Seuraa 

Hampaiden reikiintymistä aiheuttava bakteerihan tarttuu aikuiselta lapselle syljen välityksellä. Siksi suositellaan ettei käytetä samaa lusikkaa lapsen kanssa, ei nuolaista tuttia "puhtaaksi" jne.

Miten tarkkoja olette tuosta bekteerin siirtymisen estämisestä? Oletteko antaneet tarttua vai suojeletteko tosi tarkasti?

Itse olen tosi tarkka! Omat hampaat ei ole täydellisessä kunnossa, vaan useita reikiä on paikattu. Sellaista en omille lapsille halua, niin siksi haluan suojella bakteerin saamiselta mahdollisimman hyvin ja olen tosi tarkkana mm. sukulaisten kanssa, kun heissä on suurpiirteisempiä ihmisiä, jotka taas ei välitä (tai vanhemmat ihmiset ei edes tiedä, ennenkuin olen kyllä kertonut asiasta). Kaikkia tilanteita ei tietenkään voi "kytätä" kuten esim. kerhot..aina voi sattua vahinkoja, mutta ne missä asiaan voi vaikuttaa niin huolehdin. En tiedä varmaksi onko lapseni bakteerilta välttyneet, mutta edelleen pyrin sitä välttämään. Lapset siis 1v ja 4v.

Minua myös aina jaksaa kummastuttaa se, kun usein näkee vanhemman syöttävän lasta samalla lusikalla millä itsekin syö, tai syö samaa jäätelöä, tai suukottaa suulle tms. missä bakteeri hyvin todennäköisesti siirtyy lapselle. Siis miksi ihmeessä niin haluaa tehdä? Miksi haluaa antaa lapselle bakteerin, joka aiheuttaa reikiintymistä? Eikö oman lapsen terveyttä halua suojella kaikin tavoin? Tämä kun on vieläpä aika helppokin tapa.

En tietenkään missään nimessä ikinä mene kenellekään vanhemmalle saarnaamaan siitä, miten väärin hän tekee ja miten lapsen hampaiden hygienia kärsii. Turhaa toisten mielen pahoittamistahan se vain olisi, kun vahinko on jo tapahtunut eikä voi enää mitään tehdä asialle, vaikka kuinka "valistaisi". Haluaisinkin nyt siis tätä kautta kuulla mielipiteitä molemmin puolin.

Kommentit (10)

Mulla itselläni on aika hyvässä kunnossa hampaat. 2 reikää on paikattu reilu 10 vuotta sitten ja sen jälkeen ei ole reikiä ollut. Kun esikoisemme oli pieni, en koskaan syönyt samalla lusikalla hänen kanssaan tms. Suulle olen kyllä pussannut aina, mutta luotan siihen, että jos pussaa vain sellaisen "kuivan" pusun huulille (suu kiinni), ettei siitä tartu noi karies-bakteerit. Esikoisen ollessa n. 2-v alettiin vähän lipsumaan, kun joskus annoin maistaa omasta jäätelöstäni tms. Siitä sitten pikku hiljaa aloin lipsumaan muissakin asiaan liittyvissä asioissa eli saatan maistaa lapsen lusikalla, onko ruoka sopivan lämmintä, jonka jälkeen lapsi syö samalla lusikalla... Huono äiti, tiedän =/ Olen vaan aika vakuuttunut, että nyt 5-vuotiaana lapsi on se bakteerin jostain jo saanut (todennäköisemmin meiltä).

Kuopuksen kanssa lipsuttiin sitten jo paljon aikaisemmin. Hän joi varmaan jo 1-vuotiaana esikoisen kanssa samasta vesipullosta, jos ei ollut molemmille omaa vesipulloa muistettu ottaa mukaan jne. Mutta periaatteessa heillä on omat mukit, lusikat yms.

Se mua kyllä nyppi todella pahasti, että kaikki sukulaiset (mun äiti, isä, sisko yms.) ja kaverit olisivat aina syöttäneet meidän lapsille samoilla lusikoillaan esim. juhlissa kakkua ja kesällä jäätelö. Muutamille kyllä sanoin siitä, mutta he vetivät tietenkin herneen nenäänsä... Mulla ei tulis mieleenkään antaa omalla lusikallani kenellekään vieraalle lapselle mitään syötävää, vaikka olisi isompikin lapsi kyseessä. Mutta vielä vähemmän jollekin 1-vuotiaalle...

Mutta tiivistettynä: Yritin suojata karies-bakteerin tartunnalta, mutta siinä vaiheessa, kun alkoi tuntua, että on sen jostain (sukulaisilta, kerhosta yms.) jo saanut, en jaksanut enää tsempata, vaan lipsahdin. Ja mies se on enemmän ongelma ollut, kun hänelle ei mene toi karies-bakteerin tartunta yhtään perille ja omaa vielä suht huonot (=reikäiset) hampaat. Onneksi tämä karies-asia ei ole kuitenkaan kaikista vakavin asia lastenhoidossa, mutta kaduttaa kyllä, etten siitä sen paremmin/pidempään pitänyt huolta.

Meidän esikoinen on kyllä syönyt pienestä asti sekä minun että miehen kanssa samalla lusikalla silloin tällöin, suukoteltu on, juotu samasta mukista jne. Nyt hiljattain 2vuotiaana hammastarkastuksessa otetun sylkitestin tulos oli kuitenkin tytöllä 0. Ksylitolipastillit ja purkat on toki käytössä. ja vaikka ei tarkkoja ollakaan tuosta niin kyllä muakin nyppis jos sukulaiset ym. antaisivat omassa suussaan käyneellä lusikalla jotain lapselleni..ihan vaan siitä syystä etten itsekään tahtoisi heidän kanssa samaa lusikkaa käyttää, jotenkin kuitenkin eri asia kuin oman porukan kesken vaikka bakteeri tietenkin tarttuu yhtälailla:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yritin olla ihan aluksi tiukka, mutta joka ikinen kerta sukuloidessamme yllätin jonkin (miehen) sukulaisen työntämästä omaa haarukkaansa/lusikkaansa lapsen suuhun... Kyllähän se ottaa päähän, kun olen aina sanonut, että "XX syö omalla lusikallaan", mutta ei vaan tunnu menevän perille. Siinä vaiheessa, kun tuntui, että peli oli jo menetetty, aloin itsekin vähän lipsua, esim. lapsi sai maistaa omasta jäätelöstäni tai juoda omasta lasistani. Itselläni ei ole reikiä, eikä ole ikinä ollutkaan, mutta mistäs sitä tietää mitä bakteereita kannan suussani...

Aloin jankuttamaan sukulaisille tartuntariskeistä heti kun alettiin syömään kiinteitä....

Ja yllätävän paljon sain tuhahteluja osakseni, vaikka yritin rautalangasta vääntää kuinka hiivatin epämukavaa on ollut ala-asteelta lähtien juosta hammaslääkärillä!

Omat hampaat on tosi huonossa kunnossa siis olleet lapsesta lähtien, eli sitä bakteeria löytyy yllin kyllin suusta.

Sukulaisille piti selittää myös se, että saa antaa maistiaisen kakkua yms herkkuja, mutta vain ja ainoastaan omalla lusikalla. Ja jos saan kiinni omalla lusikalla syöttämisestä muistan tuoda hammaslääkärin laskut myös 17 vuoden päästä kyseiselle ihmiselle.

Meidän onnemme on tavallaan se, että tyttö sai ekat hampaansa tosi myöhään, eli riski saada tartuntaa pieneni huomattavasti.

Eikös se niin ollut että jos pääsee n3v. asti ilman tartuntaa on huomattavasti paremmat mahdollisuudet tulevaisuudessa päästä helpommalla.( Bakteeri tarttuu kyllä, mutta paljon lievempänä.)

Ja tais olla niinkin, että se hammashygienia vaikuttaa myös paljon, onko bakteerilla otolliset kasvualustat suussa vai ei.

Joten meillä harjataan hampaita, vältetään napostelua, mehua ei tyttö juo, maitoakin vain ruokajuomana.

Karkkia ei ajateltu antaa vielä ainakaan vuoteen ja sitten kun annetaan saa alkuun vain xylitol-karkkeja.

Joten eiköhän noilla eväillä päästä kohtuu pitkälle.

T Helga & Plikka 1v3kk & Sintti 6+5

Meillä 1 v poika ja yritetty olla tarkkoja, mutta tiedä sitten oliskos saanut bakteerin. Voihan sen saada toisten lasten leluista, meidän poika on myös innostunut suukottelemaan suulle sekä työntää sormiaan kaikkien suuhun, mutta etenkin meidän vanhempien.

Mulla karies bakteeria on aivan hirvittävästi, vaikka ph-arvo onkin mallikelpoinen eli happohyökkäys ei kestä kauaa, mutta kariesta siis tosi paljon. Mutta mulla silti ei ole yhtään reikää eikä koskaan ole ollutkaan enkä ole pienenä ollut mikään himo hampaiden pesijä tms. Eli ei sekään varmaa ole, että reikiä tulee vaikka karies bakteeri olisi vaikka koko kylälle. toki se varmasti jotain vaikuttaa.

Toivottavasti ollaan onnistuttu välttämään bakteeri lapseltamme.

...täytyy kyllä myöntää.

Kyllä poika saa maistaa minun lusikastani/lasistani tms.

Muuten kyllä olen tarkka, esim. hampaiden pesusta ja ruokailun jälkeen syödään ksylitoli-pastilleja (onneksi myös tarhassa tämä tapa :D).

En tiedä...en oikein osaa pelätä minkäänlaisia pöpöjä - niitä kun on maailma niin pullollaan, ja joka paikassa lapset tunkevat toistensa leluja yms. suuhun, juovat toistensa laseista, jos silmä välttää jne. jne. Täytyy vain toivoa, että saan opetettua lapselle hyviä tapoja, joilla ainakin jonkin verran pöpöjä ehkäisee/tappaa, kuten juuri hampaiden pesu, käsihygienia jne.

Lainaus:

Ja jos saan kiinni omalla lusikalla syöttämisestä muistan tuoda hammaslääkärin laskut myös 17 vuoden päästä kyseiselle ihmiselle.

...mutta tuskinpa se lapsi enää 17 vuoden ikäisenä malttaa olla suutelematta poika/tyttöystävää! ;) Sen tartunnan kun saa silleen ainakin ihan varmimmin :)

Mutta siihen 3v maagiseen ikärajaan minäkin olen luottanut. Esikoisen sain aika hyvällä varmuudella pidettyä karies-vapaana ainakin siihen 3v ikään saakka. Nyt on tosiaan saattanut jo tartunnan saada esim. kerhossa, siellä kun on mm. lasten yhteinen ruokailu. Pikkukakkonen on nyt 1v ja hänen kanssaan onkin vaikeampi pitää karies-vapaana, koska tartunnan saa kaikista todennäköisimmin juuri isoveljeltään kotona..ja sitten kakkonen on kans kova suukottelemaan meilläkin, niin on lähellä jo ollut että minua moiskauttaa suulle. siksi siis meilläkin xylitol ahkerassa käytössä :) saa ainakin minimoitua riskiä.

oltu tarkkoja tosta, sukulaisille ollaan sanottu myös tuosta tai lähinnä isovanhemmille jne. ettei saa syöttää samal lusikal tms. kummasti eivät tuota muka tienneet ainakaan miehen puolelta, oma äitini on yhtä tarkka kuin minä. ei siis olla syötetty samal lusikal ikinä tai juotettu samasta kupista tms. hampaat harjataan aamuin illoin sekä xylitol pastilli oetaan ruuan jälkeen. suulle ei pussata vaan poskille. kerran näin kun kummitäti anto suukon poskelle ja siitä hermostuin, aattelin että jaahas nyt tarttui tuo bakteeri. itsellä sylkitestin mukaan oli 1 eli pieni karies määrä suussa joka kuulema on kaikilla aikuisilla vähintään, miehellä 2 mutta olikin sillon testin aikaan reikä suussa. itsellä' ei ole reikiä ollut ikinä.

nyt tyttö on 2 v ja sylkitesti otettiin kuukaus sit ja tulos oli täysin negatiivinen eli 0, eli ei ollut tarttunut, voi että olin hyvilläni!

hammaslääkäri sanoi että jos vielä sinne 3 ikävuoteen mennes jaksaa panostaa ettei tartu niin sitten tuo tarunta myöhemmin on aika olematonta ja jopa mahdotonta. tietysti itsehän sen voi hankkia väärillä ruokaiklu tavoilla, mehuilla jne isompanakin mutta sillon jos sen saa niin silti ekaan reikiintymiseen menee pitempi aika kuin jos sen saisi jo nyt. niinkuin esim.mulla, äitini sanoi että on ollut tarkka tuosta ja itse en tod.näk ole sitä pienenä saanu vaan ehkä sitten vanhempana jostain, pussailu, karkin syönti tms. mutta nyt olen 25 .v ja vielä ei ole reikiä ollut joten uskon kyllä että kannattaa lapsen reikiintynymistä siirtää koska nimenomaan saavat sen jossain vaihees aikuisikää kuitenkin.

eikä kannata ajatella että lipsuu sen takia jos on kerran pari juonut tai syönyt samal lusikal et on joka tapaukses tarttunu, ei se välttämättä ole ja sit aletaa vaa turhaan liiankin huolimattomaksi. lapsenne hampaitten tulevaisuus pitkälti on kiinni tästä asiasta joten musta on tyhmää jos vahnemmat ei tsemppaa täs muutaman vuoden pituses asiassa.

sit näkee tuol noit jos 7 .v lapsia joilla ekat reiäit suussa kun ovat saaneet jo 2 vanhana tuon bakteerin.

eli kannattaa jaksaa siihen asti kun vikat poskihampaat on puhjenneet eli sinne 3 v asti.

meillä nyt seuraava hammaslääkäri 5.v koska kariesta ei ollut, mutta esim. naapurin lapsella jolla oli karies 2 v tarkastuksessa niin hänellä on jo 3v seuraava.

Ekana vuotena en käyttänyt samaa lusikkaa lapsen kanssa, sen jälkeen alkoi lipsua välillä. Tyttö on aina ollut kova pussailemaan ja moiskauttaa aina suoraan suulle eikä ainoastaan vanhempia vaan myös hoitotätiä ja tämän kouluikäisiä lapsia, lähimpiä sukulaisia, hoitokavereita. Lisäksi aloitti hoidossa 11kk ikäisenä, jolloin lelut vielä useasti eksyi suuhun. Ja kalusihan niitä samoja leluja tietty siellä hoidossa välillä joku muukin.

Eli katsoin alusta asti että altistuminen on niin jokapäiväistä, että omalla hysteerisyydelläni asian suhteen ei ole mitään virkaa. Suuhygieniasta muuten toki pidetään huolta mutta bakteerin siirtymisen ohella myös hampaiden ja ennen muuta kiilteen laadulla sekä suun muilla ominaisuuksilla on reikiintymisen kannalta iso merkitys ja kaikkiin näihin tekijöihin emme voi vaikuttaa. itsellä on hyvät hampaat, miehellä surkeat, joten ihan on sattumaa mitä lapsi on näistä perinyt.

...hyvin tarkkoja. Emme ole syöneet samalla lusikalla tai samalta lautaselta, antaneet haukata samaa leipää jne. Kerran tai kaksi on vahingossa käynyt niin, että olen lapselle antanut huikan omasta vesipullostani, kun olen vahingossa sekoittanut pullot, ehkä isällekin on joskus jotain vastaavaa sattunut, mutta olemme kyllä yrittäneet pitää tosi tarkkaan huolta, ettei sellaista satu. Olemme myös yrittäneet muistaa itse ottaa säännöllisesti xylitolia, mies tosin vähemmän.

Itsellältäni on paikattu tähän mennessä yksi reikä, nyt niitä saattaa olla, olen jonossa kunnalliseen hammashoitoon :( No, tottahan toki tuo Mutans Streptokokki -bakteeri omassa suussani majailee, miehellä samoin.

Lapselta otettiin nyt 2-vuotiaana hammashoitolassa bakteeritesti. Mittaustulos oli 1 (ateikolla 0-3), eli jostain oli tuo bakteeri sinne päässyt, joko omista harvoista mokistamme johtuen tai sitten päiväkodissa, en tiedä. Hammashoidosta sanottiin, ettei tuo mittaustulos osoita vielä kohonnutta reikiintymisriskiä, ja kaipa se tartunta (lähes) jokaiselle ennemmin tai myöhemmin tulee, mutta kyllä silti harmitti, kun olemme kuitenkin olleet niin tarkkoja...Ja olemme toki yhä, ei kai se altistus sille bakteeirlle ainakaan sen määrää suussa vähennä...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat