Vierailija

ekan kerran se meni kun roikottelin lasta käsistä kun leikittiin. Sillon mentiinkin terveyskeskukseen ja lääkäri lonksautti luut paikalleen.

Toisen kerran meni kun riisuin lapselta toppapukua. Taas mentiin terveyskeskukseen. Nyt lääkäri oli lapsi-kammoinen ja opasti minut naksauttamaan käden.

Kolmas ja neljäs kerta napsautin käden itse paikoilleen, sillä terveyskeskukseen on pitkä matka. Siellä huutavan lapsen kanssa odottaminen ei myöskään ole kivaa.

Mietin vain että pitäisiköhän tuo käsi tutkia? se on aina sama käsi ja sama luu mikä napsahtaa pois paikaltaan. Voiko siinä olla jotain isompaa vikaa?

Kommentit (25)

Meillä tyttö 2-v ja on mennyt muutaman kerran kyynärnivel kanssa ilmeisesti osittain pois paikoiltaan.

Lääkäri neuvoi miten sen saa niksautettua takaisin, tosin sen jälkeen ei ole enää mennyt ..

Lääkäri sanoi että korjaantuu iän myötä itsestään lapsen kasvaessa.

Eli mielestäni ei syytä huoleen, vaikka tilanne onkin ikävä kun se tapahtuu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

lapsi mitä todennäköisemmin kiinnostuu urheilulajista mitä harrastetaaan pääsääntäisesti käsillä. (myös isän harrastus) joten olen ollut huolissani siitä, että ei tuo käden muljahtelu vie mahdollisuutta lajin harrastamiseen... ehkä pitäisi tosiaan kysyä lääkärin mielipidettä asiasta.

AP

että TIEDÄN mitä lapsi haluaa harrastaa isona. Mutta jos isä on tietyssä lajissa yksi suomen parhaista ja lapsi on jo nyt sitä lajia kovasti halunnut kokeilla ja on kokeillutkin, niin onhan se aika todennäköistä että tuo laji kiinnostaa lasta myös isompana. Eikös ne lapset aikalailla vanhempia apinoi? :) Hieman ohi aiheen...mutta kumminkin.

ap

Onko sulla mitään käsitystä edes mistä aiheesta menet laukomaan mielipiteitäsi? Ei tuommoisia " leikata" aikuisilta eikä keneltäkään. Ääliö.

jos käsi menisi sijoiltaan JATKUVASTI tyyliin joka päivä, vaatisin tarkempia tutkimuksia.. meillekkin sanottiin että jos tulette lääkärille kun käsi on pois sijoiltaan se voidaan kuvata .

Mutta meillä on mennyt vain 2 tai 3 kertaa kerran haalarin riisumisessa ja 2 kertaa vaan jossain leikin tiimellyksessä.

On myös mennyt itsestään takaisin paikoilleen, lääkäri oletti diagnoosin olevan kerrotun perusteella kyynärnivelen osittainen sijoiltaan meno.

Hyvä tietää, että kyse ei ole mistään vakavasta. Katselen tilannetta vaikka tuohon kolmen vuoden ikään ja katsotaan jääkö se sitten pois meidänkin lapselta tuo luun muljahtelu. Toivottavasti.

Mukavaa iltaa kaikille!

AP

pieneen mieleenkään nostella lasta käsistä enää sen ensimmäisen kerran jälkeen :( mutta tuo käsi menee tosiaan nykyään toppapukua riisuttaessa pois paikaltaan. Pitää varmaan olla siinäkin jotenkin super varovainen. Tietysti vaikea sitä sitten kaikille muille opettaa(jotka hoitavat lasta) että toppapukua ei saa normaalisti ottaa pois päältä. Eli vetää hihoja alaspäin.'

ap

Vierailija:

Lainaus:

että TIEDÄN mitä lapsi haluaa harrastaa isona. Mutta jos isä on tietyssä lajissa yksi suomen parhaista ja lapsi on jo nyt sitä lajia kovasti halunnut kokeilla ja on kokeillutkin, niin onhan se aika todennäköistä että tuo laji kiinnostaa lasta myös isompana. Eikös ne lapset aikalailla vanhempia apinoi? :) Hieman ohi aiheen...mutta kumminkin.

ap

ja luu on se luu mikä on kyynerpään sekä kämmenen välissä? Mikä ikinä sitten onkaan? :) anatomia vähän hakusessa...

Niin se miehenikin mulle väittää, että menee ohi kun kasvaa isommaksi, mutta käy mun tota pikkuista sääliksi kun se varmaan tekee tosi kipeää kun menee pois paikaltaan. Eikä varmasti tunnu yhtään paremmalta kun napsautan sen takasin :(

Lääkäri sanoi aikoinaan, että vaiva menee ohi kun täyttää kolme, ja oikeassa oli. Sitä ennen käsi meni sijoiltaan melko monta kertaa. Eikä mitään roikotettu, vaan ihan leikkiessä meni.

En kyllä tiedä, miten lapsia sitten leikataan. Vaikuttaako se, että lapsen luut vielä kasvavat. Aikuiseltahan tuollainen vaiva leikataan kyllä nopsaan.

Kyse on siis värttinäluun päästä, joka lipsahtaa nivelsiteen muodostaman " renkaan" sisältä pois. Yhtä helppoa se on lipsauttaa sinne takaisin. Värttinäluu ei ole muodostamassa itse kyynärniveltä, joka on olkaluun ja kyynärluun välinen nivel. Kyynärpää ojentuu ja koukistuu siis ihan normaalisti, vaikka värttinäluu olisikin pois paikoiltaan (tosin lapsi ei silloin yleensä halua kyynärniveltäkään liikutella). Kyse ei ole isosta asiasta, joten rauhoittukaa.

kolmosen lapsellakin luu menee paikaltaan riisuttaessa. Eli se on varmaan sitten samainen luu ja samainen ongelma. Ei ole meilläkään mitään päivittäistä mutta enpä ollut ennen kuullut että lapsilta saattaa mennä näinkään usein kädestä luu sijoiltaan.

ap

Vierailija:

Lainaus:

lapsi mitä todennäköisemmin kiinnostuu urheilulajista mitä harrastetaaan pääsääntäisesti käsillä. (myös isän harrastus) joten olen ollut huolissani siitä, että ei tuo käden muljahtelu vie mahdollisuutta lajin harrastamiseen... ehkä pitäisi tosiaan kysyä lääkärin mielipidettä asiasta.

AP

..

itselläni solisluu menee sijoiltaan jo kättä nostaessa, kipua ei ole ja kun lasken käden, luukin menee takaisin paikoilleen. hyvin olen voinut harrastaa kaikennäköistä, johtuen luultavasti siitä, ettei kipuja ole.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat