Seuraa 

Millä viikolla teillä on kuulunut ensimmäisen kerran sikiön sydänäänet. Mulla on ensimmäinen neuvola rv9+0, onkohan mahdollista, että silloin jo kuuluis?

Kommentit (14)

luulin olevani pidemmällä (rv11), kun menin ekaa kertaa neuvolaan, ja kauan etsittiin sydänääniä, jotka kuitenkin lopulta sieltä löytyi! Myöhemmin ultrassa sitten selvisi raskauden oikea pituus.. Olen hoikka, joten vatsanpeitteitä ei juurikaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

kokeiltiin kuunnella jo rv 8+6, ei kuulunut. Sitten kokeiltiin rv 10+3, kuului, mutta sai niitä ääniä jonkun aikaa etsiä ensin. Ja nuohan oli tuossa vaiheessa kierron mukaan laskettuja viikkoja, myöhemmin ultran mukaan sitten mentiin reilulla viikolla taaksepäin... Eli tuo 10+3 olisikin ollut vasta 9+2.. Mä oon kyllä hoikka, että se vaikutti varmaan että kuului noin aikaisin...ja sattui kai muutenkin olemaan siinä sitten senverran hyvin..

Periaatteessa on mahdollista, jos olet hoikka ja kohtu ja vauva sattuvat asentonsa puolesta olemaan " kohdillaan" . Tuuripeliä se äänten kuuleminen vielä noilla viikoilla on. Ja riippuu tietysti vähän millainen laite neuvolassa on.

Itselläni on vatsanpeitteitä reilummin, joten en edes odottanut, että kauhean varhain kuuluisivat. Kaikki terkat eivät edes ennen 10 rv kuuntele (silloin kohdunpohja rupeaa kuulemma tuntumaan häpyluun yläpuolella - siihen asti on luun takana piilossa).

Mulla on kaveri äitiysneuvolassa töissä ja hän kuunteli multa vauvan sydänäänet muistaakseni n. 12 viikolla eka kerran. Omassa neuvolassa oli paljon " mohlompi" laite, vaikka uusi olikin ja siellä sydänääniä ei saatu vatsanpäältä kuulumaan 12 eikä vielä 17 viikollakaan! Tarkistettiin kyllä sitten ultralla, että kotona oltiin (=

Itse odotan nyt toista lasta ja menen suosiolla yksityiselle varhaisultraan viikolla 7. En jaksa odottaa varmistusta masuasukista niskaturvotusultraan asti saati siihen, että sydänäänet sitten joskus kuuluvat.

Aina voit neuvolassa pyytää eka kerralla, että yritetään sydänääniä kuunnella. Mutta mene sillä asenteella, että melko varmasti kaikki on kunnossa, vaikka äänet ei kuuluisikaan.

Onnea odotukseen! (=

esikoisella kuului heti eka neuvolassa rv 9+, samoin kakkosella 10+. kolmannen kanssa menin nyt neuvolaan 9+4 ja yritettiin kuunnella. ei saatu kuuluviin, mutta laite rekisteröi sykkeen ja näytti lukeman vaikkei ääntä kuulunut.

täti sanoi ettei kuunnella yleensä kuin vasta viikon 14 tietämissä. en tiedä onko laite sitten tuolla huono, joka raskaudessa olen käynyt eri neuvolassa.

neuvola kohtaista myös kuuntelevatko vai eivät.

Sydän äänten kuuluminen riippuu istukan asennosta. Jos kovin edessä niin ei välttämättä kuulu.

Lisäksi sikiön liikkuvuus vaikuttaa myös sydänäänten kuuluvuuteen.. Toki myös kuuntelijan ( neuvolan hoitajan) kokemuksesta.

Meillä ei kuulunut vielä 14+5 ja kun jätettiin niskapoimu-ultra väliin, niin johan passittivat meidät ultraan saman tien. Kaikki oli kunnossa ja seuraavalla kerralla neuvolassakin kuuluivat. Dopplerlaitteita on kuulemma hyvin eri laatuisia, joten siitä ei pidä mennä huolestumaan, jos ei kuulu. Kohtu voi myös olla taaksepäin kallellaan, kuten meillä ja usealla kaverillani on ollut, joten silloin ei vielä vähään aikaan kuulu vaikkei vararengasta olisikaan edessä muodostunut.

nemma rv 32+

Eli sydän äänet voidaan kuulla dopler nimisellä laitteella. Toki myös joillain ultra laitteilla on sydämen syke mahdollista kuulla.

Mutta sydämen syke näkyy ultrassa rv 6-7 tienoilla/ jälkeen

Ja silloinkin ihan helposti, vaikken mikään superhoikka olekaan. Mutta ei tarvinnut yhtään etsiskellä dopplerilla, kyllä melkein heti kuului, kun laite saatiin mahan päälle. Tosin täytyy lisätä, että raskaus todennäköisesti olikin jo vähän pitemmällä, sillä np-ultran mukainen rv olisi ollut jo 10+5.

Nyt on neuvola tulossa 9+2 (oman kierron mukaan laskettuna), ja toivon kyllä kovasti, että yritetään kuunnella. Ainakin pyysin neuvolaa varatessa, että aika olisi vasta niillä viikoilla, kun voidaan edes kokeilla dopplerilla. Ja tuollaisen ajan sain :)

kuului rv9+ :)

sikiön sydän alkaa lyödä rv6 eteenpäin, mutta se voidaan todeta vain ultralla kuten aiempi jo kirjoittikin!

cec ja tyttö 11kk ja rv5+

Mulla on aina kuunneltu vasta niskapoimu-ultran jälkeen. Suosittelen lämpimästi varhaisraskauden ultrassa käymistä yksityisellä, keventää kummasti kun saa tietää että toukka on oikeassa paikassa ja sydän lyö, eikä siis ole tuulimuna. Monissa paikoissa eivät ultraankaan huoli ennenkuin viikolla 8, sillä vasta silloin ollaan varmoja, että sydämen syke pitäisi näkyä. Sitä ennen ei siis tarkoita mitään vaikkei näkyisikään eikä siten voi varmistuakaan että kaikki on kunnossa, joten on rahan hukkaa. En pitäisi tuota ultraa kovin kalliinakaan siihen nähden, miten paljon hyötyä siitä on. Olen käynyt kaikista kolmesta tarkistamassa tilanteen.

Onnea sinulle!

Maaria & toukka nro 3. 28+2

Kävin perjantaina ihan neuvolan ultrassa ja sieltähän ne ihanaiset sydänäänet kuului vaikka oli viikkoja kasassa vasta 6+3. :) Ja vatsanpeitteitäkin tältä mammalta löytyy vielä edellisen raskaudenjäljiltä kun poika vasta 8kk. :)

Olihan se helpottavaa kuulla ja nähä että kaikki on ok, kun on ollut vähä epäilyksiä erinäisten oireiden takia. Helppo oli hymyillä. Ja on edelleen. :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat