakseni 6 päivää ja sen jälkeen kaikki ok.

Vierailija

Ei ole leikin paikka ei. Vannemainen puristava päänsärky, "nokitäplät" näkökentässä, ylämahakipu, turvotukset, etenkin kasvoissa, silmäluomilla, "höpö"-olo on usealla. Prodea ei ole +, vaan useilla plussilla, paineet reilusti yli 30/15 korkeammat kuin lähtötasolla. Fiksu terkka antaa stiksit kotiin jossa voi seurata "taudin" etenemistä. Jos yhtään arvelluttaa, kannattaa soitaa sairaalaan. He ohjaa kyllä.

Lepo!!! Ja runsas juominen on vanhoja hoitokeinoja ko tilaan. Jos ei auta, niin osasto kutsuu.

Vierailija

Jouduin samantien sairaalaan ja 10 päivän kuluttua myrkytys oli jo hengenvaarallinen meille kaikille kolmelle (odotin kaksosia). Olin siis tosi onnellinen, että oli tosi tarkassa seurannassa.

Vierailija

Niin, noista oireiden tarkkailusta;

Mulla on ollut läpi koko raskauden TODELLA HUONO OLO. Oksensin ekat 7kk suunnilleen kaiken mitä söinkin, lisäksi muita ns.pienempiä vaivoja kuten hengenahdistus rv 20 lähtien ja kummalliset selkäkivut ja päänsärky.

Jonkinasteinen pahoinvointi jatkuu edelleenkin, aamuisin ja päivällä en saa syötyä juuri mitään, sitten illalla joskus klo 19 jälkeen saan ruokaa alas ja syönkin kunnolla.

Mistä mä nyt sitten tiedän mikä oire olisi myrkytystä? Kun joka päivä on muutenkin huono olla.

Jalkojen turvotus laski ainakin viime yönä levolla ja kohoasennolla, lisäksi haudoin illalla jalkoja merisuolavedessä- lieneekö auttanut asiaa.

Luin jostain että jos tilanne on oikein paha niin turvotus ei "sula" ollenkaan eikä millään konstilla....

ap

Vierailija

turvotuksia oli jo ollut pidempään ja valkuaista ++. Viikko Vielä seurattiin, sitten sairaalaan käynnistykseen, kun verenpaine ei laskenut alle 160/110. Minkäänlaisia oireita ei ollut lukuunottamatta turvotuksia. Synnytys käynnistyi vuorokaudessa ja tuloksena terve tyttö viikoilla 38+6.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat