Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Huulten ympäristö alkoi rohtua pari viikkoa sitten, ensin vain punoitti. Rasvasin sitä aina öiksi paksulla perusvoiteella. Ei ole auttanut, ja nyt huulissa pari haavaumaa ja leuassa tosiaan sellaista pientä punertavaa ihottumaa, kuin näppylöitä. Kutittavat.

Olen kokeillut laittaa Apobasea, Bellavitaa, Erioilia... Lapsi ei anna laittaa rasvaa päivisin (kirvelee ja tuntuu ikävältä) mutta yöksi antaa laittaa.

Miten pahaksi tämä voi vielä äityä? Ja mistä ihmeestä voi johtua?

Kommentit (16)

En muuta keksi, kuin että takin kaulus jotenkin " hiertää" sitä leukaan, tai ärsyttää.

Huuliin kannattaa laittaa yöksi Bepanthenia, ja päivisin voi käyttää ihan puikkoa. Leukaan myös Bepanthenia.

Mutta mietin, että onko sillä oikeasti merkitystä, millä rasvalla rasvaa, jos ovat hajusteettomia jne apteekin paksuja rasvoja - siis luulisi että ovat yhtä hoitavia kaikki... Mutta kun ei tunnu auttavan vaikka millä rasvais...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

syy voi olla mikä vaan, todennäköisesti vaan kuiva iho, jota lapsi on pureskellut yms. ja sä sitten viimeistelit homman väärällä rasvalla. Hae apteekista valkovaseliinia ja sitä JOKA VÄLISSÄ huuliin ja suun ympärykseen, niin johan paranee. Meillä 6v ikäisella sama ongelma ollut nyt muutamana talvena (pahenee aina kun vähänkin ilmat kylmenevät/ kuivuvat), ainoa mikä todella auttaa on toi vaseliini.

Moni noista kokeilemistamme rasvoista on kuulemma kirvellyt " ihan kamalasti" , varmaan ainoa mikä ei kirvele on tuo öljysuihke, mutta se on niin kevyttä etten usko sen oikeasti edes auttavan... Mutta tuon kirvelynkin takia olen siis kokeillut kotimme koko rasva-arsenaalin läpi.

Lapsi ei ole aiemmin ollut millekään allerginen, mutta mullekin jo tuli tuosta kutisevasta näppyläihottumasta mieleen joku yliherkkyys. Huioh. Miten senkin saisi selville.

ap

Ceridalin se paksu rasva (lipobalm vai mikä se on?) on kyllä kans hyvä, jättää sellaisen kalvon ihon pintaan. Systeri (pahasti atooppinen ollut aina) vannoo sen nimiin.

-3-

eli mulla siis alkaa usko loppua, että olisi rasvasta (merkistä) kiinni, vaan en keksi mistä sitten voisi johtua. Vai olenko vain kärsimätön, ja asia hoituu jos jaksan rasvailla vielä pari viikkoa lisää aina yöksi? Lapsi siis valittaa, että huulet kipeät (esim jotkut ruoat kirvelee) ja leukaa kutittaa.

ap

Valkovaseliini auttaa ainakin esikoiseni punoittavaan, ahavoituneeseen ylähuuleen. Kuopuksen atooppista ihoa rasvaan Essexillä ja miedolla kortisonilla kuuriluenteisesti.

Veikkaan ap:n lapsella jotakin allergiaa. Pakkasen kuivattama iho on herkempi reagoimaan allergeeneihin.

pakkanen kuivattaa ihan pirusti ja voisin kuvitella että lapsella joka ulkoilee kuivuu kasvot muutenkin pakkasen takia. Itse tykkään älyttömästi (ostin tänään ja jo nyt huulet paljon paremmassa kunnossa) Decubalin Lip & Dry Spots Balm:sta. Saa apteekista mutta on hintava.

Käytä Bepanthenia. Meillä auttaa mulle ja tytölle. Tytöllä joskus niin haavoilla huulet, että verinaarmuilla jo. Sääliksi ihan käy. Itsellä ainakin silloin olisi jo vaikea olla, mut ei tyttö oo valittanut.

Vanhahan tuo aihe viesteissä on. Olen aikuinen ja kärsin samasta. Ei auta rasvat, ei ole takin kaulus, ei ole pakkanen. Ei ole tomaatti... Lista on pitkä. Ei ole allergioita.

Laktoosia ei ole kokeiden mukaan, eikä keliakiaa.

Yksi epäilykseni on nyt vääränlainen suola, ns."halpa" grillimakkara ärsyttää kalmalasti, ehkä. Tavallinen jäätelö olisi toinen. Hylasta ei ainakaan. Minulla alkoi taas eilen ja nyt kirvelee, kuivaa ja särkevät.

Yritän vielä vuorisuolalla hautoa, jos auttaa. Useissa voiteissa on pohjalla alcoholia kuivattaa lisää. Pihkavoide ei auta....... Epäilen teollinen maito, väärä suolalaatu, kuumennettu rasva..... Ei löytynyt googlestakaan apua minulle 50v.

Meillä on jokatalvisena lapsilla rohtumia suun ympärillä. Niihin meillä tehoaa iltaisin laitettuna Bepanthen se paksumpi versio. Ja lisäksi joka päivä lisänä joko monivitamiini tai ruisleipä B vitamiinin lisäämiseksi. Ennen varsinaista talvea rohtumat oli käsissä. Ja nyt on kyseessä 9 vuotias.

Jaa miksi, nuoleminen on pääsyy. Kun huulet kuivuu, niitä tarvii nuolla että ne pysyvät notkeina ja samalla nuolee vähän ylimääräistäkin, ja nuolemisen seurauksena ne rohtuvat vähän lisää.

Nimimerkillä Hyvännäköinen mutta kuivaihoinen

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat